Avatar billede laulund Nybegynder
16. juli 2003 - 21:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

VPN mellem 2 arbejdspladser

Jeg har en Win2000 server kørene på kontoret.
Til den har jeg koblet en SMC2804WBR SMC Wireless Router Barricade 54Mbit, VPN , IP-sec.

Hjemme har jeg samme router koblet op.
Jeg ville gerne kunne arbejde på serveren via VPN for på den måde at kunne spare en del køren og gøre min dag mere fleksibel.
Jeg har styr på web-krybterings delen og nogenlunde check på firewallen i routeren.

Hvad skal jeg gøre for at laven en tunnel mellen begge maskiner.

Kan man lave en VPN tunnel meller 2 win98/XP maskiner, dvs unde der er server imellem.

På forhånd tak.
jesper Laulund
Avatar billede drukhuset Nybegynder
17. juli 2003 - 08:35 #1
Hej Laulund.
For at jeg kan guide dig videre skal jeg lige vide hvilken type forbindelse du har( ex. TDC Proaccess, osv. )
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 08:50 #2
Opsætning af vpn server:
http://www.onecomputerguy.com/w2k/w2k_vpn/w2k_vpn.htm

If the VPN server is behind a router, Port Mapping will need to be done on the router. Standard port usage is 1723 & 47 for PPTP. Port usage for IPSec is 500, 50-51. These ports will have to be forwarded to the VPN server's IP

Koncentrer dig om serverdelen, Der er ingen ben i at få en klient op at køre, ligegyldigt hvilken slags internet forbindelse klienten har.

Og nej, du kan ikke lave vpn mellem 2 98/xp maskiner idet vpn-server kun er indbygget i serverprodukterne fra ms.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
17. juli 2003 - 10:12 #3
Lige en korrektion!

Windows XP pro har muligehed for at agere VPN server, men kun med en tunnel.

Win98 har rigtignok ikke denne mulighed.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 10:20 #4
jensbchr >> Ok, det var jeg ikke klar over. Efter du havde givet oplysningen, fandt jeg denne "tutorial" på nettet, så du har ganske ret.
http://asia.cnet.com/itmanager/netadmin/0,39006400,39050037,00.htm
Avatar billede laulund Nybegynder
17. juli 2003 - 11:51 #5
Begge forbindelser køre på TCD internet ( ADSL)
Er der forskeld på hvilken form for ADSL der bruges sammen med VPN ?

På forhånd tak for hjælen.
Jesper Laulund
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2003 - 12:06 #6
Nej, det drejer sig kun om at få forwardet de rigtige porte til vpn-serveren.
På klientsiden skal der ikke konfigureres noget. Har selv tdc pro@ccess adsl og kan køre både cisco og microsoft vpn klienter uden at have ændret noget i min router.
TCP/IP er ligeglad med den underliggende hardware og mellemstationerne.

Takker for point :-)
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. november 2003 - 02:40 #7
VPN'en kan jo altså være indbygget i routeren...såøøøhh kan man jo godt sige at man kan køre VPN uden en "Server" (læs : ekstra PC) og altså således fra to vilkårlige OS'er.