Avatar billede oasen Nybegynder
01. august 2003 - 04:38 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

Hvilken jpg-kvalitet skal man vælge til web?

Jeg skal vise en serie fotos på en webside, og de skal helst være i ret god kvalitet - men jo samtidig heller ikke for lang tid om at blive downloaded.
Jeg fandt frem til, at kvalitet 15 er det laveste, jeg vil gå, da de ellers bliver for grumsede. I denne kvalitet fylder de mellem 70 og 120 kb.
Kan man sige noget generelt om, hvilken kvalitet der er bedst til web? De originale billeder formindskes til 740x555 pixels.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2003 - 06:37 #1
Umiddelbart vil jeg mene at det er en smagssans. Men det kommer meget an på billedet hvor meget det kan tåle at blive komprimeret, har været udsat for billeder der kunne tåle helt ned til en komprimeringsgrad på 5 uden at blive synderlig dårlige, men andre ikke kunne tåle under 30....

Hvis de billeder du snakker om, har et preview billede tilknyttet, så kan jeg ikke se noget i vejen for at de fylder mellem 70-120 KB, men hvis man skla sidde og vente på at 20 af de store billeder loader (altså at alle billeder sidder på samme side, i fuld størrelse), så skal du meget længere ned i størrelse... Men det burde også være muligt med de dimensioner du beskriver.
Avatar billede bredker Nybegynder
01. august 2003 - 06:57 #2
det nemmeste er nok at prøve og så selv downloadde dem igen og se hvordan de ser ud
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. august 2003 - 07:17 #3
bredker> Jeg læser dit svar som at man skal uploade dem først??? Mon ikke man kan opnå det samme ved at vise dem lokalt? :-)

Det er jo helt klart en afvejning mellem
- hvor meget billedet må fylde (download tid for brugere med ex. modem)
- visuel kvalitet (vurderingssag)

Der er ikke noget endegyldigt svar, men se samlet på siden og spørgs dig selv om du gider bruge den hvis du sidder med et 56K modem, eller den er så langsom at det er for besværligt...

JP
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. august 2003 - 08:48 #4
Evt. tips: Opret "thumbnails" billeder først. Ved klik på et billed kommer det frem i stor/større format.
Eksempelvis som jeg gør på www.baloo-kat.h4f.dk

http://www.express-soft.com/etc/
Avatar billede lee Nybegynder
01. august 2003 - 11:08 #5
majsmarken>> wauuu lækre katte ;O)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. august 2003 - 11:49 #6
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. august 2003 - 12:29 #7
Du kunne også prøve det lidt oversete PNG format, som også er til fotografier.

Jeg ville også lave thumbnails så man kunne få en lille smagsprøve på billederne.
Så kunne du evt lave så man kunne downloade dem, enten enkeltvis eller som en pakke med flere.  Så ved folk ligesom at de kan forvente lidt download tid.

En anden ting er at vurdere dine slutbrugere. Det vil sige finde ud af hvem de er, og hvad internet opkobling de har. Derefter kan du så vurdere hvor store dine filer kan/bør være. Da det er brugerne der er vigtigt og ikke billederne.

Så har de en mulighed for at se dem først uden de helt store ventetider ja så har du også en chance for at de vil se dem i stor format. Hvis de skal vælge i blinde vil du nok midst en del brugere.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. august 2003 - 12:49 #8
... se evt. den fidus på forsiden af www.spanienferielejlighed.dk (gæt hvem der har lavet det - efter tips fra ekspertens brugerer...)
Avatar billede miss-g Seniormester
01. august 2003 - 13:06 #9
Du skal også sætte dpi til 72 når det er til web:

Image - image size

og når du vælger gem ti web, så er det jo at få den så langt ned som muligt i størrelsen uden at miste for meget kvalitet. Når du gemmer til JPEG så hjælper det at sætte en lille bitte smule blur på, når du har presset det så meget ned at det næsten bliver pixeleret.

Størrelser på selve billederne skal du jo også tænke på.... De skal have den størrelse du vil vise dem på nettet. Lettest at regne i pixels, da du jo f.eks. har en skærm som er 1024 x 768 pixels - så kan man gå lidt efter det....

Men hvis billederne skal passe ind i et design giver det jo sig selv - så skal billederne jo have en bestemt størrelse.

Det er nemlig rigtigt usmart at trække i billedet for at gøre det mindre i et webdesign program (WYSIWYG) - så går der længere tid før billedet dukker frem på skærmen, da browseren har dit oprindelige billede, og så lige skal regne ud hvordan det skal formindske det til din valgte størrelse (da du trak i billedet).

Så lav størrelsen rigtigt fra starten i f.eks. photoshop.
Avatar billede oasen Nybegynder
08. august 2003 - 14:05 #10
Tak...