Tjaa... min forbindelse røg lige... så her er et lidt forsinket kommentar, og så videre med mit arbejde ;o
For at bygge lidt videre på bufferzone's svar, og det som jeg startede med at sige ..."Det kommer lidt an' på hvor meget du går op i det"... Som du selv siger, åbner man som udgangspunkt kun for de porte som man har brug for. Med en "dedikeret" hardware firewall har man foruden stateful inspection og gode filtre og regler at arbejde med, noget som D-604 (prisbillige) routere/firewall's ikke har...
Min egen personlige oplevelse, efter at have set nogle stykker, er
(modsat bufferzone :D), at det er nemmere for hjemmebrugere at slå firewall's i routeren fra, og benytte software firewall's istedet for, da disse så kan konfigureres yderligere på den enkelte PC. Firewall i routere, f.eks. D-604, har den tendens til at skærer samtlige PC'ere i netværket over i en kam. Åbner du for en port fordi du på PC nr. 1 ønsker at spille online, tjaa... så er de sørme' også åbne på de andre PC'ere i netværket. Dette gør en "ordentligt" Firewall ikke. Det giver kort sagt en falsk form for trykhed! Du er givevis ikke, som bufferzone siger, nationalbanken, så kør et stykke tid med kun firewall's i routeren, test den, og hvis det ikke lever op til din forventning om sikkerhed, så download evt. en gratis software firewall fra
www.zonelabs.com... Go´fornøjelse og undskyld den forsinket kommentar!
NB: stavefejl er grafik.. gratis ;D