Avatar billede mlj Nybegynder
14. april 2005 - 20:36 Der er 7 kommentarer

Hvilken router?

Jeg har for nylig fået en hurtig internet forbindelse, og da jeg ikke har stor tiltro til softwarefirewalls, vil jeg investere i en router/fw. Udover at være router/stateful inspection fw skal den kunne håndtere PPTP VPN, og have throughput på over 10mbit og evt QoS, men det er ikke supervigtigt.

Kan det fås til en rimelig pris?
Vil det være nemmere/billigere at bruge gamle dele til en Linux/BSD router/fw?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
14. april 2005 - 21:30 #1
Strømmæssig vil det ikke være billigere.

Jeg bruger selv en Zyxel Zywall 2, fed apparatur...
Avatar billede mlj Nybegynder
14. april 2005 - 21:47 #2
Ja, har selv kigget på Zyxels produkter. Men det interessante er hvor hurtig den er. Kan den route >10Mbit?
Hvis nogen har benchmarks af routere, må de meget gerne smide et link her.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. april 2005 - 23:05 #3
Jeg ville kikke på en Linksys AG041 og hvis jeg havde råd en Cisco

Mht Linux er svaret ja, hvis du har viden om linux og netfilter ellers nej. Netfilter kan utroligt meget hvis du ved hvad du har med at gøre
Avatar billede mlj Nybegynder
14. april 2005 - 23:20 #4
du mener vel:
"Jeg ville kikke på en Linksys AG041 og hvis jeg ikke havde råd til en Cisco"

Jeg vil ikke ofre de 3-4k en cisco med avancerede funktioner koster.

Jeg har bygget en BSD firewall af en gammel passivt kølet 200MHz pc og den er udlånt lige nu. Den kører monowall: http://m0n0.ch/wall . Jeg har ingen erfaring med linux.
Jeg ville gerne have en fysisk mindre løsning, da jeg ikke har meget plads. Er den linksys hurtig nok?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. april 2005 - 23:24 #5
Jeg har selv en AG041 og er glad for den, mht throughput og QoS er jeg nødt til at boge den. Jeg vender tilbage i morgen (ellers husk mig lige på det, jeg har extremt travlt i øjeblikket)
Avatar billede mlj Nybegynder
14. april 2005 - 23:30 #6
det er bare i orden
Avatar billede mlj Nybegynder
12. maj 2005 - 16:34 #7
Jeg er stadig på udkig efter en router. Anbefalinger med begrundelse er velkomne...