Avatar billede konens Nybegynder
16. april 2004 - 10:44 Der er 6 kommentarer

Orlov mv

Som nogle af jeg måske ved har jeg jo for et par uger siden fået mig et
barn, og alt er også godt på den front.

Jeg går normalt på dagpenge - 2. ledighedsperiode. Jeg er dog netop blevet
ringet op af en ret aggressiv person fra AF.dk som postitulerede at "bare
fordi man lige har fået et barn er man vel ikke forhindret i at arbejde"

Nu ved jeg jo så ikke om i andre der har prøvet at få børn bare plejer at
"lægge det fra sig" efter 4-5 uger og sige farveller nu tar mor og far på
arbejde, ha det godt.

Mor er på bistand men AF har aldrig kontaktet hende selvom hun har været på
overførselsindkomst væsenligt længere end jeg har.

Med en nyfødt er det altså temmeligt rart at være 2 om opgaven - for det er
et 24-timers job, og jeg ved ikke lige hvor frisk jeg ville være ved at møde
på job / et eller andet aktivering kl 8 om morgenen efter 3 x natteroderi
med madning, bleskift og så videre.

Så tænkte jeg på.... der er jo noget orlov man kan holde ik? Skal jeg gå op
på kommunen og sige "vi har fået barn og holder hermed orlov"eller hva?

Så begyndte hun også at spørge mig om alt muligt ang ferie. Mine feriepenge
har jeg fået udbetalt "udenoms"(hvis i ved hvad jeg mener), så hvad gør jeg
smartest her? - siger vel bare at jeg ikke ønsker at afholde ferie?

Enden på samtalen blev at jeg fandt ud af ovennævnte hvorpå jeg ville blive
indkaldt til et møde hvor vi kunne finde ud af om jeg helst ville feje visne
blade i byparken eller male stiber på cykelstierne!

Jeg skal selvfølgeligt ha et jo på et tidpunkt når hun er lidt større og kan
komme i vuggestue eller lign, men sgu ikke den type job!

- kan man "kræve" at få hjælp til fx at tage et erhvervskørekort så man kan
komme ud og køre taxa (er uddannet salgsassistent i forvejen men de jobs der
er i branchen - har jeg alle fået afslag på indtil nu...)

Takker for hjælp til min "smøre" som måske er lidt OT
Avatar billede popsy Novice
16. april 2004 - 10:54 #1
http://www.lederne.dk/A_kassen/orlov_og_sygdom/Barselsorlov/ledig.html
Derefter har du ret til dagpenge i 14 uger efter barnets fødsel.

Efter de 14 uger kan du eller faderen til barnet få yderligere 10 ugers orlov. Moderens barselsorlov kan derfor være op til 24 uger efter fødslen.

Udover de 24 uger kan der udbetales dagpenge til faderen i 2 uger.

http://www.lederne.dk/A_kassen/orlov_og_sygdom/Faedreorlov/ledig.html

Fædreorlov
Fædreorlov skal ikke forveksles med børnepasningsorlov.

Fædreorlov er den orlov, hvor faderen til et barn har ret til dagpenge fra kommunen i forbindelse med moderens barselsorlov.

Faderskabet skal være fastslået.

Det er ikke et krav, at du lever sammen med moderen til dit barn, men det er en forudsætning, at du er sammen med barnet i perioden.

Som nybagt far har du ret til dagpenge i:

2 uger inden for de første 14 uger efter barnets fødsel.
Udvidet fædreorlov
Udover forældreorloven har du ret til udvidet fædreorlov. Du har ret til 2 uger efter udløbet af den 24 uge efter fødslen (moderens barselsperiode).

Udbetaling
Det er kommunen, der udbetaler ydelser under fædreorloven. Ydelsen er dagpenge, som du har ret til, hvis du har haft tilknytning til arbejdsmarkedet 120 timer indenfor de sidste 13 uger. Det kan være arbejde, arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, ferie med løn eller feriegodtgørelse eller andet. Beløbet er stort set det samme som arbejdsløshedsdagpenge.

Dagpengekort
Når du har fædreorlov skal du ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet. På dit dagpengekort skal du oplyse, hvilke dage du får dagpenge fra kommunen.
Perioden med fædreorlov forlænger ikke dagpengeperioden.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
16. april 2004 - 12:34 #2
Citat fra din egen start"Nu ved jeg jo så ikke om i andre der har prøvet at få børn bare plejer at
"lægge det fra sig" efter 4-5 uger og sige farveller nu tar mor og far på
arbejde, ha det godt."

Øhh jo den er god nok, jeg er far til 4 børn under 10 år, selvfølgelig har du ret til orlov, men derefter har de (AF) hånd og halsret over din ledighed. Spørgsmålet er så om de på en ordentlig måde sætter dig igang.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. april 2004 - 15:17 #3
Det er da vist også de færreste unger der har både far og mor gående hjemme efter 4 uger.

Gennemsnitligt går fædre i Danmark faktisk kun hjemme 3,7 uger (kilde: Godmorgen P3's væddemål).
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2004 - 15:47 #4
Hvilket faktisk ikke er særligt meget.
Det er den 1. tid der er den skønneste, og den der skal nydes.
Desværre er der mange der efter 7 dage pludselig kommer i tanker om at de egentlig mangler deres nattesøvn, og lader mor klare natteroderiet på trods af at fædrene selv har været med til at lave barnet....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. april 2004 - 15:51 #5
Nu har fædre generelt svært ved at give bryst. Det lægger lidt begrænsninger på "natteroderiet" ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2004 - 16:57 #6
nanoq> det er såmænd ikke det jeg hentyder til - det er bleskift osv.
Da vores børn var små var det såmænd min opgave at klare alt endet end at give bryst, og det var sådan set hver nat der var noget ;)