Avatar billede lasse4160 Nybegynder
15. august 2003 - 13:13 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

forbedringer tak

det er noget skod at i har lavet point system på jeres forum, det kan meget nemt resultere i at folk begynder at blive indlægsryttere for at skrabe point hjem. Se nu fx edbpriser's forum der har jeg været aktiv i over 7 måneder og der har de ikke noget point system. Folk herinde hungrer jo ligefrem efter at suge point hjem hele tiden. En anden ting der også godt kunne være fedt var at man kunne redigere i sit eget indlæg, fx et par stavefejl, eller hvis man nu fortryd det man skrev og havde lyst til at formulere det på en anden måde. Og tilsidst, prøv nu igen at kigge på edbpriser's forum, deres oversigt med de forskellige kategorier er meget mere overskueligt (ikke noget i ligefrem kan prale af)
mvh. Lasse
Avatar billede grunken Nybegynder
15. august 2003 - 13:16 #1
jeg kan kun give dig ret lasse!
men uden points intet eksperten.dk, og sådan er fakta!

på en måde har nogle det vel sådan at det giver status og have mange points!
Avatar billede wwjd Nybegynder
15. august 2003 - 13:18 #2
hvis eksperten er så dårlig hvordan kan det så forklares at jeg som ny bruger fandt denne side-og fik hjælp-og ikke den du nævner???
Venligst, men bestemt!-en fummelfingeret fritids bryger....
Avatar billede dmcn Praktikant
15. august 2003 - 13:20 #3
Pointsystemet er kernen i systemet på eksperten.dk. Like it or not, uden det fandtes sitet ikke.
Redigering af indlæg har været oppe mange gange før - det bliver ikke lavet, da det vil gøre point-snyd meget lettere.
Mht. kategoristrukturen - har du prøvet at tælle antal kategorier samt niveauer på eksperten.dk og sammenlignet med edbpriser.dk's? Alene grundet antallet af niveauer, vil det være noget nær umuligt at lave noget tilsvarende på exp.dk. Ydermere synes jeg nu kategori-dropdownen i toppen fungerer fint til formålet. Nem og hurtig navigation mellem kategorierne, hvilket vel er hvad du vil opnå?
Avatar billede grunken Nybegynder
15. august 2003 - 13:22 #4
Man kan tale både for og imod pointsystemet...

på plussiden er en af de bedste ting at, man generelt får hurtigere hjælpe end i andre foraer!

på minussiden er der alle problemerne med folk der bliver sure over at de ingen points får.
Avatar billede melange Nybegynder
15. august 2003 - 13:27 #5
Points har både fordele og ulemper, men da eksperten var nystarted har de utvivlsomt været med til at gøre eksperten til det den er idag.

Jeg er ikke helt enig med at kategorierne burde stilles op som på edbpriser.dk, jeg synes inddelingen virker fint, og hav i baghovedet at der på eksperten findes nogle hundrede kategorier, i modsætningen til de 59 som jeg kunne tælle til på edbpriser.dk

Med hensyn til at redigere indlæg, har det været oppe mange gange før, og altid blevet nedstemt at mange brugere bare ville ændre deres reglbrud, og påstå de aldrig havde brudt reglerne.

mvh

Melange
Avatar billede riversen Nybegynder
15. august 2003 - 13:39 #6
lasse: nu har du kun været her i 14 dage, så allerede at komme med rettelser til struktur etc. synes jeg ikke er berettiget. Jeg har aldrig fundet det problematisk at finde rundt i systemet og gør det overhovedet ikke nu. Når jeg tænker over det har jeg ikke fornemmelse af der findes rigtige pointryttere herinde og selvom der gør kan folk sjældent bruge deres svar og de får ikke point. Kan folk bruge deres svar, er det vel også fortjent de får point...uanset hvad motivationen er.
Avatar billede overchord Nybegynder
15. august 2003 - 13:41 #7
En ting der irriterer mig lidt ved pointsystemet er tildelingen af 5 point/dag. Dette medforer langsomt men sikkert inflation i pointene, og paa et tidspunkt vil de blive noedvendigt at overveje af have standard-point-tildeling for let-medium-svaer spoergsmaal samt max (hvis ikke allerede).
Tildelingen af de daglige point giver selvf nye brugere, samt folk der ikke besvarer spoergsmaal mulighed for at kunne stille flere spoergsmaal, men det udvander til gengaeld ogsaa beloenningen for at svare paa spoergsmaalene.
Avatar billede riversen Nybegynder
15. august 2003 - 13:42 #8
og lige for at bringe den videre med folk bliver sure over ikke at få point...der er ofte misforståelser på det område...personligt bliver jeg skide gal hvis folk ikke kan sige tak for hjælpen...så er jeg mere eller mindre ligeglad med point. Når point gives til en person som har svaret det samme som en selv og man ikke høre fra spørger...ja, så bliver jeg irriteret. Jeg bruger faktisk min fritid og vil gerne have ros.

overchord: man bliver vel nødt til at give nogle point løbende så folk kan stille spørgsmål. Man kan selvfølgelig udlove 0 point, men så er idéen væk.
Avatar billede lrd Nybegynder
15. august 2003 - 13:46 #9
Enig med overchord! De 5 point burde stoppe når kontoen ryger over 5-1000 point.
Avatar billede overchord Nybegynder
15. august 2003 - 13:48 #10
lrd: Ja det ville vaere en god ide. Dermed har nyere brugere mulighed for at akkumulere point til at stille spoergsmaal, mens folk som har tjent point bliver mere afspejelt af hvor meget/lidt de hjaelper.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. august 2003 - 14:09 #11
over 5 til 1000 point? ;)
Avatar billede mat Nybegynder
15. august 2003 - 14:23 #12
Det skal måske påpeges at de daglige point kun tæller på overall listen - i de forskellige top-10´er er det tjente point i den kategori...er det ikke?

Jeg har været bruger et stykke tid nu og jeg kan ikke huske at jeg har haft svært ved at finde rundt?

overchord > der er et max på 200 point pr spørgsmål.

Jeg synes egentlig heller ikke at der er så mange "pointryttere", og ser selv mere pointene som (som andre også nævner) et tak for hjælpen. Det morsomme er dem der tror de kan komme ind på eksperten og smide 200 point og så sige: "totalt gode point, lav en 3D-tjat til mig!" (eller et eller andet dybt urealistisk :)

Point er meget sjove, men det er osse det :)

mvh mat
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
15. august 2003 - 15:02 #13
wwjd----det er jo så ikke min fejl at du ikke fik hjælp inde på edbpriser's forum. jeg synes at begge parters forumer er lige gode til at hjælpe hurtigt og fint.
men hvis nu en bruger byder 5 point for et svar og opretter samtidigt en anden tråd med 150 point, hvor tror i så at folk vil søge ly? de vil da helt sikkert søge ly under den 150 pont tråd. Hvis nu 2 forskellige personer opretter en tråd med samme spøegsmål, den ene giver 20 for det mens den anden giver 100 point, hvem vil så få flest svar tror i?
PS: det her er bare min mening, så lad vær' med at halshugge mig :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. august 2003 - 15:19 #14
Folk får faktisk lige mange brugbare svar, uanset om de giver 20 eller 150 point. Det er i hvert fald min erfaring, igennem efterhånden 1559 dage på Eksperten.

Der kommer typisk FLERE indlæg i spørgsmål med mange point. Men ikke flere KOMPETENTE indlæg. Smider man mange point, tiltrækker man ofte brugere der alene svarer for at score billige point. De kompetente og seriøse brugere svarer uanset pointtallet - så længe det modsvarer spørgsmålets sværhedsgrad.

Sagt på en anden måde. Har man et middelsvært spørgsmål og lægger 30 point, kan man regne med den største interesse fra de seriøse og dygtige brugere.
Avatar billede melange Nybegynder
15. august 2003 - 15:25 #15
nanoq  << Jeg er enig. Da jeg var ny her på E (med en tidligere bruger) prøvede jeg at tjene så mange points som muligt, men deltog jeg aldrig i "lav-point"-spørgsmål (der var jo ingen points at hente :) ), selv om jeg måske ikke var helt kvalificeret til at besvare dem.

Idag er det modsat, jeg lægger ikke mærke til pointsne mere. Jeg læse de spørgsmål som har en *spændende overskrift*, og kan jeg bidrage til dem gør jeg det.
Avatar billede melange Nybegynder
15. august 2003 - 15:27 #16
errr....det gav vist ikke mening. Hvad jeg prøvede at sige i mit første afsnit var at jeg *kun* deltog i *spørgsmål med mange point*, selvom jeg ikke var kvalificeret til at besvare dem :)
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
15. august 2003 - 17:22 #17
ok, tråden her har vist nået sin ende, jeg fik at vide hvad jeg spurgte om :-)
skal jeg så bare klikke på accepter?
Avatar billede riversen Nybegynder
15. august 2003 - 17:27 #18
yes