Avatar billede bassa Nybegynder
04. oktober 2004 - 18:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

XML eller hvad?

Ok!

Jeg har besluttet mig for at lære at programmere.

Jeg designer i forvejen hjemmesider, men har aldrig lært at programmere dem. Og eftersom at mine kunder kræver flere muligheder, og større dynamik i samtlige størrelser og retninger, må jeg jo nu ty til at lære at programmere, og ikke kun designe.

Mit problem er, at jeg ikke ANER hvor jeg skal begynde, og jeg aner heller ikke HVAD for et sprog som jeg burde benytte mig af.

Jeg har af mange fået at vide, at XML indeholder klart de bedste muligheder og er et af de mest fleksible, pga. at det er et open source programmeringssprog.

Jeg har nu to sprøgsmål.

1) Jeg kunne virkelig godt bruge et par gode råd om hvad/hvilke for et sprog jeg burde lære, samt et par links med gode begynder-tutorials til sproget. Bøger, online-sites omrking sproget, kurser etc. etc.

2) Er XML måske ikke det bedste for sådan en som mig? Jeg mener, er XML-sproget ikke et virkelig godt sprog hvis jeg skal bruge det til at producere hjemmesider i alle afskygninger?

(Har garanteret flere sprøgsmål, kan bare ikke lige komme på dem...)

På forhånd tak,
Ulrik
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. oktober 2004 - 18:44 #1
Jeg ville nu nok kombinere dit design med enten ASP/Access eller PHP/MySQL. Det er nästen ligemeget hvilket af de to sprog du välger, men du kan jo se på de webhoteller du bruger hvilket sprog de accepterer.
Avatar billede 2c Nybegynder
04. oktober 2004 - 19:34 #2
Jeg er enig med michael_stim. Til serverside programmering vil det være en god ide at state med php og mysql, asp og acces.

Du kan finde information om php og mysql på http://www.php.net/ og www.mysql.com.http://www.webcafe.dk/ er der også rigtigt mange artikler om hvordan man kommer igang med serverside programmering.

XML er ikke rigtigt et programmeringssprog. Det kan dog bruges til at lave mange avancerede og dynamiske ting med, men det ville jeg vente med at kigge på hvis jeg var dig. Hvis du skal have dynamik på din en hjemmeside er serverside programmering med php eller asp vejen frem.
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. oktober 2004 - 20:06 #3
De har en god begynderartikel til ASP på http://www.html.dk/tutorials/asp/
Og PHP er på webcafe som 2c linkede til.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2004 - 02:17 #4
re 1)

ASP og PHP er de 2 mest udbredte løsninger. Og formentligt også dem som er nemmest
at komme igang med.

Der er dog 2 alternativer: ASP.NET og JSP, som måske nok er sværere at komme igang med
men som også giver nogle bedre muligheder for struktur på tingene.

re 2)

XML er data ikke kode. XML kan vises, transformeres etc.. Men det gør ikke noget selv.

Du kan bruge XML fra alle ovennævnte 4 server side sprog.

XML er meget in for tiden. Der er faktisk også en masse spændende muligheder
med XML. Men der er også meget hype/bs omkring XML. XML er en teknologi som
man kan bruge til at løse problemer med. Men XML er ikke et mål i sig selv.
Avatar billede nute Nybegynder
15. oktober 2004 - 11:48 #5
blot en lille kommentar.

XML bliver brugt til dataudveksling. Det er et format for at opbevare data på en semantisk struktureret og menneskelig læselig måde. XML er sådan set "ubrugelig", med mindre man benytter andre hjælpemidler for at transformere eller behandle det

/nute
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 17:49 #6
bassa ??
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2004 - 21:40 #7
????
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2004 - 21:40 #8
Og et svar fra mog såfremt du kunne bruge noget i min kommentar
Avatar billede 2c Nybegynder
25. oktober 2004 - 11:21 #9
Og et fra mig i tilfælde af du kunne bruge noget af mit.