Avatar billede loonz Nybegynder
17. marts 2005 - 22:23 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Konvertere .mdb filer til Excel eller lignende?

Hej,
Jeg har en masse tabeller i .mdb format. Jeg kan forstå at det er databaser (lavet i MS Acces?), men mere ved jeg ikke.
Er der en måde jeg kan konvertere al den tekst, der står i disse tabeller, til f.eks et Excel dokument, eller lignende, der gør det lettere læseligt.

Indtil videre har jeg kun fået adgang til tabellerne via programmet "MDB Browser and Editor" som jeg fandt på download.com, men jeg synes ikke rigtig det er særligt brugervenligt.
(Obs. jeg aner intet om databaser, andet end det ovenstående. Desuden beklager jeg, hvis det skulle have havnet i forkert kategori.)

mvh. loonz
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2005 - 22:25 #1
Kan du ikke hente dem direkte fra Excel via ODBC ?
Avatar billede loonz Nybegynder
17. marts 2005 - 22:33 #2
Vil du være venlig at forklare hvad ODBC er? :)
Avatar billede kjulius Novice
17. marts 2005 - 22:43 #3
Du kan altid bruge Excels importfunktion til at hive data over i regnearket fra Access.

I din Excel menu er der et punkt som hedder "Data". Herunder vil du finde punktet "Importer externe data". Hvilket vil lede dig til "Importer data". Du skal nu vælge en fil at importere. Hvis du nu vælger en .mdb fil, vil du have mulighed for at vælge en tabel eller forespørgsel i databasen.

Personligt kan jeg dog meget bedre lide at arbejde med ODBC driveren. Hvis du ønsker at bruge den, skal du i stedet for "Importer data" vælge "Ny database forespørgsel". Især hvis man ikke bare vil importere alle data, men vil have mulighed for at vælge hvilke rækker og kolonner man vil hive over i regnearket, er "Importer data" funktionen meget lidt raffineret. Men det er en smagssag om man bedst kan lide det ene eller det andet. Begge dele fungerer udmærket.

Under alle omstændigheder skulle der ikke være noget som helst til hinder for at bruge Excel til at kigge i en .mdb fils data.
Avatar billede loonz Nybegynder
17. marts 2005 - 22:44 #4
Jeg prøver lige ad engang. Tak for hurtig feedback!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2005 - 22:53 #5
ODBC er en gammel standard for forbindelser til databaser.

Men jeg tror nok bare at du skal følge kjulius's råd.
Avatar billede loonz Nybegynder
17. marts 2005 - 22:53 #6
Det virker præcis som jeg havde tænkt mig. Tak skal I have :)
Læg et svar begge to, så vil jeg fordele pointene.
Avatar billede kjulius Novice
17. marts 2005 - 22:55 #7
Tak. Let tjente point er de bedste... :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2005 - 22:59 #8
.