16. april 2003 - 10:33Der er
7 kommentarer og 1 løsning
Kuverter
Hejsa Min bedstefar spurgte mig om noget med kuverter i Word som jeg ikke kunne svare ham på. Han ville på samme dokument lave både forside og bagside til en kuvert, således at man bare skal vende kuverten om, når der er skrevet på den ene side, og så skrive den videre på den anden. Desuden vil han gerne have lavet en liste, dvs. at han har et dokument hvorpå der står en masse adresser, som skal skrives på forskellige kuverter, således som man kan gøre med alm. ark. Er der nogle der ved hvordan man gør?
I Word under funktioner skal du trykke konvolutter og etiketter og fanen konvolutter her kan du se opbygningen, men afsender bliver også skreve på forsiden af kunvolutten,så der ikke er nogen grund til at vende denne.
Hvis man først skriver modtagerens adresse i et Word dokument efterfulgt af et par entertegn kan man senere når der skal udskrives en kuvert gøre det meget nemt.
Gå i funktioner - konvolutter og etiketter - fanebladet konvolutter. Nu står modtagerens adresse allerede oppe i modtager. Hvis du ikke først har skrevet en adresse i Word, skal du så her i øverste felt skrive modtagerens addresse. I næste felt som er afsenderens adressse kan man skrive sin egen adresse eller udelade dette hvis man ønkser der. Man kan sætte en vinge således at den altid husker afsenderens adresse. Nu skal du så til at indstille hvilken kuverttype som bruges. Klik på indstillinger, og du bliver ført ind til flere forskellige kuverter samt hvordan du ønsker at det skal stå på kuverten. På fanebladet udskrivning kan man vælge hvordan det skal udskrives. Efter alle disse valg tryk på ok, ok og udskriv.
Ja du kan godt have både en forside og en bagside af konvolutten i dit Word-dokument.
Det er kun den ene konvolut-side du kan indsætte via dialogboksen Konvolutter og etiketter..., den anden indsætter du manuelt.
Indsæt konvolut i dokumentet: Vælg Funktioner->Konvolutter og etiketter... Vælg fanebladet: Konvolutter Udfyld med ønsket format for konvolutten, og indsæt evt. modtager og afsender hvis det ønskes på forsiden af konvolutten. Klik på knappen Føj til dokument. (Dette indsætter konvolutten som den første side i dit dokument.) Luk dialogboksen
Indsæt konvoluttens side 2: Placer markøren på konvolutsiden i dokumentet efter sidste tekstboks. Tast Ctrl-Enter (Indsætter en ny side med samme format som den aktive side) Du har nu konvoluttens bagside. På denne vil jeg anbefale at placere alt (både tekst og evt. grafik) i tekstbokse. Det gø'r det lettere at placere elementerne i forhold til hinanden.
Du kan sagtens bruge flettefelter på konvolutterne også, så der er i princippet ingen forskel på brevfletningsopgaven om dokumentet er med eller uden konvolut. Du indsætter blot flettekoder til adressering af konvolutten, der hvor du ønsker det, de sdamme flettekoder kan indsættes i selve dokumentet også.
Når man laver en brevfletning foregår det i tre trin.
Funktioner - brevfletning
1. Opret hoveddokument - her kan enten vælges dok. el. f.eks. etiketter - konvolutter mm. Man kan vælge at benytte det aktive vindue, eller finde en fil man ønsker skal være hoveddok.
2. Opret datakilde - her kan din datakilde være et dok. med alle dine adresser samt andre oplysninger. Det kan også være data fra en databasefil eller måske et regneark. Har du ikke nogle data liggende i forvejen, kan vælges opret ny datakilde. Det er alle disse data som senere udgør dine flettefelter.
Når man så redigerer sit hoveddokument, som jo også kan være en konvolut gør man følgende. "navn" hent flettefeltet fornavn ligger nu i menulinjen mellemrum "efternavn" flettefeltet efternavn ligger i menulinjen Skift linje "adresse" "postnr" "by"
Alle disse felter i "" er flettefelter som bliver hentet i din datafil som du enten lige har oprettet eller i en allerede oprettet database.
3. Flet
Nu flettes alle dine data sammen i et nyt dokument så hvis der står 50 adresser i dit kartotek har du nu i et nyt dokument navnene på samtlige 50 personer klar til at blive udskrevet. Det er ikke normalt at man gemmer dette dokument, da det jo bare lige skal udskrives og så slut. Dog skal du selvfølgelig gemme dine datafil - database samt dit hoveddokument, så kan du altid gå ind og redigere brevet, flette og sende.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.