Avatar billede stephanwagner Nybegynder
22. marts 2004 - 16:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan man ændre MAC adressen

Kan man ændre mac adressen på et netværkskort...???? og hvordan???
Avatar billede nmh Nybegynder
22. marts 2004 - 16:52 #1
Nej det kan man ikke.
Et netkort er født med en bestemt mac-adresse.
Avatar billede squashguy Nybegynder
22. marts 2004 - 16:53 #2
Jeg vil sige et halvt ja. Du kan ændre den i softwaren. I Windows foregår det via registry. Men den brændte adresse kan ikke lige ændres.
Avatar billede nmh Nybegynder
22. marts 2004 - 16:54 #3
Ideen er, at to forskellige netkort altid har forskellig mac-adresse.
Hvis man gjorde det muligt at ændre den, ville man hurtigt kunne få konflikter på et netværk.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. marts 2004 - 16:57 #4
Man kan, som squashguy skrev, ændre mac'en i Windows XP... samme sted som IP..
Avatar billede stephanwagner Nybegynder
22. marts 2004 - 17:12 #5
jeg kan ikke lige finde hvor
Avatar billede stephanwagner Nybegynder
22. marts 2004 - 17:16 #6
det er en win me maskine der skal ændres
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. marts 2004 - 17:20 #7
Jeg går ud fra, at de sidste 2 indlæg, var til squashguy :-)
Jeg ved kun hvor, i Windows XP..
Avatar billede stephanwagner Nybegynder
22. marts 2004 - 17:26 #8
oki
Avatar billede squashguy Nybegynder
22. marts 2004 - 17:33 #9
http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm

Metode 1 virker kun, hvis din driver tillader det.

Da det er ret læænge siden jeg har udført denne operation under win9x, kan jeg faktisk ikke huske om fremgangsmåden er den samme med regedit. Men prøv (og vær nu forsigtig med regedit)..
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
25. marts 2004 - 12:22 #10
Ja, man kan som regel altid ændre en MAC adresse. Det kræver som regel noget bestemt hardware afhængigt software som de foskellige producenter ikke altid har gjort frit tilgængelige. Men det kan altid lade sig gøre, der er ingen producenter i dag der fysisk brænder noget ned på chippen, det gøres altid vha. software.

Så find ud af hvilen chip der sidder på dit netkort og check så producentens hjemmeside.
Avatar billede nmh Nybegynder
25. marts 2004 - 12:36 #11
martin>>Taler vi forbi hinanden?
Jeg har da altid oplevet at en mac-adresse følger med netkortet, hvis man sætter det ind i en anden maskine. Så netkortet må have en adresse, som er fysisk gemt i kortet. En anden ting er så, om den kan ændres. Og det vil så afhænge af om man kan få den rette software, og om det er fysisk muligt at ændre på en allerede gemt adresse. Det troede jeg faktisk ikke var muligt.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
25. marts 2004 - 13:15 #12
Det er rigtigt at en MAC adresse ligger kodet ned på kortet fra producenten og at det ikke er meningen at den skal ændres. Men da det ofte ikke er den samme der producerer netværkskortet og netværkschippene så er måden hvorpå en kortproducent sætter MAC adressen, et lille stykke software. Adressen lagres så i chippen men kan som regel ændres. Fx har RealTek et lille program til at ændre MAC adresse på et 8139c baseret netkort.
Avatar billede nmh Nybegynder
25. marts 2004 - 13:21 #13
Ok, tak skal du have. Ja man lærer hele tiden noget nyt. :o).
Avatar billede stephanwagner Nybegynder
15. april 2004 - 11:45 #14
intet der passer på mit problem så lukker her