Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 20:33 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk

Hej
Fra spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/403221

Så har jeg fået køb en Maxtor ekstern harddisk. Jeg har lige nogle spørgsmål, så du måske kan hjælpe mig med.

1) Jeg kan ikke få ghost til at finde den nye harddisk. Skal jeg havde tilføjet en driver til ghost-disketten? Og hvordan gør jeg det?

2) Programmet Retrospect 6.0 pakker/komprimere jo ens filer, det er jo ikke så godt, da man så skal have programmet installeret på en "fremmed" maskine. Hvordan kopiere jeg filerne over på harddisken (som alm. filer)?

3) Kan man sætte password på nogle af ens filer/mapper? Noget i stil med dette: når harddisken  er tilsluttet min egen manskine skal jeg selvfølgelig have tilgang til ALT på harddisken. Når den er tilsluttet en "fremmed" maskine, skal der være noget der skal være fri adgang til og noget som er privat.

Hvordan laver jeg fri adgang? Hvordan laver jeg privat adgang? Det er kun mig, som skal kunne åbne det private (ved et password).

Håber du kan hjælpe mig :-) Hvis du synes, at jeg skal åbne et nyt spørgsmål med det sidste, så gør jeg det (så har du også mulighed for, at få nogle ekstra point).
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 20:40 #1
jeg købte en maxtor (diamond dm9 plus eller noget i den stil) og en usb 2.0 harddisk skuffe.. der kan du frit kopierer filer frem og tilbage som en almindelig harddisk..

hvad laver ghost?
Retrospect aner jeg ikke hvad er eller hvad skal bruges til..

du kan pakke dine filer ned med enten WinRAR eller WinZip og password beskytte arkiverne.. du kan vælge ikke at pakke med, men bare "store", dvs lager filerne i 1 arkiv som du kan beskytte.. du kan lave så mange filer du vil..
du har så privat.zip med password som du ikke giver ud..

med WinRAR skal man skrive passwordet FØR man kan se indholdet af arkivet.. ellers er det noget man kan vælge..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 20:40 #2
mener du Norton Ghost der bruges til backup?
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 20:42 #3
Ja, jeg mener Norton Ghost
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 20:44 #4
Jeg vil ikke pakke nogle af mine filer.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 20:50 #5
Jeg kører win2000. Kan man ikke lave noget under sikkerhed? Jeg ved ikke rigtigt hvordan man bruger det!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:03 #6
drt kender jeg ikke noget til.. men jeg tror ikke hjælper noget hvis har et andet os..
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:05 #7
Det bliver enten win2000 eller XP, hvor der er sikkerhedsindstillinger. Skal jeg prøve at oprette et nye spørgsmål om dette?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:11 #8
brug søg funktionen :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:11 #9
smutter lige en gang..
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:18 #10
Jeg synes ikke at kunne finde noget om emnet.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:42 #11
Jeg har fundet ud af spørgsmål 1. Jeg har oprettet et nyt spørgsmål vedr. spørgsmål 3 (http://www.eksperten.dk/spm/414946).

Jeg mangler bare at få svar på spørgsmål 2
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:36 #12
Spørgsmålet 2 går ud på, hvor vidt man kan bruge det medfølgende på (Retrospect 6.0) til at lave backup af ens drev/mappe, ved at kopiere filerne over på et andet drev/mappe (som alm. filer og ikke som pakket fil).

Selvfølgelig kan jeg selv kopiere filer fra et sted til et andet, men det ville være noget lettere, hvis man kunne enten kunne bruge det medfølgende program eller et andet program.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
18. oktober 2003 - 22:26 #13
Jeg tror, at jeg bliver nød til at lukke spørgsmålet her! Jeg synes ikke helt, at jeg har fået svar på mine spørgsmål, som jeg håbede på. Hvor mange point vil du have thesurfer (skal vi dele de 30 point)?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:05 #14
Jeg mener stadig at det er en god ide at "lager" dem i en rar fil med password på.. hvis du tager harddisken med andre stedet vil filerne stadig være beskyttet..

Hvis du bruger windowssystemet til at beskytte dem (rettigheder) vil det stadig være muligt at overtage rettighederne, og dermed få adgang til dem.

Jeg har engang brugt et program til at lægge password på en mappe.. tror nok programmet hed det hed FolderGuard eller ligende..jeg ved dog ikke hvordan den opfører sig på et andet system.. burde stadig beskytte mappen.

Med hensyn til points.. hvis du mener at jeg har bidraget med noget brugbart information, må du meget gerne give mig points :)
Avatar billede 2400nv Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:19 #15
Takker mange gange for hjælpen!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. oktober 2003 - 22:00 #16
Takker for points.
Held og lykke.