Avatar billede el-jacob Nybegynder
25. maj 2005 - 13:15 Der er 2 kommentarer

svensk vs dansk lovgivning i forbindelse med firms (forskelle)

Yes der...

først lige sorry hvis at det skulle genere nogen med de engelske ord i overskriften... brugte dem da der er begrænset plads for længden af "spørgsmålets titel" og kunne ikke finde på nogen anden "spørgsmåls titel" som beskrev indholdet bedre/ ligeså godt

Okay spørgsmålets formulering:

Jeg skal sammen med 3 andre igang med at lave et projekt på HH 1 år om "danske/svenske virksomheders muligheder på det svenske/danske marked"... de er lidt nogle nødder og har vist ikke forstået opgaven og jeg har prøvet at forklare dem at det vist nok skal handle om hvilke komplikationer / hvilke ting man skal tage højde for hvis at man er en dansk/svensk virksomhed som vil ind på det svenske/danske marked / hvilke forskellige krav der evt. kunne være i lovgivningen... De er før vi overhovedet har fået lavet en problemformulering gået i gang med at finde ud af hvilke "behov" Vestas dækker for deres kunder :S... der er 2 piger og 1 dreng yderligere ud over mig... den ene pige er seriøst en rapkæftet k*lling som sviner en til hele tiden uden at det har noget på sig så at man ikke tør sige mere fordi at hun bare skriger en ind i hovedet... et eksempel... jeg mente at vi skulle starte med at efter vi havde læst opgaveteksten så skulle vi hver især skrive de ting ned som at vi kom til at tænke på i forbindelse med det (/nogle idéer til hvad vi kunne tænke os at arbejde med hver især inspireret af at have læst teksten)... for så derefter at fremlægge de forskellige idéer for hinanden og finde ud af hvad vi så skulle arbejde med.... det mente den rapkæftede k*lling ikke var en god idé.... det mente hun ville føre til at vi når vi skulle op til Sverige ville gå adskilt fra hinanden hele tiden :S... øhh hallo wierdo det her handler om 10 min. hvor at vi er adskilt fra hinanden... slap dog af...

nå, men fordi at hun har sådan en rapkæftet kæft trude / ville jeg ikke sige mere... vi gjorde som hun sagde... blev sammen i den første time vi fik til det på skolen og fik ingenting lavet... de havde ikke selv nogle gode idéer at komme op med, og dem jeg havde fået efter min gennemlæsning ville de (den rapkæftede k*lling) ikke høre på da de var udarbejdet på en måde hun ikke brød sig om... det førte så yderligere til at vi ikke vidste hvad så skulle lave og da vi så derfor kom til Sverige havde vi ingen idé om det og gik hver for sig alligevel og shoppede da vi ikke havde nogen opgave at efterforske :S...

Nu vil jeg så kinda prøve at finde ud af lidt relavant ud fra det overordnede emne og det jeg gerne vil vide er som jeg lidt var inde på for lidt siden... okay... hvis vi nu siger at Karl Andersen er en dansker... han har startet en succesfuld virksomhed her i danmark (han er iværksætter og har et godt produkt)... han vil nu også gerne tilbyde sit produkt til svenskerne... er der nogle ting som at han særligt bør vide i forbindelse med start af virksomhed i Sveruge i forhold til Danmark? tænker her på f.eks. lovgivningen?

<-- yes det var hvad jeg gerne ville vide?
Avatar billede fxj Juniormester
26. maj 2005 - 23:47 #1
Her er lidt

1)
http://www.lederne.dk/Publikationer/Job_Oeresund.html#Outplacement%20i%20Sverige
2)
http://www.sverige.se/sverige/templates/SelectionLevel1____6399.aspx
3)
http://www.nutek.se/content/1/c4/15/00/startaForetag.pdf
4)
http://www.almi.se/downloads/_Registrering_som_arbetsgivare
5)
http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=34476

Bemærk, at 5 er et "superlink" da forskellen mellem det at drive virksomhed i DK  og S er listet overfor hinanden. Oplysningerne er lavet i samarbejde med revisionsfirmaet KMPG

Jeg var ved at tænke på at slette det igen, da det minder luidt for meget af http.//www.opgavecentralen.dk ;-)

God fornøjelse
Flemming
Avatar billede fxj Juniormester
26. maj 2005 - 23:47 #2
luidt = lidt