Avatar billede superib Nybegynder
03. april 2004 - 01:46 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Fleksibel programmering, hvordan?

Hej

Hvis i skulle programmere noget i .NET, der var optimeret til at blive videreudviklet/rettet/ændret, hvordan ville i så gøre det?
Er der noget i .NET der er specielt egenet til det?
Nogle programmerings principper måske?
Lag opdeling?
Modul opbygning?
Mini klasser?

Svar gerne med links til nogel artikler e.lign. :)

/Jesper
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2004 - 08:59 #1
Så godt som alle software udviklings principper har til formål at koden skal
være nem at vedligeholde.

Nogle buzz words:
  * objekt orienteret programmering
  * design patterns
  * komponent baseret udvikling
  * test drevet udvikling
  * mange lags arkitektur

Ingen af dem er specielt .NET orienterede men kan alle bruges i .NET
udvikling.

[et par af dem som .NET ikke ligger op til er: aspekt orienteret udvikling
og model drevet udvikling]

Der må være masser af artiklier om alle emnerne.

Det aller vigtigte princip er KISS (Keep It Simple Stupid) !
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2004 - 22:26 #2
Skriv hvis du har flere spørgsmål (det formoder jeg at du har)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2004 - 18:08 #3
Tid at få afsluttet spørgsmålet ?
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
26. april 2004 - 14:53 #4
Tommelfingerregler til progrmmering optimeret til videreudvikling: (en anelse basalt måske)

1. For det første ville jeg være ret striks med hensyn til syntaks og koderenhed - gør det så pænt og letlæseligt som muligt. Hvis der er andre der skal læse koden, er det også en god ide at følge international konsensus om navngivning af variabler m.v.

2. Jeg ville også selv sørge for at bruge Exception-handling alle steder hvor det er fornuftigt og undgå situationer hvor koden kan generere fejl hvis den anvendes på andre måder. Det kan for eksempel ske ved semi-procedural programmering, hvis en funktion kun kan eksekveres korrekt hvis en anden allerede har været kørt.

3. Fornuftig og god brug af kommentarer i koden. Det er ret vigtigt for forståelsen.

4. Sørg for at dine klasser er genbrugelige og fungerer hensigtsmæssigt. Opret ikke flere klasser end nødvendigt, men heller ikke for få.

5. Genbrug kode. En Utility-klasse med statiske funktioner til at tage sig af trivielle konverteringer og lign.

Jeg tror det ville være nemmere at rådgive om hvis vi vidste hvad det konkret var for en type projekt?

- Simon
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2004 - 22:41 #5
??
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester