Avatar billede zyke Nybegynder
20. marts 2003 - 13:23 Der er 11 kommentarer

certificering

det er nu mere en diskusison, fremfor et spørgsmål. Men er der nogle MCSD certificerede eller godtpå, som kan fortælle lidt om certificeringen, hvor langt der er kommet, er det svært? for svært?, hvor lang tid tager det? kan den bruges til noget lønmæssigt, vidensmæssigt osv.

Gi en lyd..
Avatar billede runberg Nybegynder
20. marts 2003 - 13:27 #1
Jeg har certificeringen, og vil ikke mene, at det er svært. Der er dog en del udenadslære.
Rent vidensmæssigt, så vil mene at det trods mine mange år med MS, gav mig en del viden. Om ikke andet, kan jeg med sikkerhed, at der var mange ting, som jeg fik sat ordentligt på plads.
Rent lønmæssigt ved jeg ikke hvad man kan bruge det til. Jeg vil mene at enhver certificering er god at have, og må da helt klare være et plus, men måske ikke alle ser sådan på det.
Avatar billede zyke Nybegynder
20. marts 2003 - 13:31 #2
ok, man hører jo altid rygter om de skumle eksaminer. Hvordan er det de fungerer? har man go tid/presset?
Avatar billede mesterlars Nybegynder
20. marts 2003 - 14:23 #3
hvad koster det at blive certificeret i .NET?
Avatar billede runberg Nybegynder
20. marts 2003 - 15:47 #4
Jaa ... man er lidt presset. Det der er det svære, er at man IKKE sidder foran en PC. Man skal kunne huske præcis hvor det er man skal trykke, hele vejen igennem diverse tinge... Det kræver lidt rutine.... Men ellers er det ok... Kan man sine ting, og er vant til at benytte det man har lært, altså.. har man praktisk erfaring, er det meget nemt.
Priserne kender jeg ikke længere... Det er noget tid siden jeg tog det certifikat
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2003 - 18:07 #5
Hvis det er et stykke tid siden runberg tog MCSD testen, så er det nok ikke MCSD.NET certificeringen som jeg tror du spørger efter.
Derudover er der ikke den store forskel (tror jeg, forklaring følger)
Jeg har taget den gamle MCSD (VB 6.0), og den mener jeg ikke er svær, hvis man bare har arbejdet med tingene og lige løber nogle bøger igennem (Der er ganske rigtig nogle ting man skal huske, som man ikke nødvendigvis bruger normalt, hvilket jeg personligt mener er det sværeste/værste)
Jeg er nu igang med MCAD (og derefter MCSD.NET) og den er lidt svær at sige noget om, da testen kun siger at man har bestået, og ikke noget om hvor mange point man fik, så jeg ved ikke om jeg lå langt over eller kun lige over. (Jeg har taget Web apps i C# og Win Apps i C#)
Den sværeste test tror jeg er 70-300 (Men jeg har ikke prøvet den).

Jeg tror ikke du skal regne med mere løn pga af certificeringen (afhænger af firma, måske en bonus når den er i hus), men det er da muligt at det er nemmere at få et job hvis man har en certificering.

Jeg mener bestemt at certificeringen er tiden værd, om ikke andet så fordi man kan risikere at lære noget mens man læser op til den.
Avatar billede z42cool Nybegynder
21. marts 2003 - 10:04 #6
Jeg har en MCAD og er på vej mod en MCSD.Net. Hvis du har et par års programmeringserfaring er det ikke så svært, men hvis oop og typesikre sprog er nyt for dig, så er der nok en del der skal læses. En test koster 1500,- og der skal 3 beståede til en MCAD og 5 til en MCSD.Net. Derudover er der mange der udbyder kurser specielt rettet mod at certificere folk, hvorvidt de hjælper kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har brugt dem, men et kursus koster typisk i omegnen af 20000,-. Microsoft Press har udgivet nogle glimrende bøger rettet mod certificering der kan købes hos enhver velassorteret online boghandel, søg blot på MCAD eller find titlerne hos www.microsoft.com/mcp
Avatar billede pcl Nybegynder
12. april 2003 - 12:32 #7
Hvilket sprog foregår testen på?
Avatar billede pcl Nybegynder
12. april 2003 - 12:59 #8
Yderligere et par spørgsmål.

1. Hvis man ex. har læstbogen 'Developing Web applications with Visual Basic.Net...'
og synes det meste af den er ret nemt. Har man så gode chancer? Er man klar?
Avatar billede pcl Nybegynder
12. april 2003 - 13:01 #9
Til runberg
> Man skal kunne huske præcis hvor det er man skal trykke, hele vejen igennem diverse tinge
Betyder det at de spørger om f.eks hvordan man kommer fra A til B.

Er det ikke lidt mere teoretiske spørgsmål , der spørges om?
Avatar billede z42cool Nybegynder
13. april 2003 - 14:39 #10
Du kan selv vælge om du vil tage testen i VB eller c# og nej, "Developing web applications with VB.Net" er nok ikke helt nok. Du skal også have en solid forståelse af ADO.Net og hvis den bog du refererer er den "officielle" self-paced training kit fra MS Press, så er den langt fra fyldestgørende på ASP.Net området, du bliver også nødt til at læse et par bøger der dykker længere ned i page lifecycle, custom controls, server components, etc.
Jeg mener ikke at det er nødvendigt at kunne huske præcist hvordan man kommer fra A til B. En solid forståelse af problemområdet vil gøre at man kan ræssonere sig frem til det korrekte svar!
Avatar billede ihtezaz Praktikant
21. december 2003 - 03:16 #11
Er der nogen der kan nævne nogle gode bøger til forbedrelse til MCAD certificeringen? Hvor mange spørgsmål er det til en eksam, 70 som i de øvrige MS eksamener? og hvor mange procent skal man hav rigtige for at bestå ?