Avatar billede max_motor Nybegynder
26. marts 2005 - 00:00 Der er 18 kommentarer

Hvordan gemmer jeg streaming

Hej, jeg vil gerne gemme noget film jeg streamer fra dk4's hjemmeside, jeg ved at de bruger den nyeste version af DRM, og jeg fandt da også flere programmer der skulle kunne gemme streamingen, men det ser ud til at det kun er en playlist man trykker på, og derefter henter mediaplayeren selv filmen, alle de programmer jeg har prøvet virkede altså ikke efter hensigten, jeg ved godt det ikke er lovligt !!, er der nogen der kan hjælpe......
Avatar billede jpvj Nybegynder
26. marts 2005 - 00:01 #1
Luk spm. da det er i strid med E's regler. Alle spm. der ikke er lovlige i henhold til gældende lovgivning må ikke besvares.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. marts 2005 - 02:10 #2
Er det anderledes at gemme streamet video (som alternativt kan gemmes med VHS optager) end det er at gemme streamet musik? Som man godt må gemme digitalt på sin pc.
Avatar billede lonepeter Novice
26. marts 2005 - 07:53 #3
Det er jo nok ulovligt i og med at der er en kopisikring som man bliver nødt til at bryde...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. marts 2005 - 10:38 #4
"... jeg ved godt det ikke er lovligt !!, er der nogen der kan hjælpe......"

Øhh, du vil gerne have hjælp til at gøre noget, du selv mener er ulovligt??? Tjaa tjoo, jeg vil gerne have hjælp til at tømme den lokale bank. Er det noget du kan hjælpe med? ;-)
Avatar billede halifax Nybegynder
26. marts 2005 - 11:54 #5
Er der ikke én som endegyldigt kan oplyse om det er lovligt at gemme eller ikke lovligt?. Fordi

1. Streamet musik må man godt optage og gemme til eget brug.
2. Streamet video - er der andre regler for at optage og gemme det til eget brug?

Ville gerne selv prøve streamet TV fra dk4. Men så skal man være medlem af dk4-klubben - koster kr. 150/år. Det har jeg ikke lyst at betale blot for at prøve et af deres streams.
Avatar billede lonepeter Novice
26. marts 2005 - 12:13 #6
> halifax, så vidt jeg har forstået gælder følgende for musik. Såfremt at materialet er lovligt stillet til rådighed (f.eks. netradio) så må du optage det og evt. kopiere det til en cd til brug for dig selv og din husstand. Dette gælder KUN hvis materialet kan optages uden at man bryder en kopisikring. Jeg formoder at det samme gælder for optagelse af video.

Men spørgeren vil jo netop bryde en kopisikring og dermed er det ulovligt.

> tony breindal, deler vi fifty fifty? :-)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. marts 2005 - 12:34 #7
Fra COPYDAN (http://www.copydan.dk/cm454.asp?d=1):

"Internet:
En meget stor del af den information, som er tilgængelig på Internet, er omfattet af ophavsretten og nyder ophavsretlig beskyttelse. Nedenfor er angivet en række forskellige værker, som i særlig grad findes på Internet, og som er relevante fra en ophavsretlig vinkel:

Musik:
Musikfiler er som følge af komprimeringsteknikker blevet en stadig større del af indholdet på Internet. Sådanne musikfiler vil typisk være omfattet af den ophavsretlige beskyttelse af musikværker. Downloading m.v. af sådanne værker er således som udgangspunkt ikke tilladt uden rettighedshavernes samtykke.

Film- og video:
Film og video nyder som udgangspunkt ophavsretlig beskyttelse. Enkelte billeder fra film eller video – såkaldte stills eller screen caps – kan ligeledes være beskyttet hver for sig som fotografier."
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. marts 2005 - 12:35 #8
lonepeter > det har jeg ikke nogen problemer med :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
26. marts 2005 - 13:25 #9
tony_breindasl - Du smider kækt et svar, men svarer slet ikke på det stilede spørgsmål. Mener dit svar rammer ved siden af.

Du henviser blot til copydan, hvor der om  musik står: Downloading m.v. af sådanne værker er således som udgangspunkt ikke tilladt uden rettighedshavernes samtykke."

Der er her IKKE tale om downloadning af nogen fil. Der er tale om streamet tv, og om man må optage og gemme det til eget brug. (man må jo optage med en gammeldags VHS videomaskine).

Og man må gemme streamet musik (som der også er ophavsret på). Hvorfor så ikke også streamet tv??

lonepeter - citat: "Men spørgeren vil jo netop bryde en kopisikring og dermed er det ulovligt."

Uden jeg skal gøre mig forstandig på det tekniske, tror jeg spørger er forkert på den. Han downloader IKKE en fil som er kopisikret med DRM. Han modtager et stream som han gerne vil "fange" og gemme på sin pc. (Det er hvad spørgsmålet drejer sig om!)
Akkurat som man kan "fange" og gemme et musiknummer fra fx. DR Netradio - der også er streamet. Lovligt til eget brug.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. marts 2005 - 14:05 #10
Spørger vil gerne kopierer materiale fra en betalingsside hvorpå der antages at være DRM (Digital Rights Management).

Hvis materialet er frit tilgængelig for kopiering vil der være gjort opmærksom herpå, ellers er det kopibeskyttet. Som der på alle måder er gjort opmærksom på på KK4's hjemmeside er det en betalingsside der efter betaling giver bruger lov til at se div. Tv-udsendelser som streams.

Mit svar til spørger er så absolut: Nej, materialet fra DK4 må ikke kopieres. Ej heller efter et abonnement er købt - med mindre DK4 gør opmærksom herpå på f.eks. på undersider eller i en licensaftale. Og ja, deres side er mangelfuld i og med man ikke kan se en kopi af licensaftalen før købet.

Mit svar til halifax er referencen til COPYDAN. Ja, det kunne særdeles og meget vel mistydes som et svar til den oprindelige spørger. Undskyld for det.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. marts 2005 - 14:58 #11
tony_breindal - Din og min indgang til spørgsmålet er forskellig. Ønsker ikke det skal udvikle sig, men ønsker kun at nå frem til om det er lovligt eller ej at optage.

Kan man se dk4 via sin antenneforening (som jeg) eller via abonnement med parabol (tror det er Canal Digital) kan man se dk4 tv og optage med VHS, eller optage digitalt med en DVD optager med harddisk. Til eget brug!

Hvis man ønsker det som streamet tv på sin pc, skal man være medlem af dk4 klub (som "modvægt" til at man betaler for at have abonnement gennem antenneforening eller parabol abonnement).
Hvad er forskellen på at optage dk4 på sin DVD harddisk-optager, eller at "fange" det på sin pc, uden jeg skal komme ind på teknikken til dette??
Spørgsmålet er så at gemme dette stream på sin pc.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. marts 2005 - 23:08 #12
OK

Ja, jeg kan godt se paralellen.

Hvad siger din licensaftale med din antenneforening og hvad siger din antenneforenings aftale med udbyder af Tv-udsendelser?
Hvad siger DK4's licensaftale for deres streams?

Min pointe er, at det ikke er sikkert at fordi du må et, så må du også andet ...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. marts 2005 - 23:30 #13
P.b.a. http://www.kum.dk/sw5386.asp må svaret være: Nej, du må ikke kopierer DK4's streams da de teknisk er (forsøgt) spærret via playlists (ASX-filer).

"Det er forbudt at ... ... omgå kopispærringer for at fremstille kopier."

En anden tilgang til emnet: http://www.infokiosk.dk/sw12415.asp

"Spørgsmål og svar:
Må jeg kopiere fra hjemmesider?

Svar:
Ophavsretten gælder også på nettet. Det betyder, at du ikke frit må kopiere andres ophavsretligt beskyttede materiale, blot fordi det er tilgængeligt på en hjemmeside. Digital kopiering af ophavsretligt beskyttet materiale fra nettet må kun ske til personlig brug for dig eller din husstand.

Derudover er kopiering kun tilladt, hvis du har indgået en aftale med rettighedshaveren, eller hvis det fremgår af hjemmesiden, at kopiering er tilladt; fx er det tilladt at gengive skriftligt materiale fra denne hjemmeside, så længe der ikke er tale om en selvstændig kommerciel udnyttelse heraf."

Og: http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp
"Kopiér kun materiale fra nettet, når du er sikker på, at ejeren af musikken el. filmene har givet tilladelse til det."

Vedr. kopiering af film fra TV:
Jvf. denne vejledning http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Publikationer/Ophavsret_miniguide.pdf er det alene tilladt at kopierer film fra Tv med analoge metoder som f.eks. via videooptager.

Summa summarum, det er ikke tilladt at kopierer streams med mindre rettighedshaver har givet tilladelse dertil.
Avatar billede max_motor Nybegynder
27. marts 2005 - 12:24 #14
HALLO, jeg er medlem og har betalt for at se programmerne, hvorfor skulle det så ikke være lovligt at gemme dem til eget forbrug, jeg har ingen planer on at dele dem med andre, og kan vi holde os til emnet....er der nogen der ved hvordan man gør.....
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
27. marts 2005 - 13:40 #15
HALLO - Du skriver selv: "jeg ved godt det ikke er lovligt !!, er der nogen der kan hjælpe......"

Svaret er: Nej, der er ingen på dette site der må hjælpe med ulovligheder. ... som jpvj gør opmærksom på i kommentaren: 26/03-2005 00:01:31

Hvorfor det er ulovligt er der vist så rigeligt svaret på.

Har du derimod en kopi af din licensaftale med DK4 eller et andet officielt dokument der giver dig ret til at gemme deres streams, skal jeg gerne hjælpe dig, men det bliver via mail så ...
Avatar billede halifax Nybegynder
27. marts 2005 - 16:57 #16
HALLO - Jeg vil heler IKKE hjælpe til ulovligheder. Du må selv søge på stream rippers til video.
Men dit spørgsmål er interessant: For hvad er forskellen på at gemme streamet musik digitalt lovlig til SIG SELV, og så gemme streamet video digitalt til sig selv? Harddisk DVD optageren er opfundet til at optage fjernsynsudsendelser - som afløser for den analoge VHS optager. Det er lovligt - og hvad er så forskellen på at bruge sin PC for at opnå samme resultat?

Har svært ved at forstå bemærknig "Hvorfor det er ulovligt er der vist så rigeligt svaret på" fra tony_breindal. Sorry, tony  :)

Fra miniguide.pdf ovenfor: "Sp: Jeg optager lige den her udsendelse. Det MÅ jeg da gerne, ikke?" Sv; "JO, det er tilladt at tage en kopi til sig selv eller sin husstand af film i fjernsynet. Hvis det er analog kopi (fx. vhs-bånd) må du også tage enkelte kopier til venner og bekendte"

Fortolker det sådan at man må optage med harddsik DVD optager (dvs. digitalt) til sig selv og husstand. Men KOPIER til venner og bekendte må kun være analoge kopier, vhs-bånd.
Der er altså forskel på at OPTAGE til sig selv, og lave KOPIER uden for husstanden.

Endnu et citat: " Du må gerne: OPTAGE musik fra radion og film fra fjernsynet."

Jeg savner stadig dokumentation for, at man ikke må det samme fra sin PC. Nåå jo - dokumentation for at musik er OK er allrede bragt. Uenigheden består om film/video.

@max_motor - Sorry for alt det "fyld", men håber du også kan bruge det. Svar: søg selv efter stream rippers til video
Trækker mig nu ud, inden debatten biver alt for overophedet.
Avatar billede halifax Nybegynder
06. april 2005 - 13:42 #17
max_motor - er du nået frem til en løsning?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
16. august 2005 - 16:56 #18
Er det på tide at lukke spørgsmålet, eller er der stadig uvisheder?