Avatar billede janradoor Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg en formel : Med indeholder XXX i en celle

Eksempel :
Celle indhold : Unit NTC 2008-258
Celle indhold : Unit FCV 2008-258
Celle indhold : Unit BC 2008-258

Jeg vil gerne have en formel som fortæller om følgende celler som indeholder :

NTC, FCV, BC.
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 16:02 #1
Jeg er ikke helt klar over, hvad det er du ønsker din formel skal gøre? Skal den bare finde cellerne, eller hvad skal den i givet fald gøre ved dem?
Avatar billede lasseo Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:04 #2
KAN DU IKKE BRUGE SØG FUNKTIONEN - EVT. KOMBINERT MED 'ELLERS'?
Avatar billede janradoor Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:10 #3
Er der ikke en eller anden formel som kan bruges på samme måde som man søger Ctrl+B !! Denne søg funktion viser alle de celler som indeholder f.eks. NTC ved at finde NTC og skrive find næste uanset hvor i teksten NTC står!! Denne funktion samt en "ELLER formel" som eksempelvis kunne angive med et X i en celle til højre i samme række
Avatar billede janradoor Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:11 #4
Hvis ordet NTC indgår et eller andet sted i teksten skal der sættes et X
Avatar billede lasseo Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:20 #5
Hvis du har data i kolonne D (her række 4-6) kan du få dine markeringer i kolonne E,F,G således:

Formel kolonne E: =HVIS(ER.FEJL(SØG("NTC";$D$4:$D$6));"";"X")
Formel kolonne F: =HVIS(ER.FEJL(SØG("FCV";$D$4:$D$6));"";"X")
Formel kolonne G: =HVIS(ER.FEJL(SØG("BC";$D$4:$D$6));"";"X")
Avatar billede lasseo Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:22 #6
Hvis du skal have X markeringen i en fælles kolonne må ovenstående kunne kombineres med Eller-formel.
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 16:37 #7
Ikke verdens mest elegantev formel, men den virker, forudsat dit nummer står i A1.

=HVIS(ELLER(IKKE(ER.FEJL(SØG("NTC";$A1;1)));IKKE(ER.FEJL(SØG("FCV";$A1;1)));IKKE(ER.FEJL(SØG("BC";$A1;1))))=SAND;"X";"")
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
30. oktober 2003 - 17:14 #8
Der spørges om søgning på op til tre bogstaver i en liste - ikke på indsæt XXX?
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 17:24 #9
stefanfuglsang-> I følge janraador kl. 16:10:46 skal der indsættes et X i en celle hvis der findes en eller anden forekomst af bogstaver. Det er præcis hvad min formel gør. Hvis en af de omtalte bogstav forekomster findes sættes et X, hvis ingen af dem findes, sættes ingenting. Skal der kunne findes andre bogstavkombinationer skal formlen selvfølgelig ændres/udvides. Skal bostavkombinationerne være "valgfrie" skal der indsættes celleadresser på bogstavkombinationernes plads i formlen, og så skal bruges taste sin kombination i de pågældende celler.
Avatar billede janradoor Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:48 #10
jkons har fudstændig ret og han har opfattet mit spørgsmål korrekt og den formel som er lavet den 30/10-2003 kl. 16:37:14 virker helt og aldeles efter hensigten. Mange tak for hjælpen. jkons du er simpelthen for giftig (dygtig).
Jan Radoor.
Avatar billede jkrons Professor
31. oktober 2003 - 09:49 #11
*rødmer*  men så er det heller ikke værre! Det er faktisk mest et spørgsmål om at eksperimentere lidt :-)

Men tak for point.