Avatar billede bernhof Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

SQL: Join

Hey!

Jeg har to tabeller i en Access 2002 database. I tblParty er der et felt "party_user" som refererer til et autonummer-felt i tblPeople ved navn "person_id". I tblPeople er der desuden et felt ved navn "person_name" som er et tekstfelt, der indholder navnet på brugeren.

Hvordan kan jeg nu i min SQL-sætning hente alle poster i tblParty inkl. navnet på brugeren (ud fra det id som er gemt i "party_user")? Jeg regner med at man skal lave noget Join-halløj, men jeg har stadig ikke styr på det, så jeg håber I kan hjælpe!

På forhånd tak! - Mikkel
Avatar billede bernhof Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:54 #1
Det skal lige siges, at der henvises til forskellige brugere i de forskellige poster i tblParty.
Avatar billede kovalt Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:55 #2
strSQL = "SELECT dine_poster_fra_tblParty, person_name FROM tblParty, tblPerson WHERE tblParty.party_user = tblPeople.person.id"

hvor dine_poster_fra_tblParty er en kommasepereret liste der indeholder de attributter du vil ha ud fra tabellen tblParty

/kovalt
Avatar billede tue Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:51 #3
select p.*, e.* from tblParty p inner join tblPeople e on e.person_id = p.party_user

Herefter kan du jo tilføje en order by, f.eks: order by e.person_name

Her er en ok artikel om joins, men ellers lån en bog om det!
http://activedeveloper.dk/aspdigital/2003062001.asp
Avatar billede bernhof Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:38 #4
Jeg fik noget ud af begge jeres svar! Tak for hjælpen.