Avatar billede kongen.dk Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

fornyning af IP adresser

godaften

jeg sidder med et lille problem..

jeg har sat net kabel (rj-45) i min pc, der er tilsluttet til en switch, men selvom systemet har opfattet at et netværks kabel er tilsluttet, har jeg ingen gyldige ip adresse (dvs. 0.0.0.0) jeg kan heller ikke reparer forbindelsen?

hvad kan der dog være i vejen?
Avatar billede tripwire Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:37 #1
er der en dhcp server??

hvis der er det, så prøv at skrive "ipconfig /renew"

hvis der ikke er en dhcp server, så skal du selv ind og tildele en ip-adresse
Avatar billede tripwire Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:37 #2
glemte at sige at  "ipconfig /renew" skal skrives fra en kommando prompt
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:47 #3
ja det er en DHCP server

den er bare sat op til automatisk IP

jeg får følgende fejlmeddelse når jeg skal ipconfig/renew i en kommando prompt:

der opstod en fejl under forsøg på at forny grænsefladen LAN-forbindelsen : DHCP klinenten har hentet en IP-adressen, der allerede er i brug på netværket. den lokale grænseflade deaktiveres, indtil DHCP klienten kan hente en ny adresse

kan du hjælpe????
Avatar billede tripwire Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:49 #4
prøv at lave en
"ipconfig /release"
og så genstarte maskinen og se hvad der sker..
evt. lav en "ipconfig /renew" når den er startet op, hvis den stadig ikke har fået en ip. Men en genstart "burde" give den en ny ip.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:53 #5
Hvad er det for en dhcp server ?
Hvis det blot er din egen router, så prøv at genstarte den.

Ellers så prøv at køre en:
ipconfig /flushdns
og efterfølgende en
ipconfig /renew
Avatar billede tripwire Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:58 #6
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

disse tre burde løse problemet.. det er vist en "kendt" fejl
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:27 #7
hmm.. jeg har prvøvet følgende:
ipconfig/release --> IP- til netværket er allerede blivet frigivet
ipconfug/renew  --> samme fejl
(der opstod en fejl under forsøg på at forny grænsefladen LAN-forbindelsen : DHCP klinenten har hentet en IP-adressen, der allerede er i brug på netværket. den lokale grænseflade deaktiveres, indtil DHCP klienten kan hente en ny adresse
)

ipconfig/flushdns --> DNS resolver Cache blev tømt.

mit netværk ser sådan her ud:

ADSL modem --> router --> switch --> switch#2 (pågældende pc er forbundet til switch#2)
Avatar billede plx Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:28 #8
Har du prøvet at sætte den op med statisk ip, bare for at undersøge om der skulle være andet galt?
Avatar billede tripwire Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:30 #9
Kan du få det til at virke hvis du selv tildeler en ip?
Avatar billede tripwire Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:31 #10
doh.. sorry, så ikke lige plx's kommentar
Avatar billede plx Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:31 #11
Hvis jeg læste det sidste du skrev. Det tyder på der uddeles adresser, som eksisterer på netværket i forvejen. Enten er disse klienter sat op med statisk, eller routeren er blevet genstartet, og har glemt hvad der allerede er uddelt..
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
09. oktober 2004 - 22:35 #12
AHHHHHGHH nu virker det... hmm skummelt, efter jeg havde prøvet med statisk, satte jeg den tilbage til auto:P

TUSIND TAK FOR HJÆLPEN MESTER!!!!!
her er 200
Avatar billede krustytk Nybegynder
21. oktober 2004 - 10:39 #13
Tripwire->Lidt ot måske... men belv lidt nysgerrig... ?

Du skriver :
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

Hvorfor den sidste? Flushdns?

Hvis endlig jeg ville bruge den ville det da være før de to andre kommandoer... men sys stadig det virker underligt at bruge den når du fornyer ip'er?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. oktober 2004 - 10:54 #14
Nu var det mig der kom med
ipconfig /flushdns

At tripwire tager den med i hans vejledning, skal jeg ikke kunne sige hvorfor.

Men grunden til at jeg synes den skulle med, var at få klienten til at glemme de ipadresser der allerede var på netværket, og forespørge på ny.

Mit råd var jo:
----
Ellers så prøv at køre en:
ipconfig /flushdns
og efterfølgende en
ipconfig /renew
----