Avatar billede janradoor Nybegynder
19. november 2003 - 11:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fakturaer skal tælles udfra faktura linier

Jeg har trukket en *.csv fil hvori at alle varelinier som er hægtet sammen med et faktura nr.

Spørgsmål :

EKS.
Faktura nr.  Varenr.  Tekst  Beløb  DB  Vareforbrug
1111          1          1      1      1            1
1111          2          2      2      2            2
1111          3          3      3      3            3
2222          1          1      1      1            1

Nu vil jeg gerne vide antallet af fakturaer som i dette tilfældet er 2, hvilken formel skal jeg bruge for at få antallet af fakturaer. I mange tilfældet er der mange varelinier på hver faktura. Antallet af faktura skal bruges til at finde ud af hvor mange service besøg vi har haft.
Avatar billede janvogt Praktikant
19. november 2003 - 12:02 #1
Du kan bruge denne:
=SUM(IF(FREQUENCY(Kol_A;Kol_A)>0;1))

Kol_A er et navngivet område.

Dansk version:
=SUM(HVIS(FREKVENS(Kol_A;Kol_A)>0;1))
Avatar billede kabbak Professor
19. november 2003 - 12:11 #2
i exel 2000 virker det kun ved
=SUM(HVIS(FREKVENS(A:A;A:A)>0;1))
Avatar billede kabbak Professor
19. november 2003 - 12:32 #3
"Kol_A er et navngivet område."

det havde jeg ikke set, undskyld janvogt
Avatar billede janvogt Praktikant
19. november 2003 - 12:34 #4
:-)
Avatar billede janradoor Nybegynder
19. november 2003 - 13:00 #5
Jeg kan ikke få det til at fungere. Posteringerne som er hæftet sammen med fakturanumret er i samme række. Kan man ikke lave en TÆL.HVIS formel som også indeholder frekvens. Her et udsnit af de data jeg forsøger af tælle
Fakturanummer    Servicetype    ModtagetDato    RapportUdskrevetDato

Fakturanummer    Servicetype    ModtagetDato
142912    Tekniker besøg            36031
144500    Regelmæssig service    36058
143479    Tekniker besøg            36093
145643    Tekniker besøg            36144
146379    Tekniker besøg            36170
Avatar billede janvogt Praktikant
19. november 2003 - 13:20 #6
Formlen fungerer fint her med dine data. Den giver "5", og det ser jo rigtigt ud.
Avatar billede janvogt Praktikant
19. november 2003 - 13:27 #7
Hvad mener du med "Posteringerne som er hæftet sammen med fakturanumret er i samme række."
Avatar billede tobler Nybegynder
19. november 2003 - 14:24 #8
Hvor har du indtastet formlen?

Hvis den står i kollonne A, kan det være årsagen til, at det ikke virker.
Avatar billede janradoor Nybegynder
20. november 2003 - 08:28 #9
Hvor skal jeg indtaste den formel ???

I kolonen med fakturanr. eller udfra hver række eller hvad ???

Jeg har prøvet begge dele og jeg har taget udgangspunkt i følgende formel
=SUM(HVIS(FREKVENS(H:H;H:H)>0;1)) da alle faktura numrene ligger i kolon H, men jeg kan ikke få den til at tælle sammen.

Hav lidt tålmodighed, jeg har aldrig brugt en formel, hvor Frekvens indgår og forstå ikke helt hvordan den virker.

På forhånd tak for forståelsen.

Jan Radoor
Avatar billede tobler Nybegynder
20. november 2003 - 09:15 #10
Hvis du har indtastet formlen "=SUM(HVIS(FREKVENS(H:H;H:H)>0;1))" i din kollonne H, vil formlen være en del af det indhold "H:H" der skal tælles frekvensen af.

Prøv at definere start og slut linie, f.eks. fra linie 2 til 223: =SUM(HVIS(FREKVENS(H2:H223;H2:H222)>0;1))
Avatar billede tobler Nybegynder
20. november 2003 - 10:32 #11
Check også om dit faktura-nummer er formateret som numerisk. Hvis det er tekst eller "general" (på engelsk), så kan formlen ikke "summe".
Avatar billede janradoor Nybegynder
20. november 2003 - 11:39 #12
Jeg har prøvet at sortere samt formater cellerne men intet hjælper.

Jeg har selv indtastet tal som test og hellere ikke der virker formlen
Avatar billede tobler Nybegynder
20. november 2003 - 21:12 #13
Du kan sende dit ark eller er udsnit deraf til mig, så vil jeg kigge på det.

tenda@tobler-petersen.dk
Avatar billede janradoor Nybegynder
21. november 2003 - 10:40 #14
Filen jeg har trukket fra systemet skulle formateres. derefter har jeg taget en kopi og brugt indsæt spec. og så virkede formlen som janvogt sendte mig.

Jeg ved ikke hvorfor det ikke virkede, men nu gør det.

Tak til jer alle som har gjort en indsats.

God weekend
Jan Radoor