Avatar billede henrik_79 Nybegynder
06. juni 2004 - 17:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Oprette en mappe med dags dato som navn i batch fil ?

Hvordan får man en batch fil i windows xp til at oprette en mappe med dato som navn ??

Eks.: 06-06-2004

Ved godt at man i win xp kan gøre der med:

MD %DATE%

men det virker ik i win 98 :-(
Avatar billede soreno Praktikant
06. juni 2004 - 17:17 #1
Måske der ikke findes en date variabel

Hvad sker der hvis du i win9x skriver:
echo %date%

?
06. juni 2004 - 17:28 #2
Du skal en lille omvej via en ny varabel, da du som du rigtigt skriver ikke kan bruge %DATE%-variablen.

Jeg vil foreslå at du downloader XSET som er en udvidelse af DOS'ens egen SET-kommando. Kan downloades her: http://xset.tripod.com/latest.htm

Din BATCH-fil skal derefter indeholde disse 2 linier, for at oprette mappen:

C:\"sti til XSET-filen"\XSET IDAG DATE DD-MM-YY
MD %IDAG%
06. juni 2004 - 17:32 #3
Ved hjælp af XSET kan du nemlig styre formatet på din dato. Du kan frit ændre på rækkefølgen af dag/måned/år. Hvis du skal sortere mapperne er et amerikansk datoformat at foretrække, YY-MM-DD.
Avatar billede henrik_79 Nybegynder
06. juni 2004 - 17:33 #4
Hvordan laver man sådan at hvis mappen allerede eksisterer så skal den sætte 1_ foran

osv. deropda ??
Avatar billede nmh Nybegynder
06. juni 2004 - 18:12 #5
Du kunne også benytte et lille VBscript til at lave det hele.
Lav en tekstfil (brug programmet notepad.exe) med navnet datonavn.vbs og med følgende indhold:

Option Explicit
dim fso, dato, i, katEksist
set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
katEksist=True
dato=Date
while katEksist
  if fso.FolderExists(Dato) Then
    i=i+1
    Dato=i & "_" & Date
  else
    katEksist=false
  End If
wend
fso.CreateFolder(Dato)
Set fso = Nothing

Læg denne fil ind i den mappe, hvor du vil have lavet nye mapper.
Hver gang, du klikker på den vil der opstå en ny mappe med navnet dagens dato eller 1_, 2_,... foran dagens dato.
Avatar billede henrik_79 Nybegynder
06. juni 2004 - 18:19 #6
nmh >> virker den også i windows 98 ???

Kan du evt lave en fil der laver hele funktionen så er jeg fri for at sidde og makke med det batch jeg alligevel ik fatter ret meget af :-)

Har 95 point og vil gerne ofre dem alle

Vh
Henrik
Avatar billede nmh Nybegynder
06. juni 2004 - 18:25 #7
Det burde det gøre, hvis du kører med en tilstrækkelig ny version.
Hvis IE 6.0 er installeret kan man afvikle VBscript-programmer. tilstede, men mindre kan nok også gøre det.
Men prøv, så finder du ud af det.
Ikonen på en fil med et navn, der ender med .vbs vil se speciel ud, når dit system tillader afvikling af VBscript programmer.
Avatar billede henrik_79 Nybegynder
06. juni 2004 - 18:29 #8
Jeg kan ikke prøve det lige nu da det er en firma computer det skal bruges på til en person der ik så godt kan finde ud af at bruge sit kamera *LOL*

Men ved at han har IE 6.0 installeret..

Altså i en kort beskrivelse skal jeg bruge et program der kopierer alle billeder fra et digital kamera til en mappe med dato, og hvis mappen eksisterer skal den lave 1_ osv foran deropad.

Når den er færdig med kopieringen skal den åbne mappen i windows.

inden den sletter billederne fra kameraet skal den verificere at billederne er rigtigt kopieret.

Billederne fra kameraet ligger i e:\dcim\100camea og skal kopieres til c:\kamera\mappe

Kan det laves i VB ??
(Hvis du har en smartere måde at gøre det på er det oz ok)
Avatar billede nmh Nybegynder
06. juni 2004 - 18:30 #9
Det script jeg har lavet vil vist klare hele dit problem.
Hver gang, det kører, vil der opstå en ny undermappe i det katalog, hvor scriptet ligger.
Første gamg vil det hedde 06-06-04, anden gang 1_06-06-04 tredje gang 2_06-06-04 osv.
Skal det kunne andre ting?
Avatar billede henrik_79 Nybegynder
06. juni 2004 - 18:36 #10
Hvis du kan lave det så det kan hele det jeg har beskrevet sidst i tråden vil jeg give dig resten af de point jeg har (95 pts)!!
Avatar billede nmh Nybegynder
06. juni 2004 - 18:39 #11
Nu krydsede vores kommentarer vist hinanden.

Kopiere fra et kamera:
Verificering: Hvor meget kræver du her?
Hvis et script, der kopierer er afslutte fejlfrit vil det normalt ikke være nødvendigt at gøre mere.
Men man kunne da gå "med livrem og seler" og så kopiere til to forskellige steder på disken.
Jeg kan godt lave et VBscript, der kopierer indholdet af mappen e:\dcim\100camera over det nye sted og derefter sletter filerne i det første katalog.
Men jeg har ikke tid til at gøre det lige nu. I morgen eller på tirsdag, vil jeg nok kunne få det lavet.
Avatar billede henrik_79 Nybegynder
06. juni 2004 - 18:48 #12
Jamen hvis bare det er sikkert at billederne er kopieret over er det ik noget problem, det er bare for at være sikker på at der ik er nogle billeder der går tabt undervejs ;-)

Hmm... æv... kan du godt nok ik nå det før.. ??
Avatar billede henrik_79 Nybegynder
06. juni 2004 - 19:02 #13
nmh >>

Du behøver ik lave det....

Indsatte bare

fso.MoveFile "e:\dcim\100camea\*.*","c:\kamera\" & Dato

efter

fso.CreateFolder("c:\kamera\" & Dato)

Det må jo være ok da windows alligevel ikke vil slette en fil før den er kopieret korrekt ;-)

Vil du have point for dit arbejde ???
Avatar billede nmh Nybegynder
06. juni 2004 - 19:08 #14
Ja MoveFile er sagen. Den mulighed havde jeg glemt. :o)
Du behøver ikke at give mig point for dette. Jeg er glad for at have kunnet hjælpe dig.