Avatar billede numsegarn Nybegynder
29. juni 2005 - 03:21 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Linux og Windows på samme tid

Hej, er det muligt at have Linux og Windows på samme tid?

Jeg er fuldstændig ny i Linux, (sidder pt. på en boot cd fra knoppix).

Jeg vil gerne lære om Linux (RedHat bliver det nok), men samtidig vil jeg gerne at jeg hurtigt kan komme ind i et OS som jeg føler mig sikker i, og hvor jeg kan spille computerspil i. (Windows XP).

NumsegarN

PS. Ingen Linux vs Windows, I hate and wanna kill Bill svar...! :P
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. juni 2005 - 07:24 #1
ja da, det er relativt let. Det gøres sådan (kort)

1. formater dine diske således at et område er uformateret, eller således at du har en uformateret extra disk i maskinen
2. installer windows på den formaterede del af diskene
3. boot på en linux cd, f.eks. Fedora eller anden distripution, så installeres linux faktisk af sig selv på den uformaterede del af dit system.

Hvis du installere windows sidst, så overtager windows det hele og linux vil ikke virke bagefter
Avatar billede ferdinand.k Mester
29. juni 2005 - 08:06 #2
Hvis det bare er et spørgsmål om at ville teste og afprøve linux vil jeg klar anbefale at du installere VMware Workstation oven på din din Windows som enhver anden applikation. Derefter åbner du denne op, og følger guiden der vil oprette en partition på din hd, som du vil kunne installere Linux på... På denne måde har du nu både Windows og linux på din maskine, uden at de 2 operativsystemer bliver genereret af hinanden...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. juni 2005 - 09:59 #3
Du får det bedste resultat hvis du installerer Linux "rigtigt" som bufferzone foreslår. Du kan lave denne formattering ved hjælp af Windows-CD'en og idéen er bare at du opretter et C-drev, der ikke fylder hele harddisken. Dermed vil der også være plads til Linux.
Det er dog ikke nødvendigt at geninstallere Windows og slette alle sine data for at ændre opdelingen af harddisken. Rent faktisk kan det lade sig gøre at ændre størrelsen på sit C-drev så der frigøres plads på harddisken. Her kan man eksempelvis bruge dette værktøj (kan både klare NTFS og FAT32).
http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html#example
Det er et Linux-program som ifølge listen også skulle ligge på din Knoppix-CD.
Avatar billede lobster Nybegynder
03. juli 2005 - 00:35 #4
Yeah, VMware holder nu meget godt - men er osse pænt dyrt.

Jeg vil ikke råde dig til at installere Linux/Win på samme HD. Det kan sagtens lade sig gøre og kører fint. Men hvis/når du en dag, skal reinstallere Windows kan du risikere at den smadrer din bootsektor på disken, og du derved mister din Linux.

Det kan garanteret fixes hvis det skulle ske, men kan hurtigt blive en kedeligt. Istedet vil jeg råde dig til at skaffe en ekstra disk, og smide Linux ind på den. Derved har du to OS'er på hver sin fisk, det rart :)

Og nu når vi er igang, så vælg en anden distro end Klaphat. Den er forældet, og der bliver ikke længere udgivet security fixes til den. Jeg synes ligeså godt man kan gøre det ordenligt fra starten af - Go the Debian way :)
(Eller Gentoo hvis du har mod på at få dine fingre rigtig beskidte)

Det var mine forslag, brug dem eller lad være.
Avatar billede hallelujah Nybegynder
05. juli 2005 - 13:28 #5
Hvis du gerne vil prøve linux uden at skulle installere det og være fri for at der kan opstå fejl osv. Men bare vil prøve og finde ud af om det er noget for dig, så kan du brænde en LiveCD som du kan boote fra og så kan du køre et fuldt linux-system uden at risikere at du kommer til at gøre noget forkert eller ødelægger noget. Du kan bl.a. downloade Mandriva Linux MoveCD her:

ftp://klid.dk/Mandrake/official/iso/move/2.0/i586/
Avatar billede plazm Nybegynder
16. juli 2005 - 12:36 #6
lobster nu er det sådan at når windows overskriver MBR, så er det forholdsvis nemt at få på ret køl igen. Der findes utallige "Live"cd'er som har denne rescue function som man kan configurere vha. en gui. Så det er ikke noget han skal være bange for.