Avatar billede getaway Nybegynder
04. april 2003 - 17:24 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

C++: Kryds og bolle - hvad skal computeren rykke?

Hej derude..

Har faaet til opgave at lave et kryds og bolle spil, og er ved at vaere faerdig. Jeg ville saamend bare hoere om nogle af jer har en god ide til at finde ud af hvilken brik computeren skal rykke?
Hvis i har noget kode vil jeg gerne have det, jeg skal bare have ideer til hvordan det er nemmest at finde ud af hvilken brik der skal rykkes.

-Rune
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2003 - 17:36 #1
Jeg går ud fra at du har en metode til at checke om en part har vundet.

Det du så skal gøre er at opbygge et træ X træk frem:

første niveau = hvad computeren kan trække
anden niveau = hvad svaret kan være for her af computerens træk
tredie niveau = computeren igen
...

Du stopper træet hvis den ene part har vundet.

Så giver du alle computerens vind +1.0 og alle dine
vind -1.0 og alle enderne 0.0.

Så kører du baglæns i træet og giver noderne point udfra
en forudsætning om bedst mulige valg.

Til sidst har du sø i første niveau et antal træk med maksimal
point set ud fra computerens synsvinkel of der vælger du så bare
et tilfældigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2003 - 17:37 #2
Du kan evt. forbedre computerens spil lidt ved at lade
værdien af dens valg være 1.0 * dit bedste valg + sum(0.1 * dine andre valg),
fordi så vil computeren foretrække træk der gør det nemt for dig at trække
forkert.
Avatar billede jbh Nybegynder
07. april 2003 - 17:48 #3
Her: http://home.zonnet.nl/bvandam/ttt.html
er et eksempel på et pointgivningssystem, der sikrer at computeren aldrig taber og at den vinder, hvis den får mulighed for det. Indeholder Quick Basic kode.
Avatar billede getaway Nybegynder
08. april 2003 - 03:31 #4
Okay...

@jbh
Tager et kig paa det i morgen...

@arne_v
Kan ikke lige finde ud af hvad du mener? Kan du komme med et eksempel, eller er det det samme som jbhs?

-Rune
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2003 - 08:08 #5
Jeg tror nok at mit forslag er lidt mere indviklet at lave
end  det Basic link.

Det er måden man laver skak programmer på.
Avatar billede getaway Nybegynder
13. april 2003 - 22:41 #6
Saadan. Mange tak for hjaelpen begge to. Har valgt at give jer begge point, da arne_v ogsaa proevede at hjaelpe.

-Rune