Avatar billede andy Nybegynder
15. maj 2005 - 13:25 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Opstart af programmer under boot

Hej,

På min FreeBSD 4.10 server kan jeg ikke få bl.a Apache, MySQL, webmin mm til at starte op ved boot.

Alle programmer er installeret via ports.

Indholdet af /usr/local/etc/rc.d/:
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  646 Apr 29 11:03 apache.sh
-r-xr-xr-x  1 root  wheel  689 May 10 18:09 clamav-clamd.sh
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  1768 Apr 29 11:07 imap.sh
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  1745 Dec 14 12:33 imaps.sh
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  1415 Apr 29 11:06 mysql-server.sh
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  587 Apr 29  2004 rsyncd.sh
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  699 Apr 29  2004 spamd.sh
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  501 Feb 23 10:34 stunnel.sh
-r-xr-xr-x  1 root  wheel  527 May 14 12:32 webmin.sh

Ingen af ovenstående programmer bliver startet ved boot. Alle har en enable linie i /etc/rc.conf. Dette er også dobbelttjekket med fx "./apache.sh rcvar".

Her er et udsnit af error.log fra Apache:
[Sat May 14 12:36:50 2005] [error] [client 82.211.211.98] File does not exist: /home/httpd/html/wvs/favicon.ico
[Sat May 14 12:40:59 2005] [notice] caught SIGTERM, shutting down

Som det ses modtager Apache et SIGTERM når jeg rebooter med "reboot", men bliver aldrig forsøgt startet efter boot.

Hvad kan jeg gøre galt?  Har I brug for mere info så bare spørg :-)

Forsat god weekend/pinse.

/Andreas
Avatar billede Syska Mester
15. maj 2005 - 16:38 #1
Som bsd bruger kan jeg anbefale at kigge på http://www.bsd-dk.dk/ der har de en mailing liste inde.....
Rigtig flinke til at svare ( er selv på listen ) men bruger OpenBSD, så FreeBSD er ikke lige min stærke side, men de kan nok hjælpe dig hvis der ikke er andre der svarer herinde...
// ouT
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2005 - 20:20 #2
Lad det være sagt med det samme, jeg aner intet om "FreeBSD" men på de fleste LInux distroer kan du da indsætte kommandoen "boot.local" hvor den så end ligger henne på "FreeBSD"
Avatar billede andy Nybegynder
17. maj 2005 - 15:19 #3
Tak buzzzz. Jeg prøver på deres mailing liste.
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
17. maj 2005 - 22:27 #4
er det ikke fordi du skal enable tingene i /etc/rc.conf
f.eks.
webmin_enable="YES"
apache_enable="YES"

osv osv...

jeg er ikke sikker..  men prøv at se om der gør en forskel
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
18. maj 2005 - 19:27 #5
Bibsen2 har ret
Det er måden man kan gører det på..
Avatar billede andy Nybegynder
18. maj 2005 - 20:10 #6
Hej bibsen2,

Alle programmer har en enable linie i /etc/rc.conf. Dette er også dobbelttjekket med fx "./apache.sh rcvar".

Her er min /etc/rc.conf:
kern_securelevel_enable="NO"
nfs_reserved_port_only="YES"
sendmail_enable="NO"
sshd_enable="YES"
usbd_enable="YES"
named_enable="YES"
apache_enable="YES"
webmin_enable="YES"
clamav_clamd_enable="YES"
spamd_enable="YES"
rsyncd_enable="YES"

ifconfig_vr0="inet XXX.XXX.XXX.XXX netmask 255.255.255.0 media 100baseTX mediaopt full-duplex"
ifconfig_vr0_alias0="inet XXX.XXX.XXX.XXX netmask 255.255.255.255"
ifconfig_vr0_alias1="inet XXX.XXX.XXX.XXX netmask 255.255.255.255"

defaultrouter="XXX.XXX.XXX.XXX"
hostname="XXXXXXXXXXXXX"
mysql_enable="YES"
rand_irqs="11 14 15"

ipfilter_enable="YES"
ipfilter_program="/sbin/ipf"
ipfilter_rules="/etc/ipf.rules"
ipmon_enable="YES"
ipmon_flags="-Ds" # log to syslog
Avatar billede andy Nybegynder
19. maj 2005 - 09:34 #7
named, sshd og usbd starter op ved boot. Resten startes ikke.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2005 - 10:09 #8
Og du har prøvet mit forslag 15/05-2005 20:20:38
Avatar billede andy Nybegynder
19. maj 2005 - 13:51 #9
Nej kan ikke finde noget om boot.local i freebsd på google, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2005 - 14:42 #10
Har du da ikke en fil der hedder boot.local ??
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2005 - 14:44 #11
/etc/init.d/boot.local
Avatar billede andy Nybegynder
19. maj 2005 - 15:19 #12
Nej.....

# find / -name "boot.*"
/usr/share/examples/bootforth/boot.4th
/usr/share/doc/en_US.ISO8859-1/books/arch-handbook/boot.html
/usr/share/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/boot.html
/usr/share/doc/de_DE.ISO8859-1/books/handbook/boot.html
/usr/share/doc/es_ES.ISO8859-1/books/handbook/boot.html
/usr/share/doc/fr_FR.ISO8859-1/books/handbook/boot.html
/usr/share/doc/it_IT.ISO8859-15/books/handbook/boot.html
/usr/share/doc/ja_JP.eucJP/books/handbook/boot.html
/usr/share/doc/ru_RU.KOI8-R/books/handbook/boot.html
/usr/share/man/man8/boot.8.gz
/usr/share/man/man9/boot.9.gz
/package/admin/daemontools-0.76/package/boot.inittab
/package/admin/daemontools-0.76/package/boot.rclocal
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2005 - 16:32 #13
Det kan jeg ikke forstå, hvis du søger på
http://www.goggle.dk og bruger følgende søgeord -> freebsd boot.local vælter det frem med sider er der slet intet der du kan bruge ??
Avatar billede andy Nybegynder
19. maj 2005 - 16:40 #14
ja, om linux. Ikke om BSD.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2005 - 18:22 #15
Prøv at se om det ikke er denne "/package/admin/daemontools-0.76/package/boot.rclocal"
Avatar billede andy Nybegynder
19. maj 2005 - 18:36 #16
Det er bare nogle src-files fra min installation af daemontools med http://www.qmailrocks.org/.
Avatar billede andy Nybegynder
19. maj 2005 - 18:47 #17
Sludder, package/ er selvfølgelig ikke src-files, men bare en del af daemontools..
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2005 - 19:48 #18
Det var godt nok pudsigt for i RED HAT og MANDRAKE hedder det script vi søger rc.local, jeg kører SuSE og der hedder det boot.local men det er præcis samme script
Avatar billede andy Nybegynder
19. maj 2005 - 20:32 #19
ja, men der er også mange forskelle på opbygningen af linux og bsd.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2005 - 20:52 #20
Det har du sikkert ret i men når jeg lige browser henover http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/configtuning-rcng.html under overskriften 11.7 Using rc under FreeBSD 5.X så syntes jeg nu at det burde være noget i den stil du søger
Avatar billede skwat Praktikant
20. maj 2005 - 23:10 #21
Hvilken MTA bruger du?

Jeg syntes at kunne huske at jeg har haft det samme problem på en maskine for noget tid siden, hvor problemet var to delt, dels kunne ingen af servicesene slå maskinens navn op før named var oppe at køre, løsning vat /etc/hosts.
Og så mener jeg at hvis en service tager for lang tid om at komme igang, stopper init med at udføre scripts i rc.d.
Derfor syntes jeg du først skal prøve;
Indsæt din maskines dns navn i /etc/hosts, og ikke kun i din zone til named, hvis det ikke givre noget resultat, så disable dem alle, indtagen en af gangen, for at se om det gør en forskel.
hygge.
Avatar billede andy Nybegynder
20. maj 2005 - 23:50 #22
Du er for sej skwat! Havde installeret postgres og det var tilsyneladende det sidste program der blev startet op ved boot. Fjernede execute rettighederne fra startup scriptet og alle programmer startede op.

Forresten, havde min maskines navn i hosts filen, men fik da lige ændret ip'en til den rigtige. Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede andy Nybegynder
20. maj 2005 - 23:51 #23
Bruger qmail forresten...
Avatar billede andy Nybegynder
21. maj 2005 - 18:36 #24
smid et svar skwat :-)
Avatar billede skwat Praktikant
21. maj 2005 - 20:44 #25
very well