Avatar billede frelser Nybegynder
28. juni 2003 - 18:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange designer til 800x600?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange der designer til 800x600 som jo i realiteten bør...
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2003 - 18:47 #1
Uanset om jeg bruger Tabeller, Frames eller include, designer jeg altid til 760 px i bredden.
Så er der også taget højde for både scrollbarens bredde (forskellig fra div. browsere) og der er et lille stykke kant i siderne for at give fornemmelsen for slutbrugeren af, at selve den primere del af sitet træder lidt mere tydeligt frem.
Avatar billede cob Nybegynder
28. juni 2003 - 19:06 #2
Alle med bare en smule fornuft designer til 800x600 eftersom det fortsat er den opløsning de fleste bruger... med mindre man har en specifik målgruppe som man ved sidder med noget bedre....
Avatar billede Kengun Praktikant
28. juni 2003 - 19:12 #3
mener at jeg har set statistik der siger at 1024x768 er lidt mere udbredt end 800x600. Derfor forsøger jeg alltid at designe slig at siden tilpasser sig disse 2 skærmopløsniger og det burde også andre designere gøre. Det er da ik brugeren der skal stille op og ned på sin skærmopløsning for at kunne se siden.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. juni 2003 - 19:14 #4
Selv om man har en skærm, der er større end 800x600 sidder der en del med
mindre vinduer og mærkelige browserting i side og top. Skal siden printes
ud, må den heller ikke være større.

Kan man ikke lave sin side, så den (nogenlunde) tilpasser sig vinduets
størrelse, er det da ikke helt ved siden af at satse på 800x600.
Avatar billede saudoo Nybegynder
28. juni 2003 - 23:25 #5
Hvis man skal lave en side der holder i længden... skal den kunne vises i alle opløsninger altså... du skal ikke lave dine rammer og tabeller efter pixels, men efter procent fx. "70%".
Avatar billede miss-g Seniormester
29. juni 2003 - 00:39 #6
Jeg designer altid max 760 px i breden, så kan siden være der både på en lille og en stor skærm. Bruger som regel tabeller, så designet ligger i midten, og en fin/diskret baggrund *S*
Avatar billede and.vang Nybegynder
29. juni 2003 - 11:52 #7
Man bør altid designe, så layoutet kan passe på en 800x600, og det er da også hvad jeg gør (mest fordi min skærm ikke kan køre 1024x768 uden det bliver for sløret...). Min holdning er, at, afhængig af målgruppen, bør layoutet være optimalt i 1024x768, mens det gerne må være lidt klemt i 800x600 - samtidig med at det funktionsmæssige stadig virker optimalt.

Statistisk set står det generelt ret lige mellem de to opløsninger, men det afhænger meget af målgruppen. Dog er det stadig en tilstrækkelig stor procentdel, der med garanti (næsten) bruger 800x600, så designet skal virke i den opløsning.