Avatar billede sibor Nybegynder
14. oktober 2003 - 19:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

802.11b WLAN fragmentation threshold min = 256 byte?

Hejsa eksperter!

Jeg sidder og leger lidt med et 802.11b netkort. Her skal jeg bl.a. indstille fragmentation threshold af en forsendelse fra linux (bruger iwconfig).

Hvorfor er den minimale threshold værdi = 256 byte? Er det et valg gjort pga. effektivitet eller er der en teoretisk grund? Jeg ved godt at det er vældig ineffektivt at sætte den så lavt og værre hvis den sættes lavere, men jeg vil gerne høre grunden for at vælge 256 byte

På forhånd tak
/Sibor
Avatar billede kenp Novice
14. oktober 2003 - 19:46 #1
tjaa jge har sat den til 0 på min for ellers ville det ikke køre hos mig! (dog på windows)
Avatar billede sibor Nybegynder
14. oktober 2003 - 19:47 #2
hmmmm... Det lyder sq mærkeligt... (mon det betyder uendeligt?)
Avatar billede kenp Novice
14. oktober 2003 - 19:54 #3
men den stod som standart på 2384! (men den ville bare ikke forbinde før den stod på nul! såå normalt har jeg check på wireless men ikke lige det punkt)
Avatar billede sibor Nybegynder
14. oktober 2003 - 20:21 #4
hihi... Windåsens veje er uransagelige :-)
Avatar billede renehinsch Praktikant
14. oktober 2003 - 22:07 #5
Man benytter typisk fragmentation for at øge pålidligheden af datatransmission. Fragmentation kan typisk sættes fra 256 bytes til 2Kb. IEEE 802.11 er en connection orientered protokol ligesom TCP - og til forskel for 802.3 eller IP - og hver datapakke der modtages skal bekræftes med en ack pakke. Når pakkerne er mindre er der større chance for at en pakke når frem uden bit fejl. Ligesom der er mindre data der skal retransmitteres om nødvendigt.

Du bør altså ikke benytte en værdi under 1500 medmindre du får dårligt throughput. Hvis din WLAN drivere kan give statisitk om kollisioner eller retransmissioner kan du bla holde øje med om de falder hvis du sætter din fragmentation til 1024 eller lavere. Men det er dog trhoughput der have den største prioritet nå du optimerer.

Den lave værdi på 256 er grænsen for hvor overhead i forhold til den data der kan pakke ind i en 802.11 pakke bliver for stor.

Jeg har ingen ide om hvorfor det i nogen implementeringer er nødvendigt at sætte den til 0. Men det er sikkert at parametren betyder noget andet end at der max må være 0 bytes i en pakke.
Avatar billede sibor Nybegynder
15. oktober 2003 - 11:59 #6
Tak for den glimrende forklaring...

Problemet er at jeg er ved at lave et værktøj til at måle på forholdet mellem throughput/power consumption i et 802.11b WLAN. For at kunne "stage" scenarier skal der "skrues" på forskellige parametre, heriblandt fragmentation threshold. I specifikationen (http://standards.ieee.org/getieee802/download/802.11b-1999.pdf) for 802.11b er fragmentation threshold_minimum defineret til 256 byte.

Spørgsmålet er bare: hvad er udledningen, der fører til tallet 256?
Avatar billede renehinsch Praktikant
15. oktober 2003 - 17:59 #7
I 802.11 MAC pakken er der altid en fast del der består af MAC adresser og kontorol bits. Resten af pakkestørrelsen anvendes til data (payload)altså ip pakker mm. Det er analogt til brutto-tara = netto. Ved 256 (brutto) har man brugt så meget plads på MAC information (tara) at der er så lidt plads til data (netto) at det giver for dårlig udnyttelse af båndbredden. Lidt som at pakke een bordtenisbold ned i hver flyttekasse. Overdrivelse fremmer forståelsen:)
Avatar billede renehinsch Praktikant
21. oktober 2003 - 15:36 #8
Lukketid?
Avatar billede sibor Nybegynder
21. oktober 2003 - 21:21 #9
jah... Synes dog stadig at 256 er et tal, der siger både alt og intet... med 128 ville den da også virke... ikke at det ville være smart, men det er den heller ikke med 256....