Avatar billede don-john Nybegynder
09. juli 2004 - 14:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opstart i DOS?

Hejsa,

Jeg har en bærbar Toshiba PC - model "Tecra 8000" - med XP som styresystem. Jeg er kommet i den situation at det ville være rart for mig at starte maskinen op i DOS, men dette syntes ikke muligt! Jeg kan i hvert fald ikke finde ud af hvordan jeg undgår at starte op i Windows, og jeg synes snart jeg har prøvet at trykke på samtlige taster ved opstart! Det "tætteste" jeg har været på at boote i DOS er en menu hvor jeg kan vælge at starte XP normalt, eller i fejlsikret tilstand, men dette er ikke just hvad jeg har brug for.

Nogen forslag til hvad jeg skal gøre?

På forhånd tak :)

Mvh
Don John

PS.: Nej, det er ikke nok for mig at anvende DOS-prompten inde i XP - jeg skal helt udenom XP...
Avatar billede joryje Nybegynder
09. juli 2004 - 15:01 #1
Så vidt jeg ved er det ikke muligt, da DOS er næsten totalt fjernet fra XP.
Avatar billede don-john Nybegynder
09. juli 2004 - 15:03 #2
Huh? Jamen hvad skal jeg så gøre for at formatere min harddisk?
Avatar billede joryje Nybegynder
09. juli 2004 - 15:05 #3
Har ikke XP selv, så jeg ved ikke så meget om det, men har du ikke en eller anden startdiskette, lige som der er i Win98?
Avatar billede webcreator Nybegynder
09. juli 2004 - 15:05 #4
Dos er ikke "næsten" fjernet i XP - det er totalt fjernet.

Don-John > Det er meget simpelt. Hent en bootdisk på www.bootdisk.com og start maskinen på den. Så er du kørende.
Avatar billede webcreator Nybegynder
09. juli 2004 - 15:06 #5
Direkte link :
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Vælg den der hedder "Windows 98 SE OEM | Alt "
09. juli 2004 - 15:07 #6
Du kan ikke starte op i DOS med XP som sytresystem.

Boot fra XP-CD'en - herefter har du mulighed for at formatere i forbindelse med installation af XP.
Avatar billede le_bon Nybegynder
09. juli 2004 - 15:07 #7
Kan du ikke bare smide din XP-cd i drevet og boot'e fra CD-rom drevet? (Det er een af F-tastene du skal hamre på ved opstart på en bærbar, kan bare ikke huske hvilken én...måske F6, så kan du sætte den til at boot'e fra CD-rom drevet)
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. juli 2004 - 15:07 #8
Hvis du skal fjerne/geninstallere, kan du blot boote op på din xp cd, så kan du fjerne/formatere dine partitioner herfra..
Avatar billede le_bon Nybegynder
09. juli 2004 - 15:09 #9
Nåh, der var vi nok enige...hehe...
Avatar billede x-bixi Nybegynder
09. juli 2004 - 15:09 #10
ville det ikke være nemmere bare at boote på XP cd'en, det gør jeg når jeg vil formatere. (ofte)
Avatar billede x-bixi Nybegynder
09. juli 2004 - 15:10 #11
jeg skriver vist ikke så hurtigt :D
Avatar billede cp1 Nybegynder
09. juli 2004 - 15:44 #12
den model du gerne vil ha,kræver at dos er installeret først,enten i form af en ren Dos installation eller foreks Win 98 da dette system kører oven på dos og samtidig kører fat32, dvs at du skal ominstallere din maskine så dospartitionen ligger først eksempelvis på C:\og derefter windows xp på D:\ xp skal installeres med fat32 som filsystem da dos ikke ka læse ntfs.
Avatar billede le_bon Nybegynder
09. juli 2004 - 15:46 #13
...Der fik vi så lige den langhårede version! :D :D
Avatar billede don-john Nybegynder
09. juli 2004 - 16:35 #14
Ok. Det med at boote fra installations-cd'en virkede - en løsning jeg ikke havde tænkt på :S

Tak for hjælpen, eksperter ;)