Avatar billede janjacobsen Nybegynder
13. april 2004 - 14:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad er Sequences, Views, Functions

Jeg skal til at lære lidt om PostGreSQL og er stødt ind i nogle nye aspekter.
Hvad er en sequence?
Så er der views og functions.
Bare lidt god info...
Avatar billede trer Nybegynder
13. april 2004 - 19:00 #1
En sequence er en normalt en tæller - bruges til at lave autonummering i kolonner.

Et view er en predefineret select - bruges til at skjule ændringer i underliggende tabeller for applikationer, simplicere dataudtræk og øge performance.

funktioner er predefinerede kodestumper i SQL som kan udføre forskellige ting i databasen, foretage beregninger etc. F.x. kan du i en funktion sikre at fornavn og efternavn altid skrives med stort begyndelsesbogstav og validere at fx et cpr-nr skrives korrekt.
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
13. april 2004 - 19:23 #2
Det lyder meget overbevisende.
Men kan man da ikke lave autoincrement i PostGreSQL siden man kan benytte en sequence? Ved du om der er et bestemt formål med det?
Avatar billede trer Nybegynder
13. april 2004 - 19:58 #3
Jeg kender ikke ret meget til Postgre så jeg kan ikke svare, men en sequence er en Oracle ting & den er lidt mere avanceret end en autoincrement - i Oracle koder du den selv, så man kan lave den alfabetisk, med romertal eller hvad man nu har lyst til...

Jeg gætter på, at det samme gør sig gældende i Postgre
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
14. april 2004 - 12:07 #4
Mange tak!
Avatar billede searchz Nybegynder
15. april 2004 - 14:50 #5
du kan bruge auto increments i postgres ved at oprette et felt af typen SERIAL, så oprettes der automatisk en sequence som inkrementeres ved tilføjelse af poster i den pågældende tabel.