Avatar billede alrua Nybegynder
23. januar 2003 - 22:04 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

FreeBSD vs Linux

Jeg havde tænkt at sætte en server op til noget apache/cs/irc og den slags ting.
Det skal være i lidt stor stil, havde tænkt den skulle hostes på en ordenlig forbindelse så jeg kan køre en masse forskelligt :)

Mit spørgsmål er: Hvilket OS skal jeg bruge?
Jeg har på forhånd udelukket windoze, vil ikke have noget med det at gøre! :D

Jeg havde tænkt at installere noget Gentoo linux, men da jeg så at alle andre tilsyneladende kører FreeBSD kom jeg til at overveje om det ikke ville være smartere.

Så:
1. Hvad er forskellen på Linux og FreeBSD
2. Hvad er bedst til server? :D

Alle gode svar belønnes med point :)

På forhånd tak.
-Alrua
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
23. januar 2003 - 22:12 #2
Avatar billede alrua Nybegynder
23. januar 2003 - 22:46 #3
ser ud somom det bliver FreeBSD, så :)

Mange tak for dine hurtige svar, du skal nok få nogen point..men jeg lader lige spørgsmålet stå til i morgen, kan jo være der er nogen som har nogle andre synspunkter :)
Avatar billede dank Nybegynder
23. januar 2003 - 22:56 #4
Hvis du ikke har den store erfaring, så start med linux, f.eks. Debian - freebsd er lidt sværere at have med at gøre, lidt færre brugere o.s.v.

mht til load, så klarer de fleste linux mere end du nok regner med når det gælder den slags hosting du snakker om..

Desuden har freebsd lidt problemer med mysql (som dog ikke påvirker alle)

Gentoo er nok ikke velegnet.. for svær, for meget at installere, alt skal compileres hvilket tager en frygtelig tid.

På den anden side så er freebsd klippestabilt, har en god ports collection o.s.v.
Avatar billede alrua Nybegynder
23. januar 2003 - 23:05 #5
jeg er fuldstændig lige glad med hvor besværligt det er at lære, jeg vil gerne bruge tiden på at sætte mig ind i det :)

Også derfor jeg ville bruge Gentoo, men nu er jeg mere overbevist om at det er freebsd jeg skal have fat i - hvis jeg da kan køre mysql :D

-Alrua
Avatar billede dank Nybegynder
23. januar 2003 - 23:35 #6
du kan godt køre mysql, men der er nogen der har problemer med det.

meld dig til novice listen her bagefter: http://www.bsd-dk.dk

MEget kompetente mennesker der kan hjælpe
Avatar billede dank Nybegynder
23. januar 2003 - 23:36 #7
og brug version 4.7

5.0 er ikke klar endnu.. du vil ikke få andet end problemer.. første når den hedder 5.1 eller 5.2 skal du tænke på det
Avatar billede skwat Praktikant
24. januar 2003 - 13:51 #8
Du kunne starte med at skrotte MySQL og bruge en rigtig database i stedet eks. postgreeSQL

Når du engang kommer meget langt og vil til at lege med nogle lidt mere vilde db ting vil du opdage at de ikke er understøttet i MySQL eks. subselects og triggers
Avatar billede alrua Nybegynder
24. januar 2003 - 15:14 #9
skwat: det kommer jeg nok til på et tidspunkt, men indtil videre kører jeg med MySQL...Det er heller ikke kun til mig selv, så ville der ikke være noget problem, men jeg regner med at give andre folk noget web-space på serveren også - og det er vel de færreste menige som normalt koder til postgreSQL? ;)

-Alrua
Avatar billede alrua Nybegynder
24. januar 2003 - 15:15 #10
lukker forøvrigt spørgsmålet i aften, hvis der ikke sker mere :)
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. januar 2003 - 22:54 #11
ok
Avatar billede alrua Nybegynder
25. januar 2003 - 16:17 #12
ok, fik ikke lige lukket i går - skulle pludselig til fest ;)

Men tak for svarene alle sammen, ser ud til jeg skal bruge freebsd :)
Håber i kan leve med at få lige mange point, gider sgu ikke til at differenciere :D

-Alrua