Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
11. januar 2005 - 17:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Bærbar - Forskel på Mobil Athlon 64 og Intel Centrino Dothan

Jeg er ved at købe bærbar og tror nok jeg nu står med et valg blandt to produkter/mærker. Jeg ville så gerne hører fra nogle af jer, enten erfaring eller ekspertise, hvad forskellen er på den nye centrino dothan og så athlon 64. Hvad skal jeg vælge?
Jeg ved godt det kommer an på hvad jeg vil bruge den til. Jeg vil bare have den bedste, dermed forstået hurtigste, kraftigste, smarteste, letteste og tyndeste. Et krav er dog at der skal være Radeon 9700 Grafikkort i helst på 128 mb. Dertil gør det heller ikke noget, hvis batterilevetiden er maksimal.
Så vidt jeg kan se fra edbpriser.dk er Zepto de eneste der udbyder Dothan. Kan det passe og er dette en nyere teknologi?
Jeg har øje på følgende maskiner. Kom med et indlæg så bliver jeg glad :D
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101295
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104611
Avatar billede debuur Nybegynder
11. januar 2005 - 17:35 #1
Jeg vil klart mener du skal vælge centrino - her vil du klart opleve max batteri tid - vær ligeledes opmærksom på at en 15,4" skærm tager mere strøm end en 15" skærm - hvilket medfører kortere batteri tid - desuden vil du opleve at en "centrino maskine" ikke udvikler så meget varme som en amd processor - og dermed vil den heller ikke larme. jeg vil anbefale dig at læse artiklen skrevet af freehelp - så kan du ikke blive klædt bedre på i forhold til køb af bærbar.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 17:35 #2
hvad forskellen er på den nye centrino dothan og så athlon 64.

De bygger på 2 forskellige ting :D

Et krav er dog at der skal være Radeon 9700 Grafikkort i helst på 128 mb--> du kan ikke mærke forskel på om der er 128MB eller 64MB

Dertil gør det heller ikke noget, hvis batterilevetiden er maksimal.
--> Så skal det ikke være AMD64 men dothan.

Der er mange der tilbyder dothan.

Gennemgang af grafikkort i laptops http://www.eksperten.dk/artikler/508

Køberguide http://www.eksperten.dk/artikler/507
Avatar billede debuur Nybegynder
11. januar 2005 - 17:37 #3
Dothan er en nyere type af Intels pentium mobile cpu - mener der er flere steder du kan finde den - leder lige.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 17:37 #4
Snakker man fordele ved den nye platform med dothan kontra banias, aom jeg klart anbefaler folk, er det maksimale strømforbrug for Pentium M Dothan er 21 watt, og det er 3,5 watt mindre, end Banias bruger.

De tre nye Pentium M Dothan har frekvenser på 2,1, 2,0 1,8 og 1,7 m.m. gigahertz. Når den bærbare pc kører på batteriet, kan frekvensen sænkes til 600 MHz. På den måde kan der spares på batteriet p.g.a. power 4 gear :-)

Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.

Dothan er fremtiden indtil den nye sonoma kommer - og indtil da skal du tage banias eller dothan.

Man siger 5 timer ved centrino - og ja det holder knap ved idle mode.
Belaster man den det mindste falder batteritiden. Ved de fleste maskiner i dag - er der mulighed for multibay - hvilket vil sige mulighed for to batterier og dermed længere levetid. Men man skal IKKE regne med det dobbelte :-)
Avatar billede shamanic Nybegynder
11. januar 2005 - 17:39 #5
Som markedet er nu, ville jeg vælge Dothan, (jeg er selv AMD mand), da selv om den "kun" er på 2Ghz er den suveræn til spil og alm performance. se evt denne test.
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=1

AMD har ikke rigtig en "rigtig" cpu lavet til bærbare, det er alm desktop cpu der er en kvalitet bedre, der kan køre ved lavere volt, og derfor forbruger mindre watt.
MEN AMD har tilsyneladende en rigtig mobil AMD lige om hjørnet:
http://www.overclocking.dk/news.asp?id=10472

Men pt. er en dothan bedst, og bliver ikke så varm.
Avatar billede debuur Nybegynder
11. januar 2005 - 17:40 #6
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=550458

her er et alternativ - omkring kvaliteten af den enkelte bærbar - så kan freehelp give dig bedre rådgivning.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 17:43 #7
Mærker som Asus/HP/Fujitsu siemens/Zepnote(som er Dansk) og Vega er producenter jeg altid foreslå folk at handle med.

En bærbar behøver ikke koste en formue for at få dine ønsker opfyldt - men synes personlig at når man alligelvel bruger 8-12000 kroner - kan man ligeså godt gøre så godt et køb som muligt :-)

Ligemeget hvad - så gør op med dig selv hvad du skal bruge maskinen til - og hvilke krav du har til den. Snakker du batteritid så skal du have centrino og ikke celeron M
Det med elbarto siger den ofte har bedre batteritid holder ikke vand.

Jeg stress tester alle de maskiner jeg får ind her - og ikke en celeron M overgår banias eller dothan.

Snakker vi kroner - vil jeg sige du skal over 9000 for at få bare lidt kvalitet. Under dette skal du gå på kompremis men flere ting.

Gør op med dig selv om ikke du kan nøjes med en "billigere" model hvis dine krav til den ikke er så store - ller om du skal kaste penge efter en kraftigere maskine.

Lad dig ikke "snyde" at maskiner som bl.a Shg note maskiner som eftersigende skulle være asus inspireret :-) JO ofte er det Asus indhold - men ikke altid er god kvalitet!

Det samme gælder Vega maskinen. Det er ibund og grund en Asus dog med en lidt anden indpakning - og kan ofte findes billigere :-)

Til sidst vil jeg sige til dig at du skal sørge for at få en god skærm. Når jeg tester maskiner har jeg diverse programmer til dette - men er ikke selv tilfreds med diverse programmer til dette. Jeg indstiller altid maskinen så den passer til mig. så stiller jeg mig i en god vinkel og kigger ind på skærmen fra siden. Kan man se hvad der står på skærmen vender jeg tommel op :-)

Alle bærbare har pixelfejl - men gælder jo om at finde en der ikke ligger i den tunge ende hvad angår pixelfejl :-)

Mine forslag til dig:

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=Vega259 --Læg mærke til grafikkortet med 256MB RAM

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7 --> Det er den samme som Asus M6ne serien.

Mine favotitter
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne

Markedets bedste maskiner efter min erfaring. Ligeledes medfølger der markedets bedste support - nemlig on-site, hvor service ofte foregår hos forbrugeren!

Landets billigeste kvalitets maskiner er zepto, som er dansk design.

http://www.pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=604

http://www.pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=603

Alle maskiner her er med dothan og ATI mobility 9700. Zepto levere med 128MB som asus ikke gør. Grunden til Asus ikke gør, e rsom jeg siger, at de ikke kan mærkes.

Centrino er mere end en processor, det er en platform, der også indbefatter et chipsæt og trådløst netværk. Anden generation af Centrino har kodenavnet Sonoma, og med et nyt chipsæt med kodenavnet Alviso får de bærbare Centrino-pc'er understøttelse af dual channel DDR RAM, PCI Express, otte USB 2.0-porte og bedre lyd i form af Intels HD Audio.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 17:48 #8
Men igen - HOLD dig fra AMD64 mobile. For det første egner de sig p.t ikke til laptop området, trods deres forsøg (dog er de blevet meget bedre) og for det andet vil du ikke få gavn af 64bit teknologien før applikationer egnet til 64bit kommer på gaden.

Ønsker du ekstrem ydelse og en "fremtidsikker" løsning, vil mange vælge en 64bit Athlon 64 processor. Den har også en batterilevetid mellem 2-2½ time, men yder naturligvis helt ekstremt.

Et godt eksempel er Intel's nye Pentium M processorer i bærbare med Centrino teknologi. Her svarer en 1.3 GHz processor fartmæssigt til en 1.6 GHz Pentium 4 processor fra samme producent!

Det er den enkelte processorstypes instruktionssæt, der afgør effektiviten. Instruktionssættet er processorens måde af arbejde: nogle instruktionssæt er særligt velegnede til at bearbejde multimedia, f.eks. film og lyd, andre er velegnede til talknusning.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 17:56 #9
Den AMD som shamanic snakker om her, er den 64Bit tror jeg?

Den nye Mobile AMD Athlon 64 3400+ skulle være en afløser for Mobile AMD Athlon 64 3200+ som er/var deres topmodel. Selve klockfrekvensen er forøget fra 2,0 GHz og til 2,2 GHz, Derudover er der ingen væsentligt forskel på dem.

CPUén har 1MB level 2, og 128MB level 1, derudover understøtter den selvfølgelig både 32- og 64-bit.

Strømforbruget er faldet fra 35W på 2100+ til 27W på 2200+. Det skulle gerne kunne omsættes i længere batterilevetid på de bærbare pc'er.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 17:58 #10
Maskine 1 er god kvalitet, men lidt dyr, men ved selvfølgelig ikke hvad du skal bruge den til. Du kan få maskine nok for godt 10.000 kr til de fleste forbrug :-)

Maskine 2 har du nok erfaret jeg ikke ville tage :-) Acer er heller ikke min kop the :)

Undskyld mine lange indlæg
Avatar billede debuur Nybegynder
11. januar 2005 - 20:14 #11
faldt lige over denne !
http://www.midtdata.dk/asp/index1280.asp?&

den er da billigere end maskine 1 - men jeg kender ingen der har en sådan maskine og har aldrig selv prøvet den - men har handlet flere gange med www.midtdata.dk og har altid fået god behandling.
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
11. januar 2005 - 22:35 #12
Jeg vil godt sige jer mange tak for jeres gode svar og undskyld jeg først svarer tilbage nu. Lige lidt at arbejde videre på.:
- Jeg skal have den kraftigste bærbare (mest power)
- Den skal være rimlig "fremtidssikker" (ved godt det er umuligt)
- Den skal helst ik veje over 3 kg og være ret meget tykkere end 30-36 mm
- Pris er ligegyldig
freehelp -> Hvis du nu var mig :D hvad ville du præcist købe, altså hvis så mange af mine ønsker skal opfyldes som muligt????? (spørgsmålet må I andre selvfølgelig også svarer på :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
12. januar 2005 - 08:14 #13
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=22225

http://pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=610 --> Denne kan evt udvides med 2,1 CPUén, og flere RAM, hvis du virkelig skal have så meget power :)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=22123 --> også Asus

Var det mig, tog jeg klart Asus i første link! Når først man har prøvet Asus er man solgt! Kvaliteten er super lækker
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
12. januar 2005 - 10:19 #14
Når nu vi snakker om Znote'en, så kan man vælge 2 forskellige skærme og det er vist nævnt tidligere i dette forum, at man skal være opmærksom på dette. Hvad er forskellen så på:
15" XGA 1024x768
15" Sxga 1400x1050
Skal man ikke vælge den med størst opløsning???
Freehelp -> Du ville ikke specielt går efter Dothan, da det nu er nyere??? Var den processor ikke lidt bedre end banias
Avatar billede freehelp Praktikant
12. januar 2005 - 11:57 #15
Freehelp -> Du ville ikke specielt går efter Dothan, da det nu er nyere??? Var den processor ikke lidt bedre end banias

Dem jeg linker til er ALLE med dothan

.aætid godt med god opløsning
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
12. januar 2005 - 20:34 #16
Jeg takker for jeres hjælp. Jeg har valgt at lytte til freehelp og har bestilt en ASUS M6500Ne.
Freehelp -> Gider du lægge et svar så får du point...endnu engang tak for hjælpen :D
Avatar billede freehelp Praktikant
13. januar 2005 - 08:23 #17
Det hedder en M6800ne :)

Min hjælp er gratis så tag dem selv
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
24. februar 2005 - 17:20 #18
Tak