Avatar billede Peter Praktikant
15. august 2003 - 16:59 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Sikkerhed med firewall?

Hej
Jeg er i gang med at lave et lokalt netværk som skal være koblet på internettet via en adsl. Nu er jeg så kommet til sikkerheden. Jeg skal jo have en firewall, det ville vel være bedst at købe en hardwarefirewall? Alternativet er at installere firewalls på alle klienterne (at have en server stående som firewall er ikke en mulighed). Men hvad med routeren, der står der er indbygget firewall i en D-Link DI-604, er den noget værd? For så er det vel bare at købe sådan en router og så er den pot ude.
Hvad er den bedste metode til at opretholde en rimmelig sikkerhed på en adsl?
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
15. august 2003 - 17:01 #1
Jeg syntes den er kanon DI-604, du skal bare lukke for alle de porte du ikke bruger og så er den skid slået.
Avatar billede Peter Praktikant
15. august 2003 - 17:01 #2
Eller er der en anden router med indbygget switch der er bedre og derfor at foretrække frem for DI-604?
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
15. august 2003 - 17:05 #3
den er let at sætte op men den bliver rimelig varm, men kan holde til det har haft den i 7md har haft strømmen fra den 2 gange.
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
15. august 2003 - 17:06 #4
604 har indbygget switch 4porte
Avatar billede Peter Praktikant
15. august 2003 - 17:07 #5
mcpoppe > Det er vel kun en halv løsning at lukke for de porte man ikke bruger, det hindrer jo ikke folk i at komme igennem dem man bruger. Altså, virker den som en firewall eller gør den ikke?
Avatar billede tumben Novice
15. august 2003 - 17:24 #6
der vil jo altid være nogle porte åbne..ellers kan du jo ikke bruge nette overhovedet....løsningen må vel være f.eks en 604...hvor du lukker alt du kan komme i nærheden af...og resten klare du på de enkelte maskiner med en softwarefirewall....ved at åbne applicationsporte og didikerer helt bestemte portnumre og ipadresser.. alt efter hvilke programmer der ligger på maskinerne...og hvad de skal connecte til....a dobeupdate...windowsupdate....virusupdate osvosv.
Avatar billede teamleader Nybegynder
15. august 2003 - 17:28 #7
Ingen tvivl om at DI-604 er det bedste bud på firewall, set i forhold til at installere firewall på alle maskinerne, DI-604 giver dig også mulighed for at opsætte din egen server bag firewallen.
HUSK nu også et godt antivirusprogram (AVG eller Avast! er både gode og gratis, download f.eks. fra www.freewindows.dk)
Avatar billede justme Nybegynder
15. august 2003 - 17:41 #8
Det kommer lidt an' på hvor meget du går op i det. Som udgangspunkt er samtlige routere med indbygget firewall b a d. Se selv på prisen, en professionel firewall koster fra ca. 5.000 kr. og opefter og denne får du for for under én tusse. Jeg ville da helt bestemt anbefale dig en router fra D-Link, som jeg selv har gode erfaringer med. Men gør dig selv den tjeneste at slå firewall'en fra og installér software firewall's istedet... Eller hvis du gider at investere i en god hardware-firewall, så er dette naturligvis at foretrække. Firewall's i routere, ikke kun D-Link, mangler kort sagt alt for mange indstillinger/muligheder for ordentligt beskyttelse... Hvis du har mulighed for det så forsøg evt. at teste dette på www.grc.com eller hvor du nu tester din firewall...
Avatar billede oesten Nybegynder
15. august 2003 - 17:45 #9
justme> Hvad er der galt med en firewall, der som D-604 lukker for alle porte som default? Kan man beskytte sig bedre?
Avatar billede justme Nybegynder
15. august 2003 - 18:20 #10
Et eksempel er at den f.eks. mangler stateful-inspection. Men prøv at downloade, datablad fra cisco, bare for at tage et eksempel:
http://www.cisco.com/en/US/products/sw/secursw/ps1018/index.html
og sammenlign det med D-604.
Da du har flere på nettet samtidig har du også behov for, på et eller andet tidspunkt at opsætte regler/filtre. Dette gør D-604 ikke heller ikke særligt godt... Den bedste måde er dog at sammenligne lidt hvad en professionel (dedikeret hardwall) kan, med i dit tilfælde, D-604...
Avatar billede oesten Nybegynder
15. august 2003 - 19:02 #11
Jeg er ikke helt med. Hvis alle porte er lukkede, hvad kan der så ske - stateful eller ej?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2003 - 19:08 #12
Hvis du lukker alle portene, kan du lige så godt afbryde forbindelsen, så kan du nemlig hverken komme ind eller ud. En god firewall tillader åbning af de rigtige porte for den rigtige trafik, så du selv kan komme ud og ind, men ikke andre.
Hvad du skal bruge er et spørgsmål om trudsel og om du har noget der skal beskyttes særligt. D-604 er ikke en top klasse firewall, og stateful inspection er bestemt en fordel, men hvad taler vi om du har vel ikke novos forskningsafdeling eller nationalbanken hjemme i stuen.

Mit råd er derfot, brug du bare din d-604 og husk så at firewallen kun er en del af sikkerheden, selv den bedste firewall i verden kan omgås let, hvis resten ikke er i orden. Når du nu har 100 % styr på resten (her menes ikke Tommy) så kan vi tale om en bedre firewall
Avatar billede justme Nybegynder
16. august 2003 - 02:06 #13
Tjaa... min forbindelse røg lige... så her er et lidt forsinket kommentar, og så videre med mit arbejde ;o
For at bygge lidt videre på bufferzone's svar, og det som jeg startede med at sige ..."Det kommer lidt an' på hvor meget du går op i det"... Som du selv siger, åbner man som udgangspunkt kun for de porte som man har brug for. Med en "dedikeret" hardware firewall har man foruden stateful inspection og gode filtre og regler at arbejde med, noget som D-604 (prisbillige) routere/firewall's ikke har...

Min egen personlige oplevelse, efter at have set nogle stykker, er
(modsat bufferzone :D), at det er nemmere for hjemmebrugere at slå firewall's i routeren fra, og benytte software firewall's istedet for, da disse så kan konfigureres yderligere på den enkelte PC. Firewall i routere, f.eks. D-604, har den tendens til at skærer samtlige PC'ere i netværket over i en kam. Åbner du for en port fordi du på PC nr. 1 ønsker at spille online, tjaa... så er de sørme' også åbne på de andre PC'ere i netværket. Dette gør en "ordentligt" Firewall ikke. Det giver kort sagt en falsk form for trykhed! Du er givevis ikke, som bufferzone siger, nationalbanken, så kør et stykke tid med kun firewall's i routeren, test den, og hvis det ikke lever op til din forventning om sikkerhed, så download evt. en gratis software firewall fra www.zonelabs.com... Go´fornøjelse og undskyld den forsinket kommentar!
NB: stavefejl er grafik.. gratis ;D
Avatar billede Peter Praktikant
16. august 2003 - 21:32 #14
Hej, jeg ved ikke hvordan i har regnet ud at jeg hverken har noget af Novos eller nationalbankens på min computer, men det gjorde i jo. Jeg har sådan set ikke brug for sikkerhed ud over det sædvanlige overhovedet, men jeg vil bare gerne have det er i orden når det nu ikke kun er min computer der skal være koblet på internettet.
Jeg vil starte ud med at bruge firewallen i DI-604 og så senere kigge nærmere på softwarefirewalls hvis jeg føler det er nødvendigt. Jeg må nok hellere også lige læse lidt mere om hvilke porte der skal lukkes og hvilke der ikke skal før jeg skal opsætte firewallen, er der nogen der har et link?

Justme > Vil du ligge et svar da du også har fortjent nogle point for dine fremragende råd.
Avatar billede Peter Praktikant
18. august 2003 - 22:32 #15
Tak for hjælpen til alle, jeg starter ud med firewallen i routeren og ser derfra hvordan det går.
Avatar billede teamleader Nybegynder
18. august 2003 - 22:46 #16
God fornøjelse - takker for point ;-)
Avatar billede justme Nybegynder
21. august 2003 - 16:38 #17
Jamen så smider jeg et svar. Jeg er desværre ikke den mest aktive her på eksperten... Har ikke så meget tid. Et godt sted at starte, hvis du kan Engelsk, er www.grc.com. Her kan du både teste firewalls, læse om porte, NAT-funktion i routere osv... God fornøjelse!
Avatar billede justme Nybegynder
21. august 2003 - 16:39 #18
Ups! den var jo lukket... Jeg må sgu' til at få noget søvn... :-)
Avatar billede Peter Praktikant
21. august 2003 - 17:29 #19
Ja jeg lukkede spørgsmålet da jeg ikke troede du var med længere. Du må have pointene til gode.
Avatar billede justme Nybegynder
21. august 2003 - 22:32 #20
Jeg overlever nok uden ;-)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester