Avatar billede martinhh Nybegynder
25. marts 2004 - 14:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte XP op

Hejsa...

Mit problem er følgende: Min XP-maskine starter op, og jeg får en meddelelse om at Windows ikke blev lukket korrekt, og jeg har nogle muligheder:

1. Star op med fejlsikret
2. Fejlsikret med kommandolinje
4. Sidst anvendte konfiguration som virkede
4. Windows startes op normalt

Ingen af valgmulighederne virker. Ved normal og seneste konfiguration når den ikke længere end til XP-logoet, før den går i hak. Min XP er lovlig og betalt. JEg har ikke foretaget nogen hardwareændringer.

Nogen løsningsforslag?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. marts 2004 - 14:41 #1
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

HUSK endvidere at alle updates og Service packs forsvinder ved en Repair, de skal installeres efterfølgende.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.

Kilde: Resten
Avatar billede drunkensailor Nybegynder
25. marts 2004 - 14:44 #2
når du end ikke kan starte i fejlsikret tilstand, så smid din xp cd i cdrom drevet - gå ind i bios og sæt maskinen til at boote fra cd (hvis den ikke allerede er sat tildet)- og genstart maskinen.
du vil herefter blive spurgt om du ønsker at boote fra cd (du skal vist trykke en taste) det gør du.
Herefter starter setup programmet - vælg eventuelt at reperer din tidligere xp installation - hvis du ikke vil benytte dig af muligheden for at få smidt alt muligt gammelt lort ud med en formatering.
herefter er det bare at vente - følge instruktionerne - og vente - og følge flere instruktioner - dog skal netværk forbindelser og andet sættes op påny.
God arbejdslyst
Avatar billede drunkensailor Nybegynder
25. marts 2004 - 14:45 #3
retaxes - var vist lidt hurtigere på tasterne...;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. marts 2004 - 14:53 #4
;o)
Avatar billede martinhh Nybegynder
25. marts 2004 - 15:08 #5
Jeg prøver lige hvad i har sagt...
Avatar billede martinhh Nybegynder
25. marts 2004 - 15:56 #6
Sådan... Drunkensailor, du kan også få point, da din besvarelse jo var ens..
Avatar billede drunkensailor Nybegynder
25. marts 2004 - 16:06 #7
Det skal du ikke tænke på - er blot glad for at kunne hjælpe - desuden var retaxes svar en del mere uddybende.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. marts 2004 - 16:08 #8
Det var da godt at du fik det til at køre, takker for pointene..
Avatar billede martinhh Nybegynder
26. marts 2004 - 19:36 #9
Selv tak... Takker for alle svarene