Avatar billede sky Nybegynder
22. december 2003 - 18:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med stabilitet på wireless

Jeg har investeret i en trådløs router ( D-Link 714+P ) samt tråsløse netkort ( D-Link DWL 520+). Der er 3 PC´er tilsluttet routeren: En, der er forbundet med trad. netværkskabel ( nogen problemer her ). De to andre, der befinder sig på etagen nedenunder - har trådløse netværkskort. Problemet er, at kvaliteten af signalerne hertil er meget svingende. Jeg har ofte 100% link quality på begge, men kun mellem 50 og 70% signal styrke. Det betyder, at kommer signalstyrken under 66, så er der ingen internetforbindelse -. ejheller ping til routeren.

Der er i luftlinie cirka 3 meter til den ene maskine og 7-8 meter til den anden.

Support hos D-Link siger, at antennerne på hhv. router og kort skal stå rigtigt ( de sender 360 grader rundt om sig selv ), og de står - efter min vurdering - korrekt.

Det undrer mig, at styrken ikke kan blive højere - og forbindelse dermed mere stabil - og det undrer mig endnu mere, at styrken svinger meget - selvom der IKKE er rykket ved antennerne overhovedet.

Er der nogen, der har en ide til et løsningsforslag ?.

Begge maskiner nedenunder kører XP Home - det er AMD 2400+ maskiner med 512 MB DDR RAM. Jeg har - efter råd fra support - IKKE ladet windows styre netværket, men bruger SW fra D-link.
Avatar billede guanche Nybegynder
22. december 2003 - 18:37 #1
sende styrken afhænger af materiale der er i gulv dækket eller væggene

tykkelsen på gulve/vægge har også en indflydelse
Avatar billede nmh Nybegynder
22. december 2003 - 18:54 #2
Er du sikker på, der ikke er en i dit nabolag, der sender på samme kanal? Prøv at ændre kanal-nummeret.
Har du prøvet at flytte rundt på maskinerne?
Er der tale om stationære maskiner? Her kan metalkabinettet nogle gange resutere i dårlig forbindelse.
Avatar billede sky Nybegynder
22. december 2003 - 19:13 #3
Den ene PC kan "se" et andet netværk - dette sender på channel 11 - jeg selv kører på channel 6. Ja - der er tale om stationære maskiner - og jeg har flyttet rundt på dem uden resultat.

Jeg satte i weekenden endnu en PC på. Denne var placeret stik modsat de to andre - og med antennerne pegende i stik modsat retning af router; den blæste derudaf. Nøjagtig samme type PC og samme netkort.

Der er - selvfølgelig gulv/loft imellem etagerne :-), men det burde den vel sagtens kunne trække - ellers går ideen vel lidt af trådløse netværk ?.
Avatar billede nmh Nybegynder
22. december 2003 - 19:18 #4
Nu har du selv svaret på spørgsmålet.
Var det en fejltagelse, eller var det meningen at lukke?
Avatar billede guanche Nybegynder
22. december 2003 - 20:44 #5
men er det loft fx et beton gulv med jern armering så har man problemet .

elektriske apperater som mikrobølge ovne,ovne .keramik komfurer kan også lave generende stråling
Avatar billede guanche Nybegynder
22. december 2003 - 20:46 #6
nu er dlink ikke lige det produkt jeg vil anbefale jeg har lige selv smidt en router retur med indbygget wifi af samme grund den havde dårligere sende styrke end vores 3com anlæg

3com og zyxel er de mærker vi anbefaler
Avatar billede sky Nybegynder
22. december 2003 - 21:42 #7
Det var ikke meningen at lukke....
Avatar billede sky Nybegynder
22. december 2003 - 21:44 #8
Gulvet/loftet er af træ.
Avatar billede nmh Nybegynder
22. december 2003 - 23:07 #9
Prøv at flytte maskinerne op ved siden af din trådløse router.
Så får du testet, om det er loftet eller noget andet, der generer modtagelsen.
Hvis det virker fint der, så kan du slutte, at problemerne skyldes modtageforholdene neden under.