Avatar billede konens Nybegynder
27. marts 2004 - 15:09 Der er 6 kommentarer

en byggehistorie

Person A køber byggematerialer hos Firma B som har købt af Firma C

B køber på konto hos firma C og det viser sig senere at firma B er tæt på
krak, og C bliver derfor ikke betalt.
'
A har dog betalt firma B og har regning på dette.

I dag efter en tur ud og handle kommer A hjem og firma C er i fuld gang med
at læsse materialer...!

De stikker af med : 1,2 ton cement 97 lægter, 2 paller funda-blokke, inden
vi når at få stilt vores biler i vejen for kranen.

Hvad er det lige det firma har gang i ?

Vi regner med at stille hos dem i morgen, men hvilke paragraffer har vi fat
i ? Anmelder man det som tyveri til politiet eller hur?

Et er at C ikke har fået betaling men når A har betalt må det da vel være en
sag mellem B og C ikke sandt?
Avatar billede arlet Juniormester
27. marts 2004 - 15:14 #1
Jo, det er en sag mellem b og C.

Det er Tyveri paragraffen
Avatar billede bredker Nybegynder
27. marts 2004 - 15:27 #2
og en anden ting er at
når materialerne er leveret , må sælger ikke hente varene igen , uden at køber har acceperet dette , også selvom at de ikke er betalt , mange firmaer skriver at varene tilhøre dem indtil de er betalt , men de må stadig ikke hente dem uden en dom fra fogedretten eller købers accept
Avatar billede sharkman Nybegynder
27. marts 2004 - 15:56 #3
Det er ikke tyveri, men derimod ulovlig selvtægt.
Politiets eneste rolle i en sådan sag er at forhindre, at det finder sted, og parterne henvises derefter til civilt søgsmål.
Avatar billede bredker Nybegynder
27. marts 2004 - 16:01 #4
sharkman>>han kan godt anmelde det som tyveri , da det faktisk er det
det værste du kan gøre er at udøve selvtægt selv , men der sker jo ikke noget ved at snakke med dem , og er de ikke selv villige til at levere det tilbage , så er der ikke andet for end at namelde det til politiet
de skal behandle det som en tyverisag
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
27. marts 2004 - 16:37 #5
Selvtægt oh selvtægt giver kun en bøde på 250 kr. hvis du i forvejen varskor politiet om at nu kører du altså ud og henter dine varer. Så skal de nok stille og se at det går rigtigt til, sådan gøres det på jysk.
Avatar billede sharkman Nybegynder
30. marts 2004 - 16:28 #6
Bredker: Nej, efter de foreliggende oplysninger er det ikke tyveri, men selvtægt. Og eftersom C (også) er ejer af tingene, som han garanteret også har betalt og har kvittering på, henter han altså blot sin retmæssige ejendom. For man kan ikke stjæle fra sig selv. Og derfor har han heller ikke noget forsæt til at stjæle. Det kan da godt være, at A alligevel kan formå politiet til at optage en anmeldelse om tyveri, men den vil ikke føre til noget.. (bortset fra en ubetydelig bøde for selvtægt).
Sagens skurk er helt klart B.

Til Konens: Hvordan er det gået?