Avatar billede mmbn Nybegynder
10. maj 2005 - 10:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hjælp til nybegynder

Er der nogen måde at få oplysningerne om tabelnavn, primær nøgler, fremmednøgler ol fra Oracle. Jeg mener ved gennemløb af en hvilken som helst oracle database at udtrække disse informationer vha sql.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2005 - 10:16 #1
select column_name,data_type,data_length from all_tab_columns where table_name='navn-på-din-tabel'
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2005 - 10:17 #2
erstat evt. kolonne listen med en * men du får mange kolonner ud
Avatar billede senj Nybegynder
10. maj 2005 - 10:48 #3
Prøv at sysle lidt med disse her. Du skal * selecte dem hvis du vil have flere data ud.

-- oracle views
Select o.object_name, o.status, o.last_ddl_time, o.object_id
from      sys.user_objects o
where    o.object_type = 'VIEW'

-- oracle constraints
Select distinct Cons.constraint_name, cons.status, cons.table_name, cons.constraint_type
from    sys.user_constraints cons
where 1=1

-- oracle sequences
Select OBJECT_NAME, LAST_DDL_TIME
from sys.user_objects
where object_type = 'SEQUENCE'

--triggers
select *
from  sys.user_triggers

--tables
select * from all_tab_columns
Avatar billede senj Nybegynder
10. maj 2005 - 10:50 #4
Lige en mere som giver table grants:

Select PRIVILEGE, GRANTEE, GRANTABLE, GRANTOR
from sys.all_tab_privs
where table_name = DIT_TABELNAVN
order by grantee
Avatar billede pnielsen Nybegynder
10. maj 2005 - 10:51 #5
generalt er der jo rigtigt mange views og tabeller man kan kigge i - når du skal finde oplysninger i Oracle dictionary.

Navngivningen af views er gerne af form v$et_eller_andet - f.eks. v$session og v$thread. View navne ender meget sjældent på "s"!

Så er der dba tabllerne - hvor de fleste kræver dba adgang. dba_et_eller_andet.
f.eks. dba_tables, dba_objects eller dba_views. Disse ender for det meste på "s"!!

Prøv selv at kigge i dba_Views og dba_tables - så får du en ide om hvordan navngivnigen er - og hvor du finder de oplysninger du har behov for.

Til sidst bør nok nævnes all_et_eller_andet - f.eks. all_Views.
Avatar billede mmbn Nybegynder
10. maj 2005 - 10:52 #6
>>arne
select skal selv finde tablename. gennemløber eksemeplvis en db med 10 tabller, skal derefter have oplysningerne fra alle 10 tabller
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2005 - 10:57 #7
drop den where eller brug like eller in eller ...
Avatar billede mmbn Nybegynder
10. maj 2005 - 11:00 #8
tak for de hurtige inputs

dba_tables, dba_objects og dba_views gav de ønskede resultater.