Avatar billede Noone Nybegynder
12. august 2004 - 02:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at unmounte som normal bruger

Jeg har oprettet et mountpoint som følger:

none                    /mnt/mufasa/chano      lufs    nosuid,fs=sshfs,host=10.0.1.4,username=chano,user,noauto

Dette fungere fint, og jeg kan mounte det uden problemer som normal bruger.

Men når jeg vil unmounte det igen, er resultatet som følger:

[chano@laptop chano]$ umount /mnt/mufasa/chano/
umount: /mnt/mufasa/chano mount disagrees with the fstab

Det virker dog fint som root, men jeg vil gerne have det til at virke som normal bruger.

Nogen der har en løsning på problemet?
Avatar billede strych9 Praktikant
12. august 2004 - 07:54 #1
Vær sød at skrive cat /etc/fstab og giv hele output her.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. august 2004 - 07:55 #2
og cat /etc/mtab

jeg tror det er en uoverensstemmelse mellem de to filer.
Avatar billede Noone Nybegynder
13. august 2004 - 00:00 #3
[chano@laptop chano]$ cat /etc/fstab
LABEL=/                /                      ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot            /boot                  ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
none                    /dev/shm                tmpfs  defaults        0 0
LABEL=/home            /home                  ext3    defaults        1 2
none                    /proc                  proc    defaults        0 0
none                    /sys                    sysfs  defaults        0 0
/dev/hda3              swap                    swap    defaults        0 0
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660,udf user,unhide,noauto,owner,kudzu,ro 0 0
none                    /mnt/mufasa/chano      lufs    nosuid,fs=sshfs,host=10.0.1.4,username=chano,user,noauto

[chano@laptop chano]$ cat /etc/mtab
/dev/hda2 / ext3 rw 0 0
none /proc proc rw 0 0
none /sys sysfs rw 0 0
none /dev/pts devpts rw,gid=5,mode=620 0 0
usbdevfs /proc/bus/usb usbdevfs rw 0 0
/dev/hda1 /boot ext3 rw 0 0
none /dev/shm tmpfs rw 0 0
/dev/hda5 /home ext3 rw 0 0
automount(pid2318) /misc autofs rw,fd=4,pgrp=2318,minproto=2,maxproto=4 0 0
none /proc/sys/fs/binfmt_misc binfmt_misc rw 0 0
sshfs /mnt/mufasa/chano lufs owner=500,rw,noexec,nosuid,nodev,noauto,user,fs=sshfs,host=10.0.1.4,username=chano,server_socket=/tmp/lufsd1768493082,server_pid=5021 0 0
Avatar billede Noone Nybegynder
13. august 2004 - 00:01 #4
Og lige et par stykker mere, for god ordens skyld...

[chano@laptop chano]$ mount
/dev/hda2 on / type ext3 (rw)
none on /proc type proc (rw)
none on /sys type sysfs (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
usbdevfs on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
/dev/hda1 on /boot type ext3 (rw)
none on /dev/shm type tmpfs (rw)
/dev/hda5 on /home type ext3 (rw)
automount(pid2318) on /misc type autofs (rw,fd=4,pgrp=2318,minproto=2,maxproto=4)
none on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
sshfs on /mnt/mufasa/chano type lufs (owner=500,rw,noexec,nosuid,nodev,noauto,user,fs=sshfs,host=10.0.1.4,username=chano,server_socket=/tmp/lufsd1768493082,server_pid=5021)
[chano@laptop chano]$ df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda2            9.9G  5.4G  4.0G  58% /
/dev/hda1              99M  9.2M  85M  10% /boot
none                  249M    0  249M  0% /dev/shm
/dev/hda5              26G  17G  7.9G  69% /home
Avatar billede strych9 Praktikant
13. august 2004 - 04:03 #5
Så måske det er gjort ved at ændre linjen her i fstab:
none                    /mnt/mufasa/chano      lufs    nosuid,fs=sshfs,host=10.0.1.4,username=chano,user,noauto
til dette i stedet:
sshfs                    /mnt/mufasa/chano      lufs    nosuid,fs=sshfs,host=10.0.1.4,username=chano,user,noauto
Avatar billede Noone Nybegynder
15. august 2004 - 01:33 #6
Hmm.. Det er så ikke lige efter lufs manualen.

Det virker heller ikke

[chano@laptop chano]$ umount /mnt/mufasa/chano/
umount: only root can unmount sshfs from /mnt/mufasa/chano

Hvilket virker tåbeligt, når jeg kan mounte den som normal bruger.
Avatar billede Noone Nybegynder
05. september 2004 - 15:39 #7
Er der andre forslag?
Avatar billede strych9 Praktikant
05. september 2004 - 16:07 #8
ikke herfra.. desværre
Avatar billede Noone Nybegynder
17. september 2004 - 00:48 #9
Stadig ingen svar?

SÅ er det lukketid.