Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. september 2004 - 10:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Forespørgsel - Første post

Hejsa

Jeg har en tabel EJENDOM, BYGNING, KONTO med mange poster til hver ejendom.

Kan jeg lave en forespørgsel hvor jeg får præcis den første post for hver ejendom.

På forhånd tak

mvh Flemming
Avatar billede jensen363 Forsker
15. september 2004 - 10:48 #1
Definér første post ?
Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. september 2004 - 10:57 #2
Hvis dette er min tabel, ønsker jeg at få første post filtreret ud i ny tabel for hver EJD - Som jeg har markeret med et to slash for at illustrere hvilke poster det drejer sig om.
/EJD1/ BYG1 KONTO1
EJD1 BYG1 KONTO2
EJD1 BYG2 KONTO1
/EJD2/ BYG1 KONTO1
EJD2 BYG2 KONTO2
/EJD3/ BYG1 KONTO1
EJD3 BYG2 KONTO2
EJD3 BYG3 KONTO3
/EJD4/ BYG1 KONTO1
EJD4 BYG2 KONTO2
osv....
Avatar billede jensen363 Forsker
15. september 2004 - 11:04 #3
SELECT First(Tabel.EJENDOM) AS FørsteOfEJENDOM, First(Tabel.BYGNING) AS FørsteOfBYGNING, First(Tabel.KONTO) AS FørsteOfKONTO
FROM Tabel;
Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. september 2004 - 11:19 #4
Hej Jensen

Tak men på denne måde får jeg godt nok den første række med EJD1, men jeg skal også have den første række hvor EJD2 figurerer og hvor EJD3 osv.

mvh Flemming
Avatar billede proaccess Nybegynder
15. september 2004 - 11:21 #5
SELECT Ejendom, First(Bygning), First(Konto)
FROM TabelNavn
GROUP BY Ejendom;
Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. september 2004 - 11:38 #6
Hej Proaccess

Tak skal du have  men... jeg har stadig det underlige problem at trods det at min tabel er sorteret EJD, BYG, KONTO så får jeg ikke nogle gange den første andre gange en anden, som ofteste den sidste bygning?
Jeg har prøvet med order by men det ændrer ikke ved noget, har du et bud?

mvh Flemming
Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. september 2004 - 11:38 #7
... en anden BYGNING....
Avatar billede proaccess Nybegynder
15. september 2004 - 11:53 #8
Du kan prøve med:

SELECT Ejendom, FIRST(Bygning), FIRST(KONTO)
FROM (SELECT Ejendom, Bygning, Konto FROM TabelNavn ORDER BY Ejendom, Bygning, Konto)
GROUP BY Ejendom;
Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. september 2004 - 12:15 #9
Hej igen

Jeg prøvede din select from (sel...) men med samme resultat....men
Ved at bruge MIN i stedet for first på BYG kom jeg i mål :-)
Tak for dine hurtige svar, der er 15 point til dig

mvh Flemming
Avatar billede proaccess Nybegynder
15. september 2004 - 12:17 #10
Du skal passe på med MIN...

Hvis du har

EDJ1 BYG2 KON1
EJD1 BYG1 KON2

Så vil du få
EDJ1 BYG1 KON1
Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. september 2004 - 12:24 #11
Det er også det jeg ønsker, men jeg havde slet ikke en MIN funktion inde at vende bag pandebrasken, mine tanker gik i retning af sortering. Jeg har nok udtrykt mig noget uklart, det kan være svært at beskrive kriterier...