Avatar billede krukken Juniormester
06. maj 2004 - 21:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

JSP OG WML(mobil)

Jeg sidder og skal til at igang med at lave en hjemmeside i JSP til mobiltelefoner - men jeg kan ikke rigtig kommer igang.

Jeg har lavet nogle sider i jsp - men dem kan min WML-browser naturligvis ikke åbne. Men hvordan gør jeg så?

Jeg kører jsp-filerne på en tomcat server lokalt - men hvordan får jeg loaded noget ind i WML-browseren som jeg kan se?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2004 - 21:57 #1
Avatar billede krukken Juniormester
06. maj 2004 - 22:03 #2
Det er ikke så meget hvordan man opbygger siderne. Så langt er jeg vist ikke kommet endnu:-)

Jeg har en helloworld.jsp som jeg godt kunne tænke mig at se i min WML-browser(Nokia Mobile Browser) men det kan jo ikke loaded en jsp-fil. Så hvad skal jeg gøre for at kunne se det i browseren?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2004 - 22:09 #3
Nu er jeg sådan et mosefund som kun bruger min mobil telefon til at snakke i.

Men jeg troede faktisk at man kunne requeste en HTTP URL via WAP !?

(og dermed også en JSP side)
Avatar billede human Nybegynder
06. maj 2004 - 22:16 #4
arne_v: Kan man også. Men siden skal stadig være i wml. Du kan ikke bare requeste en alm. php, asp eller jsp side.

krukken: Jeg kan desværre kun give dig et eksempel hvor det foregår gennem php.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2004 - 22:18 #5
Øh.

Hvis JSP siden outputter WML og sætter den rigtige Content-Type, så er det
vel WML ??
Avatar billede human Nybegynder
06. maj 2004 - 22:20 #6
arne_v: korrekt.

Jeg kan give et eksempel på en xhtml side. Som WAP 2.0 forstår, ældre versioner forstår kun xlm.

eksempel:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" >
  <head>
    <title>Sandbox</title>
  </head>
  <body>
    <p>jsp kode vil jeg gå ud fra.</p>
  </body>
</html>
Avatar billede krukken Juniormester
06. maj 2004 - 22:23 #7
Jamen det er faktisk også det jeg gør ligenu - men problemet er lidt at javakoden bliver udskriver javakoden!

Selv: <%@ page language="java" contentType="text/vnd.wap.wml" %>  bliver udskrevet!
Avatar billede human Nybegynder
06. maj 2004 - 22:24 #8
krukken: Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Ville bare give et bidrag til hvordan jge gjorde det i php. Ville så tro det var det samme i jsp.

Jeg er slet ikke inde i jsp.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2004 - 22:25 #9
Det lyder altså meget som om det er Apache/IIS der server den og ikke Tomcat ...
Avatar billede krukken Juniormester
06. maj 2004 - 22:29 #10
arne_v - hvordan ser jeg forskel? :-)

Det er den som bliver installeret sammen med Netbeans
Avatar billede krukken Juniormester
06. maj 2004 - 22:30 #11
Når jeg sætter <%@ page language="java" contentType="text/vnd.wap.wml" %>  ind i dokumenterne og forsøger at loade den i Netbean vil den slet ikke vise filen - men tror at jeg vil downloade den!
Avatar billede krukken Juniormester
07. maj 2004 - 15:07 #12
Er der ikke nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede lumse Nybegynder
08. maj 2004 - 16:06 #13
Har du fundet løsningen???
Vi sidder nemlig også med IT-NET1 opgaven, og har samme problem.
Avatar billede krukken Juniormester
08. maj 2004 - 16:57 #14
Ingen svar!
Avatar billede krukken Juniormester
08. maj 2004 - 17:13 #15
Jo - i skal hente og starte Nokia WAP gateway Simulator først- Det står det også i SW-slides:-) SÅ jeg fandt ud af det da jeg læste den igennem igen.
Avatar billede krukken Juniormester
26. maj 2004 - 15:08 #16
jeg fandt selv ud at det