Avatar billede odegaard Nybegynder
06. juni 2003 - 21:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Redigering af nestede dataset

Jeg har en XML-fil jeg har indlæst i et datasæt.
XML-filen består af en masse image-records som disse:
<image>
  <filename>billede.jpg</filename>
  <height>640</height>
  <width>480</width>
  <description>Lidt tekst</description>
  <comments>
    <comment name="Jens Jørgen" date="10-06-2003 12:34">Sejt billede!</comment>
    <comment name="Bo Ib" date="10-06-2003 16:34">Endnu en kommentar</comment>
  </comments>
</image>
<image>
  <filename>billede2.jpg</filename>
  <height>640</height>
  <width>480</width>
  <description/>
  <comments/>
</image>
Lad os nu sige at jeg gerne vil tilføje en <comment> til <comments>.
Ved at bruge select-kommandoen på datasættet kan jeg sagtens finde en post jeg vil tilføje en comment til. Posten gemmer jeg i matches[]. Dvs. jeg kan hente den første (og eneste) række blandt comments således:

DataRow comments = matches[0].GetChildRows(ds.Relations["image_comments"])[0]; //Indeholder alle <comment> i en <image>

Herefter kan jeg fint oprette en nye datarow jeg vil tilføje til datasettet vha.

dr = comments.GetChildRows(ds.Relations["comments_comment"])[0].Table.NewRow();
<...tilføj data til dr...>
dr.SetParentRow(comments,ds.Relations["comments_comment"]); //faktisk ikke sikker på om denne linje er nødvendig
comments.GetChildRows(ds.Relations["comments_comment"])[0].Table.Rows.Add(dr);

Problemet opstår når jeg gerne vil tilføje til den post der ikke indeholder nogen <comment> i forvejen (som fx. den sidste post i XML-eksemplet).

Jeg forsøgt en masse krumspring for at oprette en ny <comment> manuelt og tilføje, men uden held. Jeg har jo ikke en række jeg kan basere en NewRow() på.
Avatar billede odegaard Nybegynder
06. juni 2003 - 21:29 #1
Jeg forsøgte iøvrigt at lave en datatable der indeholdt de samme felter som <comment> og så tilføje denne. Men her får jeg en fejl om at der ikke er en relation, når jeg forsøger mig med dr.SetParentRow(...)
Avatar billede odegaard Nybegynder
06. juni 2003 - 21:30 #2
...øh benyttede selvfølgelig den oprettede datatable til at lave en NewRow() jeg kunne tilføje til et andet dataset.
Avatar billede odegaard Nybegynder
06. juni 2003 - 23:07 #3
Nå.. nu har jeg sat et XSD på, så jeg styrer hvad min XML indeholder.
Derfor har jeg kunne koge det ned til:

DataRow comments = ds.Tables["Comments"].NewRow();
DataRow comment = ds.Tables["Comment"].NewRow();
comment.SetParentRow(comments,ds.Relations["comments_comment"]);
comments.SetParentRow(matches[0],ds.Relations["image_comments"]);
ds.Tables["Comment"].Rows.Add(comment);
ds.Tables["Comment2"].Rows.Add(comments);

...men når jeg forsøge at add'e rækkerne til sidst får jeg fejlen:
System.Data.InvalidConstraintException: ForeignKeyConstraint comments_comment requires the child key values (5) to exist in the parent table.

Hvordan sikrer jeg så det?
Avatar billede odegaard Nybegynder
06. juni 2003 - 23:12 #4
Glem det. Det lykkedes sgu!
De sidste to linjer skal blot byttes om!