Avatar billede mto Nybegynder
15. juni 2003 - 15:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

formel for drejning ?

Nogle der ved om der findes en formel for en figurs drejning omkring et givent punkt.
Avatar billede driis Nybegynder
15. juni 2003 - 15:24 #1
Det kommer vel an på, hvad du ønsker at regne ud ?
Avatar billede mto Nybegynder
15. juni 2003 - 15:30 #2
Punkternes nye placering ved drejning.
Altså hvis et punkt der ligger i (1,2) skal drejes 50 grader omgring punkt (4,4).
Avatar billede driis Nybegynder
15. juni 2003 - 15:34 #3
Så kan man antage det som en trekant i punkterne (1,2) , (4,4) og det nye punkt. Så bruges sin og cos relationerne til at beregne det nye punkt.
Avatar billede mto Nybegynder
15. juni 2003 - 15:41 #4
skal man ikke kende en sides længde for det ?
Avatar billede fangel Nybegynder
15. juni 2003 - 15:47 #5
kan beregnes... ;)

hvis vi laver en retvinklet trekant med punkter i A(1,2) B(4,4) og C(4,2) (C fundet ud fra at tage højeste X værdi og laveste Y værdi)

så er linien c den sværeste at regne (men kan regnes med punkt-punkt afstand, også kendt som en moddet pythagoras)
linie a = 2
linie b = 2
linie c = sqrt(a^2 + b^2) = sqrt(8)

nu skal trekanten ikke være ret, men vinkel A = antal grader der skal drejes. men så benytter man igen sin punkt-punkt-afstandsformel, og sinus- eller cosinusrelation...

find selv ud af hvordan det skal regnes (hvis du spørger efter formlen, men vi næsten gå ud fra at du kender til disse ting)

Morten
Avatar billede mto Nybegynder
15. juni 2003 - 15:56 #6
nå ja, selvfølgelig. Tak.
Læg et svar så du kan få point.
Avatar billede fangel Nybegynder
15. juni 2003 - 15:58 #7
svaa'r