Avatar billede ossi Nybegynder
29. september 2003 - 17:16 Der er 10 kommentarer

PHP med gif!

Hej,

Jeg har en ellers udmærket server kørende, bl.a. med Webserver (apache, php og mysql).

Jeg har installere den efter Debianguiden med:

# apt-get install apache php4 php4-mysql mysql-server

Problemet er bare, at PHP nu ikke har GIF uderstøttelse! Og umiddelbart har jeg ikk fundet noget med en apt-cache search som kunne bruges...

Nogle forslag?
Avatar billede fangel Nybegynder
29. september 2003 - 17:27 #1
Gif er patenteret - derfor kan du ikke finde det mere... benyt png istedet... (www.burnallgifs.org)

Morten
Avatar billede ossi Nybegynder
29. september 2003 - 17:40 #2
Det hjælper jo ikke når jeg skal resize billeder med PHP - som er i GIF format :/
Avatar billede razersedge Nybegynder
29. september 2003 - 17:42 #3
Så må du ty til andre programmeringssprog, jeg kan anbefale Delphi eller C++.
Avatar billede fangel Nybegynder
29. september 2003 - 17:48 #4
>PHP 4.3.0 har read-only support af gif billeder ;)

Morten
Avatar billede ossi Nybegynder
29. september 2003 - 17:49 #5
Jamen, det hjælper jo ikke, når jeg skal lave et online tool, så mine crews kan uploade billeder til nyheder :/
Avatar billede ossi Nybegynder
29. september 2003 - 17:50 #6
På serveren er det PHP version 4.1.2
Avatar billede fangel Nybegynder
29. september 2003 - 17:51 #7
trist - så kan du intet gøre :(

Morten
Avatar billede razersedge Nybegynder
29. september 2003 - 17:54 #8
hvorfor skal det være gif?
Avatar billede ossi Nybegynder
29. september 2003 - 17:55 #9
Billed-upload skal jo gerne være kompatibelt med alle de "almindelige" formater som man bruger på nettet - dvs. png, jpg og gif..
Avatar billede delwin Nybegynder
29. september 2003 - 18:18 #10
Imagemagick (www.imagemagick.org) kan manipulere gif filer. Efter at have installeret det kan du så kalde det med system(); eller exec();

Du skal bare huske at GIF som sagt er patenteret, så selv ikke imagemagick kan 100% gøre det. LZW algoritmen der normalt bliver brugt i GIF'er er den del der bliver brugt til at komprimere og den er patenteret. Så du får ukomprimerede giffer.. :-)