Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:40 Der er 55 kommentarer og
2 løsninger

Sikkerhedsindstillinger på drev og mappe

Hej
Hvordan bruger man sikkerhedsindstillingerne i windows 2000 på drev og mappe? Jeg kører NTFS på drevene.

Se det spørgsmål som førte til dette http://www.eksperten.dk/spm/414921

Jeg har lige købt en ekstern harddisk og kunne godt tænke mig at sætte password på nogle af mapper/drevene.
"Kan man sætte password på nogle af ens filer/mapper? Noget i stil med dette: når harddisken  er tilsluttet min egen manskine skal jeg selvfølgelig have tilgang til ALT på harddisken. Når den er tilsluttet en "fremmed" maskine, skal der være noget der skal være fri adgang til og noget som er privat."
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:50 #2
Kan man ikke gøre det i windows 2000? Kan man ikke lave nogle rettigheder som det jeg efterlyser?
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:02 #3
password kan du ikke,
men du kan under sikkerhed fjerne everyone og tilføj kun dig med full adgang,
så når der andre der prøver at browser til filer så får de adgang nægtet,
men du skriver at det er en extern harddisk så du får problemmer når den tilslut til en anden computer.
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:10 #4
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:12 #5
Det er også godt nok med et drev/mappe, hvor alle har fuld adgang til. Og et drev/mappe, hvor det kun er mig som har adgang til. Hvordan laver jeg det?

Jeg synes at huske, at windows gemmer rettighederne på drevet bare man kører NTFS. Ret mig, hvis jeg tager fejl!
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:14 #6
du har da ret. men når harddisken bliver smidt i en anden maskine, kan administaroren af denne, nemt tage ejerskab over mappen, og give sig selv adgang til dine filer..
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:23 #7
Okay, hvad er den bedste måde man kan gøre det under windows? Jeg har ikke tænkt mig, at bruge penge på det ved at købe et program.
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:27 #8
en anden måde er at Du kan zippe de  mappe/filer og lægge kodeord på den.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:29 #9
Jeg vil ikke zippe nogle af mine filer
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:30 #10
Forklar mig, hvordan jeg bruger sikkerhedsindstillingerne i windows (på den bedste måde)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 22:38 #11
Der er også en anden mulighed.

Højreklik på din folder/fil >Properties.
Klik på knappen Advanced...
Sæt hak i Encrypt contents to secure data.

Nu kan dine data kun læses på en maskine hvor dit certifikat er instaleret. Jeg vil tilråde at du eksporterer dit certifikat, og gemmer det på en diskette.

:-)
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:40 #12
h klik på mappe/drev og egenskaber sikkerhed
under grupper og brugenavn
normalt har alle full kontrol
og under tilladelser hvad har de af rettigheder
du kan gør sådan :
give alle kun læse kun rettighed  eller fjerne alle og tilføj dig selv med full kontrol.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 22:44 #13
>rigtigmmk
Det kan overtages af en administrator, på en anden maskine, til hver en tid.

2400nv skrev: "Når den er tilsluttet en "fremmed" maskine, skal der være noget der skal være fri adgang til og noget som er privat."

:-)
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:48 #14
tpo>> Jeg er ikke helt med. Jeg har højreklikket på en folder - valgt egenskaber - sikkerhed - advanceret.

Så ved jeg ikke, hvad jeg mere skal gøre.

Jeg har windows 2000 (Dansk)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 22:50 #15
Et link der fortæller lidt om Encrypting File System (EFS): http://www.microsoft.com/windows2000/techenthusiast/features/efs.asp
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 22:54 #16
Du er et forkert sted!
Højreklik på din folder/fil >Properties.
  Fanebladet General: Klik på knappen Advanced...
:-)
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:57 #17
Så lang er jeg med nu! Hvad skal jeg så?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 22:59 #18
Sæt hak i Encrypt contents to secure data.
Jeg ved ikke hvad det heder på dansk.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 23:00 #19
Det er den nederste boks.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:01 #20
Krypter indhold for at sikre data
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:04 #21
2400nv-
huske lige at eksporterer dit certifikat, for hvis nu windows går ned og at du er nød til formatere eller geninstallere, så kan du aldrig får fat i de filer/mapper uden den certifikat.

jeg kender noget har været udsæt for det sammen og deres data er væk.

tpo-> ret mig hvis det er ikke korrekt.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:07 #22
Hvordan eksporterer jeg mit certifikat?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 23:11 #23
>rigtigmmk
Du har ret! Jeg var lige ved at skrive om det, da jeg så at der var en kommentar.

>2400nv Læs dette: http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/planning/security/efssteps.asp

Det er vigtigt at du eksporterer dit certificat og gemmer dette, hvis du mister dit certificat, og det gør du.. Hvis din bruger konto slettes, kan du IKKE få dine data tilbage. Der er dov en recovery agent, hvis din maskine ikke er medlem af et domæne, er det den lokale administrator, ellers er det administratoren for domænet.

:-)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 23:14 #24
>rigtigmmk, det skrev jeg da også her:
Svar: tpo
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:20 #25
Hvis jeg har eksporteret mit certifikat, hvornår kan jeg så bruge det? Skriv hvornår jeg kan bruge det og hvornår jeg vil miste mine data.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 23:24 #26
Når du er på din "egen" maskine har du IKKE brug for dit eksporterede certificat, det kører af sig selv. Det er kun hvis noget går galt, at der er behov for at have en kopi af dit certificat på en diskette eller lignende.

:-)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 23:28 #27
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:30 #28
Du skriver, hvis jeg sletter min bruger konto vil jeg miste mine data. Er der andre ting, hvor jeg vil miste mine data? Jeg spørger lige en ekstra gang, bare lige for at være sikker.

Hvis jeg bruger mit certifikat på en anden maskine, skal jeg vil slette det efter jeg er færdig med maskinen. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 23:35 #29
Det er sent, og jeg er træt, dette link fortæller det hele: http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/planning/security/efssteps.asp
Hvis der er noget du ikke forstår, vil jeg gerne hjælpe dig i morgen.
:-)
Avatar billede 2400nv Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:37 #30
Ja, jeg er også træt, så det er nok bedst at vi fortsætter i morgen
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 23:38 #31
OK
:-)
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:00 #32
jeg synes at man skal hold sig fra det kryptering i windows, det kan hurtig gå galt, og så er de data væk, ren teoretisk mulighed for at dekryptere via brute force, men det tager så lang tid at det ikke er relevant.

windows bruger noget bestemt nøgle til at kryptere med og hvis det går galt og systemet går ned og man skal formater/geinstallere ja så er de nøgler er væk med den tidligere installation.

2400nv->

hvis nu du vil kryptere, så bruge et free program til det,
du kan søge på google:
jeg fandt en her.

http://www.cypherix.co.uk/cryptainerle/index.htm?source=free_google
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:17 #33
Jeg tror også at jeg holder mig fra kryptering i windows. Specielt hvis man ikke kan bruge nøglen, efter man har geninstalleret sin maskine.

rigtigmmk>> Måske kunne man bare sætte rigtigheder i windows, som du var i gang med at forklare mig. Det er jo ikke top secret oplysninger der kommer til at ligge på harddisken. Bare man ikke har direkte adgang til disse informationer, er det også godt nok.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:28 #34
Kan jeg ikke prøve at oprette to ekstra bruger på min maskine. En med almindelige rettigheder og en med administrator rettigheder. Så kan jeg se, hvordan det virker!

Jeg sætter selvfølgelig rettighderne på et drev eller mappe, som jeg kan slette hvis det er.

Hvordan sætter jeg så rettighederne rigtigt?
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:36 #35
jo du kan

hvis du ene bruger på din maskine så er du som regler administrator eller har administrator rettigheder.

hvis h klikker på denne computer/egenskaber/administrere/bruger og grupper/bruger. til højere kan tilføj en almendligt bruger med bruger rettighed  eller give dig selv full rettigheder, ved at h klik og egenskaber og member af og tilføj administrator.

og for bruger han skal kun bruger rettighed altså mellem af bruger gruppe.

så kan du se hvordan det virker først logger du med din bruger og som jeg forklart før under sikkerhed fjerne alle og tilføj dig selv med full kontrol, log af  og log med den bruger som du oprettet, og prøve at klik på de mapper hvor du har lavet om på sikkerhed så får han adgang nægtet.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:45 #36
Jeg har oprettet en administrator og en bruger (superbruger)! Jeg skal vel angiv nogle rettigheder på selve drevet/mappen?
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:45 #37
Undskyld, hvis jeg køre lidt rundt i det, men det er rimeligt nyt for mig
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:48 #38
ved at h klik/egenskaber/sikkerhed/
de filer/mapper
som bruger skal kun se så skal du ikke laver noget rettighed om
og de filer/mapper som kun administrator skal kun se
der fjerne alle og tilføj administrator med full  kontrol.

>>>>hvorfor har du ooprettet en administrator du skal bare give dig selv eller den bruger som du bruger for at logger på  administrator rettighed .<<<<<<<
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:49 #39
no problem.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:52 #40
Det var bare for at se, om hvis der var en anden administrator på maskinen om man så kan ændre rettighederne, som I sagde.
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 10:55 #41
så kan han godt,
men en administrator fra en anden maskine, hvor du flytter din extern harddisk
kan også se de filer. men det ikke så nemet for først gang han klikker p de filer/mapper så får han adgang nægtet, og hvis han ved hvad han laver så han han overtage ejerskab over de filer/mapper.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 11:00 #42
Det er også okay, at man kan det (det kræver jo at han ved, hvad han gør).

Hvad betyder "overtagelse af ejerskab"?

Jeg er lige ved at oprette to mapper. En til alle og en til migselv.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 11:13 #43
Jeg har lige prøve det to bruger og prøve at komme ind i mapperne.

Det virker fint med brugerrettigheder. Det er bare ikke så godt med adminitratorrettigheder, men det går.

Kan man ikke skjule mappen på en eller anden måde, så det kun er mig, som ved den er der?
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 11:20 #44
ikke lige med windows funktioner så kan man lige sådan skjult en mappe
så skal du bruge et program til det.

men du kan prøve med at h klik på mappen egenskaber/generalt og sat en hak ved skljult, og det gælder for under mapper og filer..
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 11:36 #45
Det viker da okay med at skjule mappen :-)
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 11:40 #46
godt nok
huske lige for at vise og ikke vise shjult filer, så skal du under funktioner mappeindstillinger/vise/ der kan vise og skjult skjult mapper.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 11:47 #47
Det er jeg med på :-)

Jeg fik hvis ikke rigitgt svar på dette spørgsmål:
Hvad betyder "overtagelse af ejerskab"?

Ellers tror jeg, at jeg holde mig til løsningen med den skjulte mappe!
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 11:53 #48
det er hvis jeg en administrator og have rettighed til mapper/filer, så kan en aanden administrator fra en ny  installation eller en anden maskine overtage de rettigheder, ved at h klik på dem /sikkerhed/advanceret/ejer og overtage rettighed, ellers vil han ikke får lov til at åben de filer.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 12:11 #49
Det vil sige, at en anden administrator ikke vil kunne se disse filer? Er der nogle ulemper ved denne metode?
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 12:17 #50
nej
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 12:20 #51
Jeg bliver desværre nød til at smutte nu, men kigger på det i morgen!
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
17. oktober 2003 - 12:24 #52
jamen synes du ikke at du har fået svar på dit spøgrsmål..?
Avatar billede 2400nv Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:13 #53
Jeg havde lige andre gøremål. Jeg ville godt lige havde afprøvet det du skrev 17/10-2003 11:53:49. Det har jeg lige gjort. Det virker også fint, dog har jeg lige et spørgsmål. Kan jeg selv åbne drevet/mappen på en "fremmed" maskine?

Ellers tror jeg, at jeg har fået svar på alt!
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
18. oktober 2003 - 12:03 #54
ja på det  måde som forklaret tidligere, hvis du administrator.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
18. oktober 2003 - 12:17 #55
Jeg ved ikke, om vi helt har forstået hinanden.

Jeg har som sagt oprettet en bruger og en nye administrator (derudover har jeg min egen administratorkonto).

Jeg har så oprettet to mapper - en til alle og en til mig selv (min egen brugerkonto).

Så prøvede jeg i går, at fjerne krydset i "overtagelse af ejerskab" i den mappe til mig selv. Derefter loggede jeg på min den anden administratorkonto og prøvede at overtage mappen, det fik jeg ikke lov til. Så lang - så godt.

Hvis det også virker sådan på en "fremmed" maskine, hvordan åbner jeg så selv mappen?

Jeg ved godt, at jeg selv kan åbne mappen på denne maskine, men jeg er jo ikke oprettet som mig selv på en "fremmed" maskine. Hvad gør jeg?
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
18. oktober 2003 - 12:32 #56
hvad er du logget på den fremmed maskine? hvis som administrator så er det ikke porblemer.
hvis det er en extern harddsik fra en fremmed maskiner så er det også på samme måde, under sikkerhed og ejer og så kan du mærker din konto og sæt en hak ved erstat ejerskab..

jeg tror at  vi ind på en helt andet ting lige nu..!!
Avatar billede 2400nv Nybegynder
18. oktober 2003 - 12:46 #57
Okay, nu tror jeg kan se hvad du mener :-) Det var fordi, jeg troede at mappen var helt låst, da jeg loggede ind med i anden administratorkonto. Alle valgt mulighederne var låst inden til man går i og retter "overtagelse af ejerskab". Nu kan jeg se, hvordan det fungere.

Jeg tror, at jeg er helt med nu!! Jeg skal lige havde prøvet, at flytte min harddisk over på en "fremmed" maskine. Men hvis rettighederne ligger på mappeplan, så skulle der jo ikke være nogle problemer, eller hvad?

Hvis alle der ønsker point har oprettet et svar, vil få point i aften!