Avatar billede popsy Novice
31. oktober 2004 - 12:36 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Afslutning af regnskab, påbegyndelse af nyt

Hejsa.

Jeg har kørt i lidt over en måned med mit firma, som fra start kun var kalkuleret til at give en begrænset omsætning.

Derfor var jeg ikke momsreg. fra start, men den forløbne måned har vist en nettoomsætning på over 25.000, så nu er der ingen vej udenom.

Jeg har indsendt reg. skema til Erhvervs og Selskabsstyrelsen, og forventer at være momsreg pr 8/11.

I den forbindelse er jeg selvfølgelig nødt til at afslutte mit nuværende regnskab, og påbegynde et nyt med momskoder i.

Jeg går udfra at jeg bare kan overføre saldo på tidspunktet til det nye regnskab, men hvordan gør jeg med ubetalte salgsfakturaer? Er jeg nødt til at afvente betaling af dem, før jeg kan afslutte?

Kan jeg blot overføre mine aktiver til den aktuelle pris?

Hvad skal jeg ellers være opmærksom på?
Avatar billede amtoft Novice
31. oktober 2004 - 12:40 #1
Du behøver ikke begynde i et nyt regnskab, regnskabsteknisk.
Du kan godt fortsætte i samme regnskab, og så fra det tidspunkt hvor du er momsregistreret, begynde at sætte moms på faktura'er mv.
Du kan oprette moms% mv. i Summa på det tidspunkt, og så vil det gælde fremover.
Avatar billede raffar Juniormester
31. oktober 2004 - 12:45 #2
Hej Popsy,

Nej du er ikki nødt til at afvente betaling for ubetalte salgsfakturaer føær du afslutter. De bliver bare overført til næste "år/periode".

jeg er dog ikke helt sikker på at du behøver afslutte dit regnskab. Du kan f.eks. lave en status p.r. den dag hvor du går over grænsen hvorefter du aktiverer moms å diverse konti.

Er du sikker på at beløbet kun er 25.000 kr. jeg mener at den er på 50.000 kr.

Jeg checker det lige.
Avatar billede raffar Juniormester
31. oktober 2004 - 12:47 #3
Der fortsat en grænse for salg af produkter kr. 50.000 inden MOMS-registrering skal ske.
Avatar billede raffar Juniormester
31. oktober 2004 - 12:49 #4
Her http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=146787&vID=0
Højere grænse for momsregistrering
Bundgrænsen for, hvornår en virksomhed skal være momsregistreret, hæves den 1. juli 2002 fra 20.000 kr. til 50.000 kr.
Avatar billede popsy Novice
31. oktober 2004 - 12:53 #5
grænsen på de 50.000 er korrekt. Men i henhold til Told og Skats regler, skal man registrere efter hvad man forventer. Pt. har mine forventninger jo ændret sig, så hvis jeg fortsætter som ikke-momsreg. er jeg at regne som i ond tro.

Det er i princippet også ligegyldigt for mig, eftersom de fleste af mine kunder er erhvervsdrivende, og ikke kommer til at mærke momsen overhovedet.

Grunden til jeg ønsker at afslutte mit regnskab, er også dels, at jeg vil benytte mig af lagerstyringen i summasummarum, og det vil kræve en anden opdeling af varenumre osv end jeg bruger nu. (Var ikke forberedet på en succes da jeg startede, så meget af det er lavet som lidt hurtige løsninger, bl. a. uden logisk sammenhæng i varenumre)

Så egentlig er jeg mest interesseret i hvordan jeg overfører fra det ene regnskab til det andet, uden dermed at affærdige jeres tidligere input :)
Avatar billede amtoft Novice
31. oktober 2004 - 13:02 #6
Så tror jeg, at jeg ville gøre det "manuelt".
Oprette regnskabet som det nu skal være, og taste de ubetalte regninger fra debitorer ind igen.
Og på samme måde taste beløb fra kontoplanen ind pr. konto igen. (husk at disse beløb skal være uden moms!)
På den måde får du både dine "gamle" tal og hvad du laver fremover i samme regnskab, og det letter dig sikkert når du kommer til årsafslutning og skal lave ét årsregnskab.
Hvis du overfører fra et regnskab til et andet, vil du under alle omstændigheder komme til at rode med momskoder på konti mv.
Så vidt jeg lige husker, vil en overførsel fra et regnskab til et andet også tage varer med, og så er du ikke kommet længere.
Avatar billede raffar Juniormester
31. oktober 2004 - 13:06 #7
1. Filer -> Egenskab for regnskab.  Her ændrer du perioden for det regnskab du p.t. kører f.eks. Startdato: 01-01-2004  Slutdato: 31-10-2004
2. Filer -> Afslut regnskab.  Her ændrer du dato for start og slut af nyt regnskab. f.eks. Startdato: 01-11-2004  Slutdato: 31-12-2004

Så skulle resten ske af sig selv.
Avatar billede popsy Novice
31. oktober 2004 - 15:09 #8
ok, jeg lader spørgsmålet stå åbent indtil jeg afslutter regnskabet (7/11) så jeg kan få uddybning på de ting jeg evt er i tvivl om.

Men tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede miko67 Nybegynder
31. oktober 2004 - 15:26 #9
- og tænk engang om man kunne få ToldSkat til at lave en generel vejledning for alle de små virksomheds-opstartere, så det var til at finde ud af præcist hvordan man kunne/skulle gøre det.

Altså regler efterfulgt af uddybende vejledninger fra hestens mund... det ville da være ok, ikk'?
Avatar billede amtoft Novice
31. oktober 2004 - 15:58 #10
mikro67: Er ikke helt sikker på hvad du mener med det, men se evt. på
http://www.startguiden.dk/
http://www.startfirma.dk/
bare for at tage et par stykker.
Avatar billede miko67 Nybegynder
31. oktober 2004 - 16:38 #11
amtoft -> Egentlig mener jeg nok bare, at jeg synes det burde være en oplagt idé for ToldSkat at være involveret i f.eks de fora du nævner. Det kunne være som partner med fagekspertise eller hvad ved jeg. ToldSkat burde da i hvert fald kunne udgøre éen mulighed for at få svar på spm som ovenstående (hvor der måske er noget fortolkning af lovgivning inde i billedet).
Avatar billede popsy Novice
07. november 2004 - 21:52 #12
Regnskabet er nu afsluttet. Det var nemmere end jeg regnede med, eftersom den selv overførte de forskellige beløb i kontoplanen til det nye.
I det nye har jeg så ativeret momskoderne, så nu tror jeg det triller :)
Avatar billede miko67 Nybegynder
08. november 2004 - 08:22 #13
rart at høre en afsluttende kommentar på hvordan det gik.
Jeg skal selv gøre det her på et tidspunkt, så det var god karma at give en afrunding på problemstillingen... :)
Avatar billede popsy Novice
08. november 2004 - 08:33 #14
miko>Egentlig blev jeg overrasket over det, men sådan er summasummarum åbenbart bare :)

Da jeg valgte "Afslut Regnskab" kom den selv med dialogboks om hvad det nye skulle hedde, og overførte derefter regnskabets resultat til valgfri konto i det nye.

Så nemt kan det laves, det eneste der irriterer mig er at jeg ikke fandt det program for 2 år siden :)
Avatar billede amtoft Novice
08. november 2004 - 08:45 #15
Rent nysgerrighed: Hvordan med dine varenumre - blev de også overført?
Avatar billede popsy Novice
08. november 2004 - 09:18 #16
Det kunne jeg have valgt ved at sætte flueben i den aktuelle boks, såvidt jeg husker. Men jeg ville jo ikke have dem overflyttet, fordi jeg greb chancen for at få lidt orden og logik i dem :)

Jeg fandt dog ud af at overføre vareteksterne ved hjælp af funktionen "eksporter til kommasepareret fil" Det var lidt kringlet at importere den første, eftersom man skal angive en form for "skabelon" i guiden, men når det først er gjort en gang, virker det for samtlige varer.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester