Avatar billede ace01 Nybegynder
30. september 2004 - 11:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Eksport/Import af kartotek i XAL

Jeg har i XAl kørt en eksport/import af vores database for at skabe mere plads.

Det virker meget godt, men der er undervejs gået noget galt så de fleste poster i vores medarbejderkartotek er forsvundet.

Jeg har en komplet backup af vores "gamle" system.

Herfra eksporterer jeg så under Datamanipulation det gamle medarbejderkartotek, og det virker.

Når jeg så vil importere kartoteket i den opdaterede database får jeg følgende fejl:

Der er læst xx poster, der IKKE kunne indsættes (p.g.a. entydigt index)

Hvad gør jeg forkert ???

Er det under eksport eller import fejlen opstår ???
Avatar billede jeki Nybegynder
30. september 2004 - 11:49 #1
Det betyder sikkert bare at du allerede har nogle af medarbejderne i kartoteket.
Avatar billede jasman Nybegynder
30. september 2004 - 11:50 #2
Der er blot en indikation af, at de poster som IKKE forsvandt under din multiimport, ikke kan overskrives når du importerer posterne til medarbejderkartoteket.

PAS I IØVRIGT MODERLIGT MEGET PÅ MED MULTIIMPORT AF DATABASEN.
Den tager ikke parameteropsætninger med for alle moduler, altså Modul / Tilpasning / Parametre, samt aktivering af afmærkning og Aktivering af søgning i prisaftaler.

Dem skal du selv indtaste igen i dit nye regnskab !!!

(Det gælder i hvert fald for version 2.7 af XAL og nedefter) !!!
Avatar billede jasman Nybegynder
30. september 2004 - 11:51 #3
He. Du skal selvfølgelig passe MORDERLIGT meget på, ikke moderligt ;)
Avatar billede ace01 Nybegynder
30. september 2004 - 12:05 #4
Jeg har tænkt på det samme og har prøvet at slette de resterende medarbejdere inden import.
Det gav ikke anderledes resultat.

Mine parametre er intakte efter mit lille stunt, men vi kører også i en version 2.8
Avatar billede jasman Nybegynder
30. september 2004 - 12:07 #5
Hmmm. Det med parametrene ville jeg dobbeltchecke hvis jeg var dig, da vers. 2.80 kun er en kerneopdatering (d.v.s. at din applikation er 2.70 eller lavere !!!).
Avatar billede ace01 Nybegynder
30. september 2004 - 12:31 #6
Det vil jeg gøre!

Det besvarer bare ikke rigtigt mit problem med import af data til medarbejderkartoteket.
Avatar billede jasman Nybegynder
30. september 2004 - 12:39 #7
Enten er der et indeks der ikke tillader at du kan få alle dine medarbejdere lagt ind på grund af at en entydig nøgle er dubleret i dine data, eller også er der noget andet helt galt.

Kører du native eller SQL-database ?
Avatar billede ace01 Nybegynder
30. september 2004 - 12:40 #8
Vi kører native!
Avatar billede jasman Nybegynder
30. september 2004 - 12:46 #9
Hmmm .... så kan det næsten kun være et indeks.

Start en consoleudgave af XAL op og log ind.
Hvis du trykker CTRL+F12 og vælger Kartoteker (Tables) og derefter trykker F4 og finder tabellen Medarbejder/Employee så kan du ved at trykke SHIFT+F8 2 gange komme ned og undersøge indekserne på medarbejdertabellen.

Når markøren står på et indeks, vises hvilke felter indekset består af i bundlinien af skærmen.

De indekser hvor kolonnen Ens indeholder Nej, er indekser som ikke tillader dubletter af værdier i tabellen, for de felter som er defineret i indekset.
Lav en liste over disse indekser.
Gå nu dataene som du vil importere igennem, og find ud af, hvilke værdier/felter i datafilen som  bliver importeret i de kolonner/felter, som de entydige indekser indeholder.
Isoler disse, for at øge overblikket.
Gennemgå nu dataene, for at se om du kan finde dubletter.
Hvis du kan det, må du manuelt eliminere dem INDEN importen.

Hvis dette ikke giver positivt resultat, er jeg nok nødt til at melde pas.
Avatar billede ace01 Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:07 #10
Tilbage igen!

Når jeg ved at trykke CTRL+F12 vælger kartoteket Medarbejder fryser mit system.

Jeg har prøvet at gøre det både i den gamle og den nye (optimerede) database med samme resultat.
Avatar billede jasman Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:55 #11
WTF ?
Kan du komme til tabellen via GENERELT / TILPASNING / UDVIKLINGSMENU / DBD / RET
istedet ?
Avatar billede ace01 Nybegynder
01. oktober 2004 - 10:24 #12
Ja, det kan jeg godt!

Kan jeg løse problemet af denne vej??

Er der nogen forklaring på hvorfor systemet fryser på den anden måde??
Avatar billede jasman Nybegynder
01. oktober 2004 - 10:25 #13
Du kan i hvert fald af den vej, undersøge indeksstrukturen på de forskellige indekser og se om de tillader dublerede nøgler.

Jeg kan ikke lige komme med nogen god forklaring på det hvorfor systemet fryser.
Avatar billede ace01 Nybegynder
01. oktober 2004 - 10:42 #14
Det lyder godt!

Jeg vil rode lidt med det senere på dagen eller i morgen, har ikke for godt tid nu.

Du hører nærmere.

Tak for hjælpen indtil videre
Avatar billede egeberg Nybegynder
18. oktober 2004 - 19:23 #15
Det kan ske, indimellem ofte, at der opstår fejl i databasen og i index,
hvis du ikke kørte en check af database og en reindex efterfølgende før du kørte en multi export af data kan du ikke være sikker på at der var fejl.