Avatar billede karlslund Nybegynder
22. april 2004 - 08:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tvinge delte HP LaserJets til *altid* at bruge en bestemt bakke

Hej,

Jeg har et problem på en Windows 2003 server, med de delte printere, der er af mærket HP LaserJet, model 4000 og 4200 m.fl.

Den opsætning jeg gerne vil opnå, er at hver bakke i hver printer, deles ud som en selvstændig printer, uden at brugerne har mulighed for at pille for meget rundt i opsætningen på deres Windows XP maskiner.

Altså, f.eks. en bruger i salgsafdelingen har følgende "printere" installeret, som peger på den samme printer:

Salg Blank
Salg Faktura
Salg Side 1
Salg Side 2

Selve grundinstalleringen af printerne m.v. er på plads, ligeledes er det sat op som ovenstående, og der er under fanebladet på printeren "Advanced" under "Printing Defaults" valgt den korrekte bakke. Det virker bare ikke :(

Ind til nu har der været mest success med HPs egne drivere, hvor man grafisk kan se bakkevalget, men jeg har også forsøgt med de HP drivere der følger med Windows 2003 server.

Problemet er at brugerne godt kan overstyre bakkevalget ude på arbejdsstationerne, og at bakkevalget ikke altid virker, så der bare bliver skrevet ud på standard-bakken (tray 4).

Point gives for det svar, der gør mig i stand til, at jeg helt fool-proof kan få printeren til altid at bruge den rigtige bakke uden at brugeren kan "omgå" det.
Avatar billede masteryeti Nybegynder
22. april 2004 - 08:26 #1
Vi har gjort det, at vi installere 2-3 printere for hver aktuelle printer du har. Ved de forskellige printere går du ind i driveren, og siger at alle bakker bortset fra den ene brugerne til printeren skal bruge er unavailable. På den måde "skifter man bakke" ved at udskrive til en anden printer - og det kan du jo styre vha. rettigheder (hvem må skrive ud til hvilken printer).
Vær opmærksom på, at med en LJ 4200 skal du udover at du specificerer papir/bakketype i driveren, også ud på selve printeren, og fortælle den gennem dens interface, at der i bakke 1 er alm papir, i bakke 2 er brevpapir osv.
Avatar billede karlslund Nybegynder
23. april 2004 - 13:36 #2
Det vil jeg prøve.

Du benytter Microsofts drivere, ikke? Ellers kan man ikke definere en bakke som "unavailable", vel?

Skal der samtidig (på non-4200 printerne) defineres papirtyper i den selvstændige bakke der er tilgængelig, eller er det nok at sige at der f.eks. er A4 i bakke 2, mens resten er unavailable?

(Jeg er i det hele taget lidt usikker på hele papirtype/bakke mapping styringen)
Avatar billede masteryeti Nybegynder
23. april 2004 - 15:09 #3
Jo, vi benytter MS servere, og har desværre ikke rigtigt kendskab til HP's drivere på andre maskiner ....
Og om det er nødvendigt at definere papirtype i den bakke du vil benytte, kommer an på programmet. Hvis programmet forventer Letter format papir i den ene bakke der er tilgængeligt, vil udskriften melde fejl, hvis du har defineret der er A4 papir i.