26. februar 2004 - 12:09Der er
13 kommentarer og 1 løsning
Internet sharing - det virker bare ikke!!
Hejsa
Jeg er ved at sætte et privat netværk op hvor jeg vil vil bruge min ene PCer som gateway. Det er så meningen at den skal dele ip-adresser ud til alle de PCer i huset som vil på internettet.
Følgende hardware er sat op: [Speedstream 5100 kabelmodem] ==> [Windows 2000 server - 2 netkort] ==> [switch] ==> [PC1 - PC2 - PCx]
Min Windows 2000 server er sat op som Domain controller og har 2 netkort. Extern netkort: ip: 129.142.197.74 subnet: 255.255.240.0 gateway: 129.142.192.1 Der er sat ICS på dette netkort.
Intern netkort: ip: 192.168.0.1 subnet: 255.255.255.0 Gateway: Ingen
Computerne kan sagtens finde hinanden og serveren virker fint som en DHCP vis sin ICS. Det er bare ikke muligt at gå på internettet fra client computerne som iøvrigt kører Windows XP.
Så vidt jeg ved skal man ikke sætte noget scope op på DHCPen da det jo er ICSen der styrer showet. Det du nok tænker på er hvis man definerer sin egen DHCP-server og derefter sætter sin egen NAT op, men det har jeg ikke gjort.
Jeg har heller ikke sat nogen DNS-server op. De DNS adresser som jeg har er dem som Tele2 har givet mig og så vidt jeg kan se er det dem der ikke rigtig bliver routet videre fra det eksterne netkort via det interne netkort over i klienterne.
Der er ikke sat nogen som helst firewall op endnu. Den interne firewall i XP er også slået fra. Der er sat hak i begge auto-information mht. ip & DNS på alle klienter.
Jeg har endda prøvet at følge Bjarne Duelund's instruktioner funder andet steds her på eksperten men heller ikke det virker. Han skriver godt nok at man ikke bør sætte sharing internet op på en domæne server hvilket min er, men jeg kan ikke se hvorfor ikke.
Jeg har fjernet min ICS og sat min DHCP op på det interne netkort med et scope på 192.168.0.100 ==> 192.168.0.200 og det virker fint. Maskinen deler adresser ud som den skal. Så har jeg sat en basis routing tabel op (NAT) med den option som hedder internet routing og valgt det externe netkort som gateway.
Det virker stadig ikke, men det er sikkert fordi jeg mangler at sætte noget DNS/WINS op men det har jeg ikke prøvet før så der skal jeg lige have noget hjælp.
Se så virker det jo, men så er det jo bare ikke dynamisk???
Jeg har leget lidt med det og når jeg tager en ipconfig /all får jeg følgende. gateway: 129.142192.1 hvilket jo er den gateway som det externe netkort bruger. men hvor får den det fra??? burder der ikke stå 192.168.0.1 når det kører dynamisk???
Desuden mangler jeg stadig mine dynamiske dns adresser. Hvor burde jeg knalde dem ind på serveren for at de bliver overført???
Jeg har fået det op og kører nu, men det var ikke let. Først oprettede jeg en DNS server hvor efter jeg lagde mine DNS oplysninger fra minudbyder ind i forward fanebledet. Herefter skulle begge mine netkort sættes til at pege på sig selv i DNSen.
Det var ikke noget jeg selv fandt ud af, men en kollega viste hvordan man skulle gøre. Du får alle 100 point som tak for din hjælp. /Flemming
Mange tak, og det er fedt at høre, at det kører for dig nu :-)
God weekend
/Martin
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.