Avatar billede lemche Nybegynder
26. februar 2004 - 12:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Internet sharing - det virker bare ikke!!

Hejsa

Jeg er ved at sætte et privat netværk op hvor jeg vil vil bruge min ene PCer som gateway.
Det er så meningen at den skal dele ip-adresser ud til alle de PCer i huset som vil på internettet.

Følgende hardware er sat op:
[Speedstream 5100 kabelmodem] ==> [Windows 2000 server - 2 netkort] ==> [switch] ==> [PC1 - PC2 - PCx]

Min Windows 2000 server er sat op som Domain controller og har 2 netkort.
Extern netkort:
ip:        129.142.197.74
subnet:    255.255.240.0
gateway:  129.142.192.1
Der er sat ICS på dette netkort.

Intern netkort:
ip:        192.168.0.1
subnet:    255.255.255.0
Gateway:  Ingen

Computerne kan sagtens finde hinanden og serveren virker fint som en DHCP vis sin ICS.
Det er bare ikke muligt at gå på internettet fra client computerne som iøvrigt kører Windows XP.

Hvad gør jeg galt????
Avatar billede vistodk Nybegynder
26. februar 2004 - 12:30 #1
installer winroute - så har du samtidigt en god firewall - www.winroute.com
Avatar billede lemche Nybegynder
26. februar 2004 - 13:28 #2
Ja ok det er også en mulighed, men det var nu ikke lige det svar jeg havde forventet.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
26. februar 2004 - 14:56 #3
Har du husket, at da du lavede dit DHCP-scope, at fortælle, hvad gateway og dns-adresser, dine pc'ere skal tildeles ???

/Martin
Avatar billede Cars10 Praktikant
26. februar 2004 - 15:07 #4
Har du valgt automatisk tildelt af ip'er på klient-pc'en?
Er der firewall installeret på serveren? Hvad er der ellers af firewalls?
Avatar billede lemche Nybegynder
26. februar 2004 - 17:11 #5
Så vidt jeg ved skal man ikke sætte noget scope op på DHCPen da det jo er ICSen der styrer showet.
Det du nok tænker på er hvis man definerer sin egen DHCP-server og derefter sætter sin egen NAT op, men det har jeg ikke gjort.

Jeg har heller ikke sat nogen DNS-server op.
De DNS adresser som jeg har er dem som Tele2 har givet mig og så vidt jeg kan se er det dem der ikke rigtig bliver routet videre fra det eksterne netkort via det interne netkort over i klienterne.

Der er ikke sat nogen som helst firewall op endnu.
Den interne firewall i XP er også slået fra.
Der er sat hak i begge auto-information mht. ip & DNS på alle klienter.

Jeg har endda prøvet at følge Bjarne Duelund's instruktioner funder andet steds her på eksperten men heller ikke det virker.
Han skriver godt nok at man ikke bør sætte sharing internet op på en domæne server hvilket min er, men jeg kan ikke se hvorfor ikke.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
26. februar 2004 - 18:08 #6
Hvorfor ikke sætte din server op som kombineret router/firewall, og så lave et DHCP-scope, som tildeler dine pc'ere ip-adresser, dns og gateway ??

Og så droppe det med ICS ??

/Martin
Avatar billede lemche Nybegynder
27. februar 2004 - 14:35 #7
Ok, det er da et forsøg værd!!

Jeg har fjernet min ICS og sat min DHCP op på det interne netkort med et scope på 192.168.0.100 ==> 192.168.0.200  og det virker fint. Maskinen deler adresser ud som den skal.
Så har jeg sat en basis routing tabel op (NAT) med den option som hedder internet routing og valgt det externe netkort som gateway.

Det virker stadig ikke, men det er sikkert fordi jeg mangler at sætte noget DNS/WINS op men det har jeg ikke prøvet før så der skal jeg lige have noget hjælp.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
27. februar 2004 - 14:37 #8
Du behøver ikke at sætte WINS op for at få det til at fungere. Men får dine maskiner tildelt Gateway og DNS-adresser, eller kun IP-adresser ??

/Martin
Avatar billede lemche Nybegynder
27. februar 2004 - 14:55 #9
Når jeg tager en ipconfig /all på mine klienter viser den følgende:

ip:      192.168.0.125
subnet:  255.255.255.0
gateway  129.142.192.1  og det er jo den gateway som det ekstere netkort er sat op til at bruge

DHCP    192.168.0.1  som er det interne netkort.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
27. februar 2004 - 15:27 #10
Du har en fejl der - dine klienter skal bruge den ip-adresse, som dit netkort bruger, og ikke den eksterne ip-adresse.

/Martin
Avatar billede Cars10 Praktikant
27. februar 2004 - 15:51 #11
Prøv at sætte ip'erne manuelt op på klienterne således:
Ip:      192.168.0.2
subnet:  255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
dns adresser samme som på server.
Avatar billede lemche Nybegynder
27. februar 2004 - 16:39 #12
Se så virker det jo, men så er det jo bare ikke dynamisk???

Jeg har leget lidt med det og når jeg tager en ipconfig /all  får jeg følgende.
gateway:  129.142192.1  hvilket jo er den gateway som det externe netkort bruger.
men hvor får den det fra??? burder der ikke stå 192.168.0.1 når det kører dynamisk???

Desuden mangler jeg stadig mine dynamiske dns adresser. Hvor burde jeg knalde dem ind på serveren for at de bliver overført???
Avatar billede lemche Nybegynder
27. februar 2004 - 23:00 #13
Hej Martin

Jeg har fået det op og kører nu, men det var ikke let.
Først oprettede jeg en DNS server hvor efter jeg lagde mine DNS oplysninger fra minudbyder ind i forward fanebledet. Herefter skulle begge mine netkort sættes til at pege på sig selv i DNSen.

Det var ikke noget jeg selv fandt ud af, men en kollega viste hvordan man skulle gøre.
Du får alle 100 point som tak for din hjælp.
/Flemming
Avatar billede martinowitz Nybegynder
27. februar 2004 - 23:13 #14
Mange tak, og det er fedt at høre, at det kører for dig nu :-)

God weekend

/Martin
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester