Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 13:44 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Excel 2000 - Forkert automatisk række højde

Mit problem opstår i Excel 2000. Jeg skriver en linie med skrifttypen Tahoma str. 10, som ligeledes er angivet til standardskrifttypen. På skærmen fylder teksten lidt mere end den ene linie, hvorfor rækkehøjden automatisk udvides til to linier. Men på udskriften (og Vis udskrift) kan teksten godt være på den ene linie, af hvilken grund jeg så får et for stort mellemrum ned til næste linie pga. rækkehøjden.

Med andre ord: Hvorfor fylder teksten to linier på skærmen og kun én linie på udskriften? Og kan dette ændres?
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 13:47 #1
Er det fordi du har kopieret teksten et andet sted fra?
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 13:48 #2
Nej. Teksten er skrevet direkte ind i Excel.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 13:50 #3
Er wrap (ombryd) tekst slået til?
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 13:53 #4
Prøv evt. at gå ind under Format menuen og vælg Row, AutoFit
Avatar billede b_hansen Novice
18. februar 2003 - 13:53 #5
jeg kender problemet. Det kan skyldes, at din kolonnebredde er en anelse for lille. Eneste løsning er at gøre den pågældende kolonne lidt bredere. Efterfølgende skal du gå ind i den celle, der skaber problemet (med F2) og derefter taster Enter. Så skulle problemet gerne løse sig.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 13:53 #6
Ja, og den virker som den skal. Problemet er, at teksten kun fylder én række på udskriften, men to rækker på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 13:59 #7
Som janvogt skriver, så er det nok en indstillinge med ombrydning af teksten. marker cellen eller hele kolonnen, højreklik, vælg format Cells - Allignment, og fjern hakket under Text control - Wrap text. (det er en engelske version. Jeg mener det hedder ombrud tekst på dansk)
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:06 #8
Nej... det virker ikke. Jeg prøvede det på en celle, der fylder tre linier på skærmen - men kun to linier på udskriften.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:06 #9
Rækkehøjden kan variere fra printer til printer, men det er jo nok ikke det, som er problemet ....
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:07 #10
Mit eneste ønske er bare, at teksten fylder det samme antal linier inde i Excel, som den gør på udskriften...
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:08 #11
Det lyder efterhånden mystisk, og idéerne er efterhånden ved at være opbrugte.
Du kan evt. sende den til mig, så skal jeg prøve at finde en begrundelse.
janvogt@esenet.dk
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:12 #12
Ved forholdsvis komprimerede ark, kan Vis Udskrift somme tider springe nogle linier over ,men når man skriver det ud, svarer det til selve arket.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:15 #13
En anden mulighed kunne måske være, at du har valgt at sammenpresse teksten, så den altid kan være i én celle. Prøv evt. at fjerne denne markering.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:16 #14
Har du indsat pagebreaks (sideskift)?
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:18 #15
Undskyld - min computer er noget langsom... Ja, jeg har indsat sideskift!
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:21 #16
Kan det have noget med det at gøre? Prøv at fjerne dem.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:23 #17
Ifølge Microsoft kan det også skyldes den font du bruger.
Prøv at ændre den.

Depending on the fonts you use, column widths and row heights may appear differently when you print or view a worksheet in print preview. This behavior occurs when you use proportionally spaced fonts, such as a proportional TrueType font.

This problem does not occur when you use monospace fonts (fonts with fixed widths), such as Courier New. The discrepancy in font metrics is a function of how Microsoft Windows reports the font information to Microsoft Excel.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:24 #18
Jeg har prøvet at fjerne sideskiftene.. Det er ikke derfor.
Avatar billede b_hansen Novice
18. februar 2003 - 14:25 #19
jeg vil da også gerne se regnearket, hvis jeg må

Bjh@nr-djurs.dk
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:26 #20
Prøv at ændre fonten.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:28 #21
Jeg vil gerne tage imod dit tilbud om at maile arket til dig... Jeg har ikke - af designhensyn - mulighed for at ændre skrifttypen...
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:32 #22
Jeg har modtaget dit ark og har prøvet at ændre skrifttypen. Det hjalp!
Avatar billede bak Seniormester
18. februar 2003 - 14:35 #23
Prøv lige at flytte dine marginer langt ud til siderne (i vis udskrift) så vil du se at den kan dele korrekt. Dine marginer er sandsynligvis for store.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:36 #24
Jamen det er fint... bortset fra at jeg ikke kan bruge dit råd, desværre. Jeg må ikke ændre skrifttypen.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:37 #25
Hvis du ikke har mulighed for at ændre skrifttypen kan du manuelt ændre din rækkehøjde. Så vil du også kunne få det hele med.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:42 #26
Hmmm... ved godt, jeg lyder utaknemmelig nu... men det skal ske automatisk, det der med rækkehøjden. Ellers kunne jeg også godt selv finde ud af det :-)
Avatar billede b_hansen Novice
18. februar 2003 - 14:43 #27
jeg har også modtaget arket. Men jeg kan desværre ikke finde ud af, hvor du har dine standardtekster gemt, for jeg har en mistanke om, at du måske har nogle afsluttende mellemrumstegn i den tekst, der driller.
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:46 #28
Til b_hansen: Nej, der er ingen afsluttende mellemrumstegn.
Avatar billede bak Seniormester
18. februar 2003 - 14:49 #29
Du kunne også i sideopsætning vælge Tilpas
skriv her 1 side bred og 10 sider lang (1 til 10)
Så tilpasses udskriften automatisk, dvs fonten skaleres.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. februar 2003 - 14:50 #30
Det er ikke helt det du spørger om:

Hvorfor fylder teksten to linier på skærmen og kun én linie på udskriften? Og kan dette ændres?

Svarene må være:
Det fylder mere på skærmen fordi du bruger en font, som Excel ikke umiddelbart kan håndtere korrekt. Se http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;231064

Dette kan ændres ved at skifte font eller muligvis ved at ændre til en printer driver som kan håndtere true type fonte.

Nærmere svar tvivler jeg på du får :-|
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 14:57 #31
Hehe... du har sgu ret *G*. Jeg accepterer dit svar. Jeg er bare en lille smule frustreret over ikke at være kommet nærmere noget, jeg kan bruge. Men det lader til, at der ingen løsning er... og dét må jo - ganske rigtigt - siges at være et svar i sig selv! Mange tak for hjælpen.
Avatar billede b_hansen Novice
18. februar 2003 - 14:59 #32
det kan godt være, jeg spørger dumt.... men hvorfor skal det absolut være den aktuelle font, der bruges?
Avatar billede thomasolesen Nybegynder
18. februar 2003 - 15:03 #33
Det er ikke et dumt spørgsmål. Det er en regnskabsstandard - derfor. Jeg må slutte nu - men I skal alle have mange tak for hjælpen.