Avatar billede squadjot Nybegynder
01. september 2003 - 16:15 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Strøm og "jord"

Hej alle :)

En af mine venner har lige fået brændt sin computer + fjernsyn af pga af kortslutning i hans lejlighed....

jeg har længe ville anskaffe mig "rigtige" "jord-stikdåser"..MEN..mit spørgsmål er:

NYTTER det overhovedet noget at have en stikdåse med "jord" i hvis den alligevl kommer fra et stik UDEN det ekstra "jord stik"......hvis i forstår...

så jeg tænkte..kan man lave sin egen "jord" ??...bore noget ind i muren og connecte med en ledning til sin stikdåse..(eller en eller anden georg gearløs løsning)

alt hjælp kan bruges..

Jakob
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. september 2003 - 16:16 #1
Det nytter hvis du bruger stik med tre ben, ellers overhvoed ikke, da dine maskiners stel skal forbindes med jorden
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. september 2003 - 16:18 #2
En billig løsning, som jeg selv har brugt til en computer med krybestrøm på skærmen, er at forbinde maskinernes stel til din radiator, på et sted hvor du kan få kontakt med radiatorens jern, det giversamme effekt
Avatar billede squadjot Nybegynder
01. september 2003 - 16:18 #3
kan jeg bore en lang skrue i væggen...connecte den med stel...og så er det det!!!???

jakob?
Avatar billede squadjot Nybegynder
01. september 2003 - 16:19 #4
hehe....det HAVDE jeg faktisk tænk....men tænkte også..naaah...lidt for nemt :p

men ok..den er GODTAGET!!!!!  jeg prøver
Avatar billede dr0zie Nybegynder
01. september 2003 - 16:19 #5
Du skal først og fremmest have de der jord stikdåser og så fra stikdåsen skal du have et kabel ned i jorden eller en radiator eller lign ellers giver det intet
Avatar billede fromsej Praktikant
01. september 2003 - 16:19 #6
Ikke noget Georg Gearløs her, få det lavet ordentligt af en elektriker, jordforbindelsen er meget forbudt for alminde dødelige at lave selv eller ændre på.
Avatar billede squadjot Nybegynder
01. september 2003 - 16:19 #7
oke jeg forstår..takker
Avatar billede squadjot Nybegynder
01. september 2003 - 16:20 #8
:o <-- har altid været georg gearløs...og så længe jeg ik har nogen børn, eller andre jeg skal passe på....så går det nok..desuden...jeg HAR lidt remedier til at lave noget fornuftigt....  tak alle
Avatar billede tgk89 Nybegynder
01. september 2003 - 16:21 #9
det må han selv bestemme fromsej!
Avatar billede fromsej Praktikant
01. september 2003 - 16:24 #10
Forestil dig der kommer overgang på din PC, efter du har sat en ledning til radiatoren, hvor stor spænding vil der så være på husets andre radiatorer?
Du har ikke en skid garanti for at radiatoranlægget er forsvarligt jordet i den anden ende.
tgk89>>Nej, det må han ikke, det står i stærkstrømbekendtgørelsen at man ikke må pille ved den slags selv, det kræver en autoriseret fagmand.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. september 2003 - 17:21 #11
fromsej har naturligvis ret, den slags bør kun gøres i nødstilfælde, og altid bringes i orden af autoriseret el installatør hurtigst muligt. El skal man altid være lidt forsigtig med, det kan faktisk slå ihjel hvis det gøres forkert
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2003 - 17:42 #12
kan kun tilslutte mig fromsej's synspunkt, det er og bliver forkasteligt at benytte radiator som jordforbindelse.
Den gik en gang for længe siden, men dengang var radiatoren tilsluttet jord på en eller anden måde da der benyttet metal i radiatorsystemet.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
01. september 2003 - 18:55 #13
Og de fleste radiatorer er malet og altså ikke rå jern....
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2003 - 20:10 #14
nemlig. men det kunne jo nok klares med en klemmeskrue der er spids, men mere jord kommer der jo ikke ud af det.