Avatar billede fetmule Nybegynder
26. februar 2003 - 13:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder det når ris er parboiled ?

Har det noget med vitamin indholdet at gøre ?
eller er de bare forkogt, så de ikke skal koge så lang tid ?
Dette gælder et vædemål !!! :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2003 - 13:10 #1
Det har i hvert fald ikke noget med forkogning at gøre.

Jeg stillede mig selv nøjagtig samme spørgsmål i fredags, da jeg var ude og købe ind.

Jeg stod med 2 næsten identiske pakker fra samme firma. Den ene med paraboiled, og den anden almindelige, og jeg tænkte nemlig at det måtte være noget med forkogning. Men da begge typer stod til samme kogetid, tvivler jeg stærkt.

til gengæld var paraboiled vist pasturiserede + noget mere, uden at jeg dog kan huske det nøjagtigt.

Men forkogte - NEJ.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2003 - 13:13 #2
Jo hvide ris og parboiled ris er forkogte (kræver ca. 20 min)
men "rigtige" brune ris kræver ca. 40 min.

De parboiled er mere hen i retning af brune ris, dvs. knap så
polerede.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2003 - 13:19 #3
Parboiled ris: Parboiled ris er (hovedsageligt langkornede) ris som har været igennem en speciel behandling. Risen er bearbejdet, mens riskornene stadig er i deres skaller. Først lægges risen i blød (under pres), dernæst bliver de dampet (under pres) og til sidst tørret (under pres).
Denne behandling gelatinerer stivelsen i riskornet, hvilket gør riskornet stærkere, så det ikke brækker så let. På baggrund af det høje pres, som riskornene udsættes for, vil vitaminerne og mineralerne, som ligger i de yderste klidlag, blive tvunget ind i kernen. Disse vitaminer og mineraler bibeholdes altså også efter at risen er blevet formalet. Processen som parboiled ris går igennem beskytter risene under kogning, og risen kan dermed bibeholde sin tørre kornagtige tekstur og samtidig klistrer den heller ikke sammen.

Kilde: http://www.kraftfoodsnordic.com/newsroom/material/dbaFile541.html
Avatar billede fetmule Nybegynder
26. februar 2003 - 21:25 #4
Tak Ole Madsen>>> du får points for et godt svat !! Tak .
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. februar 2003 - 09:30 #5
Selv tak - jeg kan så regne ud, at du vandt? :-)
Avatar billede HaraldTyler Praktikant
21. september 2012 - 15:01 #6
Der findes mange risvarianter på verdensplan (nogen siger, at der findes næsten 80.000 risvarianter!).
I Danmark kender vi relativt ganske få varianter. Neden for er nogle få varianter som vi kender (eller har hørt om).

Råris
Gryn stadig i celluloseskallen. Før risen kan koges, må skallen fjernes, da skallen ikke kan fordøjes af mennesker. Råris er næringsrige og indeholder meget kalium.

Brune ris kontra hvide ris
Ved afskalning af rårisen (og afhængig af poleringsgrad) fremkommer enten den brune ris eller den hvide ris. Risens tiamin-indhold (B1-vitamin) reduceres i takt med poleringsgraden. Dette gælder også for kostfibre, således at brune ris er rigere på både B1-vitamin og kostfibre end hvid ris.
I sydøst asien anvendes risens cellulose-skal som dyrfoder (ænder, grise, køer), da den stadig indeholder megen vitamin og kostfibre efter afskalningen. Intet er spildt! Det er kun os danskere, der spilder mad for milliarder om året!
Mangel på tiamin (B1-vitamin) kan medføre sygdommen beriberi!

Parboiled ris
Ris, der er dampbehandlet under tryk, så kliddets næring opløses og optages i kernen (dermed nedsættes kogetiden). Parboiled ris har et højere indhold af næringsstoffer end hvide ris. Konsistensen er forholdsvis fast og parboiled ris kan ikke optage sovs lige så godt som hvide ris.

Vilde ris
Selvom det ligner ris, er det kornet fra en slags vandgræs, også kaldet zizania aquatica.

Minutris
Ris der er forkogt og dehydreret for at nedsætte den endelige forberedelsestid.

Begrebene : korte ris, medium og lange ris

Begrebet "lange ris" antyder blot til "langkornede" ris som basmati og jasmin, som er mere end tre gange længere end brede. Når lange ris koges, forbliver risene lette og luftige.

Begrebet "medium ris" antyder "mediumkornede" ris som arborio og javonica, som er 2-3 gange længere end brede. Når de koges, bliver de mere bløde end langkornede, og med en lettere tendens til at klistre.

De "kortkornede" ris kaldes  "korte ris". De er mindre end 2 gange så lange som brede, og bliver bløde og grødede når de koges.

Langkornede ris anbefales til opskrifter, hvor du behøver lette og løse ris.
Medium og korte anbefales til riscroquetter, risotto og lignende retter.

Prismæssig er lange ris dyrest og korte ris er billigst.

Begrebet aromatiske ris antyder, aromatiske rissorter med en fin duft. Basmati, Thai Jasmin, texmati, vild pecan med flere kaldes ofte "aromatiske ris".

I syd europa findes der følgende varianter:

Italienske ris
Varianter som Arborio, Carnaroli, Vialone og Nano. Disse ris er enten medium- eller kortkornede og bruges til eksempelvis risotto.

Spanske ris
Mest kendte spanske ris er Valencia-ris, der bruges til paella og andre spanske retter. I mangel på Valencia-ris kan man bruge højt kornet ris.

I asien findes der mange varianter. Her er få varianter:

Røde ris
Dyrket i Bhutan, Himalaya, Thai, Kina og Vietnam m.fl.
Det er korte ris, der har rød klidlag istedet for det normale lysebrune.

"Røde ris" købes/spises ofte af de fattigste mennesker i Asien, da "røde ris" er den billigste variant ris at anskaffe.
Samtidig  er "røde ris" "korte ris", som bliver bløde og grødede når de koges. De er derfor ikke så tiltrukket af rige mennesker.
Til gengæld har "røde ris" et meget højt indhold af både B1-vitamin og kostfibre. Langt højere end de "hvide ris", som rige mennesker foretrækker at spise! (Hvem er så den kloge? Det fattige menneske eller det rige menneske?).

Sorte ris
Lange ris med et tynd lag sort klid frem for det mere almindelige lysebrune lag.
Under det sorte klid er en hvid kerne. Varianterne inkluderer Balinesiske ris, Kinesisk- og Thai black rice.

I asiatiske restauranter kan man til tider få en meget spændende og farverig tallerken med ris bestået af en kombination af både lange hvide ris, sorte ris og  "gul-safran" lange ris.

Desuden indeholder ris mere kulhydrat end kartofler.