Avatar billede G-pita Nybegynder
25. marts 2004 - 20:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Router

Hej jeg har lige bestilt ADSL hos tdc, som medarbejderbredbånd.
For at dele internet forbindelesen har jeg købten TrendNet-TW100-S4W1CA router
http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?86,

Jeg går ud fra det passer sammen, altså det kan bruges.

Har 2 dynamiske Ip'er

Der skal sidde en computer på netværket fast (i dagtimerne)
Og så nogle gange en, andre gange 2,3 andre på netværket.
Nogen der ved hvordan jeg sætter Routeren op? til at først smide en ip ud til den faste, og så når der kommer flere på køre NAT? altså deles om den sidste IP?
Avatar billede exsop Praktikant
25. marts 2004 - 21:56 #1
der er ingen fordel ved ikke køre nat på alle
med mindre du skal have webserver eller andet kørende
Avatar billede kenp Novice
25. marts 2004 - 23:21 #2
jamen det behøver du skam ikke at tænke på! hvis du bare skal have dem på nettet! så er det "groft" sagt barte at sætte kablerne i så vil det virke! (du skal måske lige ind i din router også sige at den skal hente ip dynamisk.
Avatar billede G-pita Nybegynder
26. marts 2004 - 08:01 #3
Hvorfor er det ingen fordel at køre NAT, det er jeg vel nødt til, når mqan kun har 2 dynamiske ip'er??
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2004 - 13:03 #4
Routeren tager 1 af de dynamiske IP`er og holder fast i den og bruger den til ALLE pc? ere, der er koblet på routeren (normalt 4 porte i router) Den IP beholder den, indtil TDC ændre den eller du slukker for routeren og tænder den igen.
Når du kører med pc`erne koblet på routeren har du en IP i "overskud"
Sæt routeren til DHCP og den giver selv IP adresser til alle pc`ere på netværket.
Avatar billede G-pita Nybegynder
26. marts 2004 - 18:24 #5
hvad så hvis når vi til hverdag kun er to på nettet, så vil vi jo gerne have en ip hver?
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2004 - 20:35 #6
Hvis pc`erne stadig er koblet til routeren ( uanset om der er 1-2-3 eller 4) vil du kun bruge 1 IP.
Hvis derimod du har pc`erne koblet på en Switch/Hub, ja så vil de bruge en IP hver
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2004 - 20:41 #7
OBS: glemte lige, du kan sætte flere switch/hub i routeren og derved få alle de pc`ere på, som du vil, dog vil hastigheden på intenettet falde drastisk - jo flere der er på Inettet.
Der vil ikke ændres i det interne netværks hastighed, hvis alle pc`ere har et 100Mbit netkort installeret.
Avatar billede volli Nybegynder
27. marts 2004 - 11:40 #8
Det forholder sig sådan at din router tager én ip fra nettet.
Hver maskine du kobler på routeren for tildelt en ip adresse fra routeren. Det vil sige at hver af dine computere i hjemmet stadig har sin "egen" ip.
Med mindre at du, som exsop allerede nævner, ønsker at køre med en web server eller noget, vil det ikke have nogen indflydelse for dig.
Din ADSL båndbrede er også den samme om du bruger de to ip fra tdc eller om du kun bruger én og så deler den rundt via routeren.

Så du kan tryg sætte den til at køre DHCP server til dit lokale netværk.
Avatar billede G-pita Nybegynder
27. marts 2004 - 12:20 #9
Jeg vil gerne nogle gange køre med en ftp-server, og så er det jo ikke super godt, hvis ikke jeg har den samme ip, eller hvad?

Når jeg kun kører med 2 computere, er routeren sådan set unødvendig?

Jeg vil gerne have sådan at de to computer der sidder fast på nettet. hver får en af de dynamiske ip'er, men selvfølgelig stadig skal igennem routeren for at få firewall beskyttelse.

Sådan som jeg tro(ede) det virkede var, at computer 1, fik f.eks. 192.168.0.3 og c2 192.168.0.4, på det interne netværk, og så når c1 gik på internettet oversatte routeren den interne ip (192.168.0.3) til en af de dynamiske ip'er? og når c2 gik på netttet oversatte den 192.168.0.4 til den ANDEN dynamiske Ip. men sådan fungerer det måske ikke?

Så var det jeg gerne ville have haft det sådan, at når der kom flere computere på netværket beholdte c1 den tilgivne dynamiske ip, som før og de andre deles om den sidste ved hjælp af routeren, men det er måske umuligt?
Avatar billede volli Nybegynder
27. marts 2004 - 18:04 #10
Nej sådan er det ikke helt, idet routeren over for tdc præsenterer sig som en pc.
Hvis du vil udnytte begge ip adresser skal du nok have en switch sat på nettet og så din router og en pc i.
Eller til den maskine som du vil køre FTP på kan du lave en portforward samt tildele den en fast ip i routeren, sådan at den i det mindste har den samme hver gang.
Men når du har dynamisk ip på nettet vil du jo heller ikke være sikker på at have den samme der hele tiden.
Når du f.eks. genstarter routeren kan den jo godt få tildelt en helt anden fra tdc af.
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2004 - 18:11 #11
Volli: Det er der jo svaret på 1 gang - læs indlæggene.
Avatar billede G-pita Nybegynder
28. marts 2004 - 12:24 #12
okay, kan i så ikke lige svare på om der er props med tdc sender ATM, eller hvad det nu hedder og switchen er ethernet???
Avatar billede volli Nybegynder
28. marts 2004 - 19:32 #13
ATM er vist det signal der kommer ud af TDC's ledning, men så har du jo det der "ADSL-modem" koblet på som omsætter det til almindelig ethernet.