Avatar billede smooth Nybegynder
22. november 2003 - 11:18 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke bruge FDISK i win XP

Hej

Jeg har en lille problem

Jeg har 2 HD  en paa 20gb og en paa 120gb.

Pa 20gb disk har jeg win 2000 og pa den 120gb som er delt op i 2 har jeg win XP.

Men nu hvor jeg vil formatere den lille 20gb saa jeg kun har en operativ sys paa den store disk. Jeg bruger DOS > format C: og den formatere fint men efter det saa er alle filer der igen.

God saa det vil sige noger er som det ikke skal vaere. Jeg smutter saa ind i DOS iegn og skriver FDISK men den funktion siger den at ikke fidnes. Selv om jeg laver en bot disk i XP saa laver den ikke fdisk.exe . Og hvis jeg propper en bot fra win 98 saa siger den at DOS verion ikke passer.

Er der ikke en der kan siger mog hvordan i H jeg kan formatere den lorte disk. Alt skal slettes intet skal gemmes. Jeg har ogsaa proevet at installere XP paa den lille disk men den sletede ikke win 2000 selv om jeg skrev at den skulle. Saa nu er der hele 3 styrer systemmer COOL nok.

Igen Hvordan formatere jeg en hardisk i XP eller bare kommer ind i FDISK
Avatar billede arlet Juniormester
22. november 2003 - 11:20 #1
boot fra din xp skive
Avatar billede arlet Juniormester
22. november 2003 - 11:20 #2
Sådan, så bliver alt slettes på drevet

Formatering:

1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Her vælger du L = Formatering, og du vil nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

9:  Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS  kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

10: Når Formatteringen/Installeringen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

Hugget fra Catbody *S*
Avatar billede smooth Nybegynder
22. november 2003 - 11:25 #3
arlet >> Nice nok.. Men ved du hvordan jeg kommer ind i FDISK.. Jeg har nemlig installeret XP pa en disk og skal bare formatere den anden disk.
Avatar billede arlet Juniormester
22. november 2003 - 11:28 #4
Har du ikke xp på en cd-rom???
Avatar billede smooth Nybegynder
22. november 2003 - 11:31 #5
Jo det har jeg..
Avatar billede arlet Juniormester
22. november 2003 - 11:33 #6
Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!
Print den evt. ud , det er nemmere fra et stykke papir.

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkeskriveher.com)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

Så er drevet slettet
Avatar billede smooth Nybegynder
22. november 2003 - 11:43 #7
Er det min XP der fucker eller skal jeg hente den botdisk til xp paa 6 disketter.

Hvis man hoejre klikker paa A og klikker paa formatere og der efter at den skal laver en start disk saa virker det ikke i disk ang. FDISK. Den siger at den funktion ikke findes
Avatar billede arlet Juniormester
22. november 2003 - 11:44 #8
Det går den heller ikke i xp, kun i 98
Avatar billede smooth Nybegynder
22. november 2003 - 11:50 #9
hvilken fdisk skal jeg saa bruge..
Avatar billede resten Nybegynder
22. november 2003 - 12:02 #10
Du kan jo bruge din xp cdrom den kan også lave fdisk blot en del nemmer end den gamle som lå på en bootdiskette.
Avatar billede magictouch Nybegynder
22. november 2003 - 12:11 #11
Jeg vil ikke påstå noget, men jeg har lige været i Fdisk med to ntfs og et fat32 drev, helt derinde hvor de fire muligheder er.
Det kan jo være at det er fat32 der gør, at jeg kan, men c: er ntfs
smooth>et hvordan gør du helt nøjagtigt?
Avatar billede resten Nybegynder
22. november 2003 - 12:14 #12
Som jeg skrev før så kan man det samme med en xp cdrom som du kan med en bootdiskette så hvorfor alt det bøvl med en bootdiskette og lange forklaringer manden ikke helt forstår?
Avatar billede hcma Novice
22. november 2003 - 12:17 #13
Ang. startdiskette i XP:  den startdiskette du kan lave med WinXP, kan populært sagt kun bruges når du f.eks. skal flashe din bios og ikke til andet.
Rigtige bootdiske skal downloades fra:  "www.det_link_arlet_skrev_" eller direkte fra Microsoft:
XP Home Edition:  http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=E8FE6868-6E4F-471C-B455-BD5AFEE126D8
XP Pro: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=55820EDB-5039-4955-BCB7-4FED408EA73F
Avatar billede hcma Novice
22. november 2003 - 12:19 #14
men glem alt om disse bootdiske og lav det hele fra din WinXP-CD.
Med fare for at gentage det "arlet" allerede har skrevet - prøv at kigge lidt på denne side:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

arlet>>>  håber ikke du har noget imod henvisningen.
Avatar billede resten Nybegynder
22. november 2003 - 12:20 #15
Så er det jeg igen spørg hvorfor bruge en bootdiskette ?

Og skal i linke til xp bootdisketer så snup de Danske.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=35647&area=search&ordinal=10

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=35646

Arlet kan vel ikke have noget imod henvisningen når det meste er lavet af os andre.
Avatar billede arlet Juniormester
22. november 2003 - 12:23 #16
catbody-> *S* Selvfølgelig har jeg ikke det, som du jo har bemærket er formateringguiden lånt fra dig*S*
Avatar billede smooth Nybegynder
23. november 2003 - 14:27 #17
Saa fik jeg del lavet. Jeg lavede en botdisk fra win98 igen og proevede og saa koererte alt som det skulle..

Tak til jer 2 for at havde brugt tid paa at give tips
Avatar billede arlet Juniormester
23. november 2003 - 14:31 #18
Velbekommen