Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 12:51 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af server til hjemme netværk.?

Hey.
jeg har en gammel Compaq 266mhz 256mb-ram 40 gb harddisk. maskine jeg gerne ville opsætte som server på mit lille hjemme netværk (2 computere) den skulle bare bruges til at gemme og hente filer på fra de andre computere.

jeg har aldrig før opsat en server, så jeg ville gerne vide hvordan man gør.

hvis der er nogle der har en god guide, ville jeg rigtig gerne have den.

på forhånd tak.

MVH Niels
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 12:53 #1
Hvilket OS skal det være ???
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 13:04 #2
jeg tænkte på at bestille "Mandrake Linux 9.1 Standard Edition
le", ellers windows 2000
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 13:05 #3
ups.. jeg tænkte på at bestille "Mandrake Linux 9.1 Standard Edition" ellers windows 2000
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 13:07 #4
Ja, der er jo en del forskel. Jeg kan hjælpe med en Win2000, men Linux er ikke lige min stærke side.
Men jeg ville da nok anbefale Linux alligevel, da den for det første er billigere end en Win2000.
Men til gengæld er det måske nok lidt sværere at sætte en Linux server op (hvis du spør' mig) :o)
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 13:10 #5
okay. men hvordan sætter man så en win2000 op?
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 13:19 #6
Hvis du overvejede Linux kan E-smith klart anbefales http://www.e-smith.org/. Utroligt simpelt at installere og konfigurere bruger rettigheder på/til. Udover filserver (Samba) kan web, ftp og mail også køres
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 13:33 #7
Hvis du bare skal bruge den som filserver, så kan en ganske alm. Win2000 bruges. Der er sådan set ikke så meget i det, bare installer den, og så sætte den i netværk lige som dine andre 2 PC'er. Herefter vælger du bare at dele de mapper på din Win2000 som andre brugere skal have adgang til.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 13:34 #8
Men jeg må indrømme at kijac's forslag lyder fristende. Og der spare du også en del penge...
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 13:38 #9
jeg tækte bare om man kunne lave det, så man havde serveren liggede under "Denne computer" som drev ligesom  Fx. "C:\".
så serveren hed Fx. "f:\" eller noget lignende.
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 13:48 #10
jeg tænkte også om jeg kunne opsætte den så jeg kunne komme ind på den fra et andet sted i verden.
så jeg fx. kunne komme ind og hente/gemme filer når jeg er  i sommerhus?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 13:49 #11
Det kan man sagtens.
Når du har installeret din Win2000, og valgt hvilke mapper der skal deles, gør du følgende....

Dobbeltklik på "denne computer"
Vælg: Tools -> map network drive
Ved: "drive" vælger du hvilke drevbogstav din delte mappe skal ha'
Ved: "folder" trykker du "browse" og finder så den mappe på din Win2000 som du har delt.
Husk også at checke at der er hakket af i "reconnect at logon"
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 13:52 #12
Hvis du ha' adgang til din server "udefra" så kunne man f.eks. også lave det som en FTP server. Men her ville det nok være smart med et tredjepartsprogram, som f.eks.
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 13:53 #13
f.eks. hvad?
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 13:55 #14
Hvis du allerede kender Windows bedst er W2K en egnet løsning som phatlasse beskriver.

Hvis du vil have tilgang til dine filer fra f.eks. sommerhuset kræver det enten et alm modem i begge ender og eks. RAS (og VPN) konfig på server, W2K Pro kan så vidt jeg ved ikke bruges til dette kræver mindst W2K server.
Alternativt kan en ADSL (på server siden) og et modem fra f.eks sommerhus bruges. Men det kræver at du "åbner" dit netværk mod Internettet og det er måske ikke så smart 8-(
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 13:58 #15
Som f.eks. Filezilla FTP Server.
Her er en guide til hvordan du sætter den op + link til hvor du kan downloade den (den er gratis)
http://members.cox.net/zhentarim/ftp/
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 13:59 #16
Del 2 -

E-smith kan, udover den tidligere korte beskrivelse også en firewall (kræver 2 netkort i men det er jo ikke den største udgift i disse dage). Så hvis du har ADSL hjemme kan du bruge den som firewall, sammen med de øvrige funktioner
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 14:00 #17
W2k (Server) har en FTP (via Internet Information Server) der allerede er indbygget. Lidt kompliceret at sætte om men virker vel OK
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 14:05 #18
dvs. at hvis jeg henter filezilla, og sætter det rigtigt op kan jeg hente filer fra min sever med win2000 med adsl, fra mit sommerhus med 56k moden.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 14:08 #19
Jeps !
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 14:10 #20
Der skal sikkert noget konfig til på din ADSL - Hvilken forbindelse har du ?
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 14:11 #21
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 14:13 #22
har lige et spørgsmål til:
hvordan kommer man ind på den fra en anden computer. det står der vidst ikke
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 14:16 #23
For at få adgang til din FTP server vil det nemmeste være hvis du har installert et FTP klient program (i sommerhuset)
F.eks. http://download.com.com/3000-2160-10126910.html?tag=lst-0-1

FileZilla 1.9.9
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 14:18 #24
er det så nemt at komme ind på min computer derhjemme?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 14:21 #25
Jeps, det er lige til at gå til. Der er helt sikkert en readme.txt fil med, som forklare hvordan det bruges, eller en hjælp i selve programmet.
Ellers må du jo vende tilbage :o)
Det plejer at være lige til at gå til. De fleste FTP klienter minder om Explore i Windows.
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 14:21 #26
ADSL forbindelse : Udbyder + modem/router model ?
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 14:24 #27
Teledanmark.  Linksys Wireless Cable/DSL Router AP & 4 ports switch
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 14:29 #28
OK, den kombination kender jeg ikke lige umiddelbart. Men normalt skal man.

1) Kende det interne IP nummer på sin server (sandsynligvis noget i stil med 192.168.0.x)
2) Kende portnummer som ens ftp server kører med (normalt 21)
3) Kende det udvendige IP nummer på router (bedst med fast ip fra TDC, alternativt skal man tilmelde sig til en "dynamisk DNS" service)
4) Åbne ftp port mod server i router (kræver måske kodeord fra TDC)
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
18. juli 2003 - 14:30 #29
så det er ikke lige så nemt alligevel?
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 14:31 #30
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 14:34 #31
Det kræver lidt arbejde, men det er bestemt det hele værd. Hvis du ikke har behov for at hente/sende filer kan du evt. også nøjes med et fjernstyrings sw. Gratis og udemærket er VNC (men det kræver igen alle 4 punkter ovenfor, porten er bare 5900 istedet)
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 14:38 #32
Måske at starte med en ting ad gangen. STart med at installere din Win2000, og map dine netværksdrev. Sæt evt. også din FTP op. Hvis ikke du kan få det til at virke, kan du jo bare vende tilbage. Vi skal nok få det op at kører :o)
Avatar billede kijac Nybegynder
18. juli 2003 - 14:40 #33
du er en meget fornuftig mand phatlasse 8-) Du har helt ret 1 ting af gangen.

8-)
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
19. juli 2003 - 15:32 #34
jeg er i sommerhus nu, og jeg prøver at sætte det op når jeg kommer
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
19. juli 2003 - 15:34 #35
hjem, og hvis der så er flere spørgsmål, skriver jeg bare et indlæg mere.
Mange tak for hjælpen begge to :D
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
28. juli 2003 - 10:00 #36
hey, jeg tækte på om jeg hellere skulle instalere win Xp
Avatar billede hassepeter Nybegynder
18. september 2003 - 18:51 #37
Hey ! (Sorry jeg kommer ind her fra sidelinien..)
Jeg har her den sidste tid også forsøgt at opsætte en FTP-server, dog uden held... hmm !! (Bruger et prog. der hedder "G6 FTP server")! Jeg har en router fra TDC, og har derfor, som også nævnt ovenfor, både en "ekstern" og en "intern" IP-adresse.
Skulle mene jeg har opsat selve serveren korrekt !! Men nu er mit problem, at jeg ikke kan finde ud af, at få adgang til den udefra... ! - Kan ikke hitte ud af hvilken "FTP-adresse" (FTP Host Address) man skal skrive for at komme i kontakt med serveren som jo ligger på en computer der har en entern IP... Har prøvet at benytte den "eksterne-IP" men der sker ingenting !!
Håber I kan forstå mit spørgsmål, og vil være så venlige at hjælpe... Er ved at blive desperat !! ...HELP...
Avatar billede hcm Nybegynder
18. september 2003 - 18:55 #38
hassepeter>> Du skal ha' lavet port forwarding i din router. I administrationsmodulet kan du sige at port 21 eksternt fra skal pege på port 21 på din ftp server. Der er ikke de store ben i det.
Avatar billede hassepeter Nybegynder
18. september 2003 - 18:59 #39
OK !! - Administrationsmodulet? - Noget software som skulle være instaleret ?? Eller noget TDC ska ordne ??
Avatar billede hcm Nybegynder
18. september 2003 - 19:00 #40
nej, det er et webinterface til din router. Jeg har selv en linksys, og der går man bare ind på http://192.168.1.1 med user admin og password admin og sætter det op.
Avatar billede hassepeter Nybegynder
18. september 2003 - 19:02 #41
OK !! - Linksys... NICE  Har faktisk lige modtaget én !! Skal til at sætte den op nu her nemlig...!! - Ok ! skal bare lige ringe til TDC så.. har fået smidt mig user admin og password admin væk.. hm !!
Avatar billede hassepeter Nybegynder
18. september 2003 - 19:04 #42
Hmm... kan ikke komme ind på den side du snakker om...
Avatar billede hcm Nybegynder
18. september 2003 - 19:05 #43
Du kan bare resette routeren ved at trykke på den lille knap bag på routeren. TDC behøver ikke at være involveret.
Avatar billede hcm Nybegynder
18. september 2003 - 19:05 #44
Prøv at læse brugsvildledningen til din router...
Avatar billede hassepeter Nybegynder
18. september 2003 - 19:07 #45
ok... takker !! Jeg prøver ! Skal først lige til at pakke den ud nu her... Skriver nok lidt senere... men er er du sikkert skredet ! - Tak for hjælpen indtil videre !
Avatar billede hacky Nybegynder
06. februar 2004 - 18:21 #46
Hey alle...
Hvis der er nogle som sidder og ikke kan få det til at virker... Skal i lige vide at i ikke kan gøre det her uden en fast IP-adresse på serveren!!! Vil jeg da mene!!!

//Kasper Ulvedal